با افتتاح تونل آبرسانی به سد قوچم؛

سامانه انتقال آب سد آزاد به دشت‌های قروه و دهگلان به بهره‌برداری رسید

سامانه انتقال آب سد آزاد به دشت‌های قروه و دهگلان به بهره‌برداری رسید
کدخبر : 542515

با افتتاح تونل 11 کیلومتری آبرسانی به سد قوچم در هشتمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، سامانه انتقال آب سد آزاد به طول 88 کیلومتر تکمیل و امکان انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم در استان کردستان مهیا شد.

به گزارش شما و اقتصاد ، صبح امروز ۴ خرداد "رضا اردکانیان" وزیر نیرو، سامانه انتقال آب از سد آزاد و تونل ۱۱ کیلومتری آبرسانی به سد قوچم در استان کردستان را با اعتبار ۶۸۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رساند.

168839041

 

به گزارش شما و اقتصاد ، صبح امروز 4 خرداد "رضا اردکانیان" وزیر نیرو، سامانه انتقال آب از سد آزاد و تونل ۱۱ کیلومتری آبرسانی به سد قوچم در استان کردستان را با اعتبار ۶۸۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رساند.

 

 

«سیدحسن رضوی» مدیرعامل شرکت آب و نیرو در رابطه با این طرح گفت: فاز نخست این پروژه عظیم ملی با توان و تلاش متخصصان داخلی در مرداد ماه سال 94 همزمان با بحران شدید آب شرب شهر سنندج با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و امکان انتقال آب شرب به شهر سنندج از طریق سد قشلاق (وحدت) فراهم شد که فاز اول آن شامل 33 کیلومتر خط لوله و تونل، دو ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال و پست‌های برق است.

وی افزود: فاز دوم این سامانه شامل 44 کیلومتر خط لوله، یک ایستگاه پمپاژ و پست برق مربوطه و 11 کیلومتر تونل به قطر3 متردر شرایط سخت زمین شناسی و تحریم اجرا شد که با اتمام حفاری مکانیزه این 11 کیلومتر تونل امکان انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران یادآور شد: پروژه انشعابات هفتگانه کشاورزی و تامین آب 4300 هکتار از اراضی و باغات مسیر سامانه انتقال نیز در دی ماه سال 1398 به بهره‌برداری رسیده است.  

رضوی درخصوص جزئیات طرح اظهار داشت: با اجرای این پروژه عظیم، امکان آبرسانی شرب و صنعت به میزان 90 میلیون متر مکعب در سال به شهرهای سنندج، قروه و دهگلان مهیا شد.

وی افزود: برای احداث این طرح تا این مقطع حدود 1200 میلیارد تومان شامل 520 میلیارد تومان در بخش نخست و مبلغ 680 میلیارد تومان در مرحله دوم هزینه شده که از این میزان مبلغ 900 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار و تخصیص یافته است.

 

مدیرعامل شرکت آب و نیرو در خصوص اثرات اجتماعی اجرای این طرح گفت: از ثمرات این پروژه می‌توان به افزایش میزان تولید محصولات باغی از 5.5 هزار تن به 50 هزار تن در سال، امکان اشتغال 1200 نفر به صورت مستقیم و 1850 نفر به‌طور غیرمستقیم اشاره کرد. همچنین در میزان مصرف آب جهت بهینه‌سازی مصرف به مقدار 18 میلیون متر مکعب در سال صرفه‌جویی خواهد شد.

همچنین "ناصر علیزاده" مجری این طرح نیز در رابطه با نتایج این پروژه به ارزش افزوده در اثر تغییر کاربری کشت دیم به آبی اشاره کرد و گفت: حاصل آن  برای هر هکتار در حدود 12 برابر خواهد بود که مجموع کل درآمد حاصل از 4300 هکتار اراضی و باغات در یک سال به حدود 600 میلیارد تومان خواهد رسید.

 

وی در پایان اظهار داشت: این پروژه مهترین و استراتژیک‌ترین پروژه انتقال آب در استان کردستان است که نقش بسزایی در تامین آینده آب شرب، کشاوزی و صنعت منطقه داشته و موجب توسعه پایدار، امنیت و رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

 

منبع : پاون

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: