در بازدید مشاور رییس جمهور و هیات همراه، از سه پروژه فعال انرژی منطقه آزاد قشم عنوان شد؛

پشتیبانی از روند تولید انرژی در قشم

پشتیبانی از روند تولید انرژی در قشم
کدخبر : 542368

به گزارش شما و اقتصاد: مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به همراه مدیران عامل مناطق آزاد کشور از سه پروژه فعال در صنعت نفت، گاز و انرژی جزیره بازدید کردند.

به گزارش شما و اقتصاد:  حمیدرضا مومنی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری  و علی درویش پور، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به همراه مدیران عامل مناطق آزاد کشور امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه از مراحل ساخت اسکله نفتی حرا قشم، نیروگاه سیکل ترکیبی قشم مولد و  پالایشگاه نفت خام فوق سنگین شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم بازدید کردند.

با احداث اسکله نفتی حرا قشم، ورود نفت خام از طریق شناور باهدف ایجاد تسهیلات و تجهیزات در تأمین خوراک و سپس، انتقال محصولاتی نظیر قیر، نفت، سوخت شناورها و سایر فرآورده‌های نفتی که توسط پالایشگاه‌های هم‌جوار تولید شده، صورت خواهد گرفت.

راه‌اندازی فاز نخست این اسکله نفتی با توان پهلوگیری کشتی ۳۵ هزار تنی می‌تواند با تأمین خوراک شرکت‌های فعال در حوزه تولید انرژی، ضمن پشتیبانی از روند رو به رشد تولید، موجب مانع زدایی در تأمین نیازهای صنعت نفت، گاز و انرژی منطقه و گردش چرخ‌های صنایع تولیدی شده و  نام قشم را در حوزه  تولیدات نفتی به یک برند شناخته‌شده تبدیل کند.

اسکله نفتی حرا قشم، یکی از بزرگ‌ترین اسکله‌های نفتی در جنوب کشور با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۴میلیون و ۵۰۰ هزار تُن فرآورده‌های نفتی است که در فاز دوم امکان پهلوگیری کشتی‌های نفتی ۸۰ هزار تنی را نیز مهیا خواهد کرد.

*مانع زدایی از جهش تولید در منطقه آزاد قشم

شرکت قشم مولد با هدف سرمایه گذاری و احداث (طراحی، ساخت و بهره برداری) نیروگاه سیکل ترکیبی تولید برق، پروژه دیگری است که امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ توسط مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری و هیات همراه مورد بازدید قرار گرفت.

 این شرکت با ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات برق، تامین یوتیلیتی مورد نیاز شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم، فعالیت خود را در منطقه آزاد قشم آغاز کرده و با افتتاح فاز نخست تأمین پیش نیازهای پالایشگاه بهین پالایش قشم در دی ماه سال گذشته، موفق شد ۲۱ مگاوات برق، هشت هزار مترمکعب آب شیرین و ۳۸ هزار تُن بخار در روز به این پالایشگاه تزریق کند.

همچنین شرکت قشم مولد، ظرفیت تولید ۷۰ مگاوات برق و تامین آب و بخار مورد نیاز سایر پالایشگاه های جزیره قشم را نیز دارد.

با راه اندازی فاز دوم این نیروگاه، ۳۲۰ مگاوات برق جهت پشتیبانی از نیازهای بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی جزیره به شبکه سراسری کشور متصل خواهد شد که گامی جهت مانع زدایی از روند رو به رشد و جهش تولید در جنوب کشور محسوب می شود.

*نقش سازنده قشم در مسیر خودکفایی اقتصادی کشور

در ادامه لیست پروژه‌های اقتصادی جزیره، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری و هیات همراه در جزیره، از بزرگ‌ترین پالایشگاه تولیدکننده قیر کشور بازدید کردند.

شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم، با سرمایه‌گذاری ارزی ۱۶۴ میلیون دلار و ظرفیت تولید ۳۵ هزار بشکه قیر در روز، در دو فاز تولید قیر به‌عنوان محصول اصلی و نفت خام سبک به‌عنوان محصول فرعی به خودکفایی اقتصادی و ارزآوری کشور کمک می‌کند.

یادآور می‌شود، حمیدرضا مومنی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به همراه مدیران عامل مناطق آزاد کشور باهدف بازدید از پروژه‌های زیرساختی، نفت و انرژی و حضور در نشست هم اندیشی مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد کشور  ظهر روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰وارد قشم شدند.

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: