نخستین جایگاه شارژ خودرو برقی در خراسان رضوی افتتاح شد

 نخستین جایگاه شارژ خودرو برقی در خراسان رضوی افتتاح شد
کدخبر : 538031

به گزارش شما و اقتصاد: نخستین جایگاه تأمین توان خودرو برقی در خراسان رضوی افتتاح شد. تجهیزات برقی سازی این جایگاه در کارخانجات گروه مپنا تولید و تامین شده است.

به گزارش شما و اقتصاد: بر اساس اعلام، در فصل بهار سال ۱۴۰۰، اولین اتوبوس تمام برقی و استاندارد در خط یک اتوبوس‌رانی مشهد به حرکت در خواهد آمد.

همچنین به منظور حرکت پرشتاب شهر مشهد به سمت حمل و نقل برقی، قرارداد جدیدی با عنوان " تدوین طرح جامع توسعه حمل و نقل برقی در شهر مشهد" بین شهرداری مشهد و گروه مپنا به امضا رسید.

پس از توافق‌های شهرداری مشهد با گروه مپنا در حوزه‌های مختلف برقی سازی حمل و نقل در شهر مشهد، روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه ۹۹، دومین ایستگاه شارژ خودرو برقی کشور و اولین ایستگاه شارژ خودرو برقی در خراسان رضوی، در پایانه اتوبوسرانی شهر مشهد افتتاح شد.

این ایستگاه با هدف توسعه حمل و نقل برقی و مقابله با آلودگی زیست محیطی، با حضور محمد کلایی شهردار مشهد و عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا به بهره‌برداری رسید. جایگاه شارژ خودرو برقی مشهد در پایانه امام رضا (ع) و بر اساس تجهیزات ساخت کارخانجات گروه مپنا احداث شده است.

این ایستگاه دارای یک شارژر سریع (DC) و دو شارژر کند (AC) است که امکان شارژ برای تمامی خودروهای استاندارد را فراهم نموده است.

شارژرهای خودرو برقی در این ایستگاه شارژ، توسط شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) طراحی و تولید شده است. این شرکت محصولات کاملی را در حوزه زیرساخت های شارژ وسایل نقلیه برقی ارائه می دهد. محصولات شرکت مکو با وجود قیمت مناسب به دلیل داخلی‌سازی، توان رقابت با محصولات مشابه خارجی به لحاظ تکنولوژی و کیفیت را دارد. شارژر سریع در ایستگاه مشهد دارای توان ۵۰ کیلووات است و از دو استاندارد CHAde MO و AC پشتیبانی می کند و مناسب برای شارژ انواع خودروهای برقی است. شارژرهای کند این ایستگاه نیز دارای توان ۴/۷ کیلووات و استاندارد J۱۷۷۲، مناسب تمامی خودروهای استاندارد است.

در این مراسم، مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به مشکلات زیست محیطی شهرهای بزرگ مانند مشهد، برقی سازی در حمل‌ و نقل را از جمله راهکارهای کاهش اثرات مصرف سوخت‌های فسیلی عنوان و خاطرنشان کرد: برقی سازی نیازمند زیرساخت‌های مناسب است تا امکان استفاده از خودروهای برقی فراهم شود.

"عباس علی‌آبادی" گفت: همانگونه که ۱۲۰ سال پیش اولین نیروگاه برق و چراغ روشنایی در کشور در بارگاه در بارگاه امام رضا روشن شد امیدواریم چراغ صنعت بهره برداری از خودروهای برقی نیز در مشهد روشن شود

وی با اشاره به مباحث مربوط به زیست محیطی خاطرنشان کرد در قسمت تولید تاکید بر افزایش راندمان و کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش بهره‌وری بهره برداری از انرژی های تجدید پذیر است و مپنا در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر اقدامات عظیم و موثری انجام داده است.

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، ساخت داخل و بومی بودن را از ویژگی‌های مهم جایگاه تأمین توان برقی گروه مپنا دانست و تصریح کرد: افتتاح جایگاه شارژ خودرو در تهران و حالا مشهد، حاکی از آن است که این فرآیند برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب سرعت گرفته و از نظر تکنیکی کاملا امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به ذخایر عظیم گازی در کشور گفت: می‌توانیم گاز طبیعی را در نیروگاه‌ها با سیکل ترکیبی با راندمان بالا به برق تبدیل کنیم و همین برق تولیدی در خودروها برای حمل‌ و نقل مورد استفاده قرار گیرد، در این صورت مصرف سوخت به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل گروه مپنا اظهار داشت: مپنا با هدف ارائه راه حلی جامع در خصوص توسعه زیرساخت یکپارچه شارژ وسایل نقلیه برقی در کشور، بستری مناسب برای اتصال تمامی شارژرها به یک سرور بالادست و مدیریت هوشمند آنها ایجاد نموده است.

علی‌آبادی گفت: تمامی شارژرهای این ایستگاه با پروتکل استاندارد OCPP به یک سرور مرکزی متصل بوده و مانیتورینگ و عیب یابی از راه دور را ممکن می سازد.

وی مشاهده ایستگاه های شارژ بر روی نقشه، نمایش تمامی اطلاعات مربوط به هر شارژر، خطاها و هشدارها، نمایش تعداد شارژهای انجام شده، نمایش میزان مصرف انرژی، نمایش تعداد کل کاربران و تراکنش های مالی به صورت آنلاین را از جمله ویژگی‌های داشبورد مدیریت شارژرهای ساخت گروه مپنا عنوان کرد.  

مدیرعامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای موجود در تمامی ایستگاه های شارژ دنیا، کاربران لازم است قبل از مراجعه به ایستگاه شارژ اقدام به رزرو جایگاه در زمان مورد نظر خود نمایند، برای این منظور شرکت مکو به نمایندگی از گروه مپنا در این پروژه امکان تعیین نوبت از طریق وب‌سایت و نرم‌افزار را فراهم کرده است.

وی گفت: نرم‌افزار ایستگاه های شارژ خودرو برقی مپنا دارای امکاناتی از قبیل مشاهده ایستگاه های شارژ به همراه اطلاعات هر ایستگاه روی نقشه، فیلتر ایستگاه های شارژ براساس نوع پروتکل شارژ و زمان دلخواه، رزرو جایگاه شارژ، مسیریابی از موقعیت کاربران به ایستگاه شارژ، پرداخت هزینه شارژ، اهراز حویت در ایستگاه از طریق QR Code، مشاهده میزان شارژ خودرو، آغاز و پایان شارژ و مشاهده سوابق است. این اپلیکشن را میتوان از طریق سایت www.mapev.ir دانلود نمود.

دکتر کلائی شهردار مشهد نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از بهره‌برداری از ایستگاه شارژ خودرو های سواری خراسان رضوی در شهر مشهد مقدس گفت خوشحالیم که مباحث فناورانه را در صنعت حمل و نقل با گروه مپنا آغاز کردیم و خرسندیم که مپنا با مدیریت ارشد این مجموعه تصمیم گرفتند که شهرمشهد را پایلوت برقی سازی قرار دهند و ما آماده ایم که بهترین امکانات را برای حمل و نقل پاک فراهم کنیم و این محصولات تجاری شده به سایر نقاط کشور ارسال شود.

وی مپنا را یک مجموعه ارزشمند و سرمایه عظیم برای کشور عنوان و خاطرنشان کرد: انشاالله مپنای عزیز برای ایران باقی بماند.

شایان ذکر است، در حاشیه برگزاری مراسم افتتاح ایستگاه شارژ خراسان رضوی، بر اساس توافق قبلی، کتاب مطالعه برقی سازی خط یک BRT مشهد از سوی گروه مپنا به شهردار و اعضای شورای شهر مشهد اهدا شد؛ در این کتاب مطالعات جامع در خصوص مشخصات فنی اتوبوس‌های برقی مناسب خط، زیرساخت‌‍های مختلف از جمله زیرساخت شبکه، مخابرات، سازه و ... ارائه و آنالیزهای مختلفی منعکس شده است. از دیگر محتواهای این کتاب مطالعاتی، می‌‎توان به تعداد اتوبوس‌های برقی مورد نیاز در خطوط، مشخصات اتوبوس‌های برقی، شیوه‌های شارژ ابتدا و انتهای هر خط، محل دپو و شارژ شبانه اشاره کرد.

 

روابط عمومی مپنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: