شماواقتصاد گزارش می‌دهد؛

تنها شرکت پتروشیمی تولیدکننده محصولات پلی‌اتیلن ترفتالات را بشناسید؟

تنها شرکت پتروشیمی تولیدکننده محصولات پلی‌اتیلن ترفتالات را بشناسید؟
کدخبر : 542120

شرکت پتروشیمی تندگویان تنها شرکت تولیدکننده محصولات پلی‌اتیلن ترفتالات در ایران است که کیفیت محصولات آن در منطقه قابل رقابت با دیگر کشورهاست.

به گزارش خبرنگار شماواقتصاد، مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان یکی از شرکت‌های کارآمد و فعال در حوزه تولید محصولات پتروشیمی است که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) و در زمینی به مساحت ۳۴ هکتار واقع شده است. این شرکت در سال ۱۳۷۷ جهت تولید محصول PET و PTAاحداث شده است.

 

WhatsApp Image 2021-05-11 at 09.42.00

 مالکان پتروشیمی تندگویان

 75 درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت پتروشیمی خلیج فارس است و صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت ۱۵ درصد سهام آن را در اختیار دارند و ۱۰ درصد دیگر هم جزء سهام عدالت است.

 

 محصولات شرکت پتروشیمی تندگویان

شرکت پتروشیمی تندگویان در حوزه تولید محصولات پلی‌اتیلن ترفتالات فعال است. پلی اتیلن ترفتالات (PET) نیز از مهمترین پلی‌استرهای قابل استفاده در تولید الیاف و پنبه مصنوعی برای صنایع نساجی، تولید انواع بطری‌های نوشابه، قوطی و ظروف مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و بهداشتی و همچنین صنایع تولید فیلم‌های پلاستیکی نیز است. علاوه بر آن پتروشیمی شهید تندگویان تولید کننده دو محصول مهم واستراتژیک POY و STAPLE نیز است.

میزان کل سرمایه‌گذاری در شرکت پتروشیمی تندگویان بیش از ۷۷۴ میلیون دلار است که فروش سالیانه بیش از ۸۰۰ میلیون دلار دارد. پتروشیمی شهید تندگویان از جمله شرکت‌هایی است که به حلقه پایین‌تر در صنعت پایین‌دستی ورود کرده و با توجه به اینکه تنها تولیدکننده مواد اولیه تولید نخ‌های نساجی در کشور به‌شمار می‌رود، تولید انواع نخ را آغاز کرده است. این شرکت همچنین تنها تولیدکننده محصولات با گرید بطری در ایران است که این محصول در آسیای میانه و غرب آسیا مشتری‌های خوبی دارد.

پتروشیمی تندگویان تنها تولید‌کننده PET در ایران است که کیفیت محصولات آن در منطقه قابل رقابت است، این شرکت توانست در سال ۹۸ با افزایش فروش ۱۰ درصدی فروش خود را به ۶۳۰ هزار تن برساند.

عیسی انوشا رئیس پتروشیمی تندگویان درباره مزیت‌های این شرکت می‌گوید: در مجموع مجتمع تندگویان تولید‌کننده مواد اولیه نخ‌های پلی‌استر و ظروف مخصوص آب و مواد خوراکی است که به همه این محصولات در اصطلاح PET گفته می‌شود که مخفف پلی‌اتیلن ترفتالات است.

 

WhatsApp Image 2021-05-11 at 09.41.59

 

وی با اشاره به اینکه در مجموع دو گرید نساجی و بطری از محصولات تندگویان است، تصریح می‌کند: به جز تندگویان هیچ شرکتی در صنایع پتروشیمی برای تولید این مواد اولیه در ایران وجود ندارد. بر همین اساس تمام تولید‌کنندگان نخ نساجی از جنس پلی‌استر مواد اولیه خود را از تندگویان خرید کرده و گرانول تولیدی یا همان چیپس را پس از ذوب مجدد به نخ تبدیل می‌کنند.

عیسی انوشا، مهم‌ترین ویژگی تندگویان را در این می‌داند که تنها تولید‌کننده مواد PTA و PET در ایران و منطقه است و تصریح می‌کند: تعداد مصرف‌کنندگان و خریداران محصولات این شرکت به تنهایی تقریبا بیش از تمامی شرکت‌های پتروشیمی است.

وی ادامه می‌دهد: برای ایجاد ارزش افزوده، واحد تولید نخ هم در مجتمع نصب شده و درحال تولید نخ پلی‌استر به نام POY هستیم. این خط تولید از ماشین‌آلات روز دنیا ساخته شده و از سوی متخصصان تندگویان در مدار تولید قرار دارد و روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن محصول تولید می‌کند. 

 

WhatsApp Image 2021-05-11 at 09.41.58

گواهینامه‌های بین‌المللی در اختیار پتروشیمی تندگویان

شرکت پتروشیمی تندگویان تا به امروز موفق شده گواهینامه‌های بین‌المللی  « ISO 29001»، « ISO 14001»، « EFQM»، « OHSAS 18001»، « ISO 17025» و « ISO 9001» را کسب کند. 

 

رکورد جدید در تندگویان

گفتنی است این شرکت در نخستین ماه سال 1400 رکورد جدیدی از خود به جای گذاشته است. امین ملک‌زاده مدیر بهره‌برداری شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با اشاره به اجرای برنامه‌های متعدد رفع موانع و گلوگاه‌های تولید در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، اعلام کرد: در نخستین ماه سال، تولید محصولات زنجیره پلی اتیلن ترفتالات از مرز ۱۰۷ هزار تن گذشت. 

 

WhatsApp Image 2021-05-11 at 09.41.59 (1) 

سودسازی پتروشیمی تندگویان در بورس با نماد شگویا

شرکت پتروشیمی تندگویان در بازار سهام با نماد «شگویا» فعالیت چشم‌گیری دارد. تعداد سهام این شرکت در بازار سهام بیش از 23 میلیارد سهم است که در صورت‌های مالی یکساله خود سود هرسهم را ۶۳۳ریال اعلام کرد. همچنین این شرکت سود عملیاتی خود را با افزایش ۳۴درصدی مبلغ ۱۴هزار و ۴۵۱ میلیارد ریال و سود خالص را با افزایش ۳۶ درصدی مبلغ ۱۵هزار و ۱۶۹میلیارد ریال منتشر کرده است. «شگویا» موفق شده سود انباشته خود را به ۱۴هزار و ۸۶۳ میلیارد ریال برساند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: