شارژرهای سریع ۵۰ کیلووات مپنا در مدار تولید انبوه قرار گرفت

 شارژرهای سریع 50 کیلووات مپنا در مدار تولید انبوه قرار گرفت
کدخبر : 544010

به گزارش شما و اقتصاد: مردم به‌زودی باید روزهایی را تصور کنند که به جای ایستادن در صف ایستگاه‌های پمپ بنزین و گاز، برای شارژ خودرو برقی در ایستگاه دریافت شارژ خودرو برقی برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش شما و اقتصاد: در دنیا ایستگاه‌های شارژ مختلفی برای خودروهای برقی ایجاد شده است، اما مردم دوست دارند خودرو خود را سریع و به اندازه زمان صرف شده در پمپ بنزین شارژ کنند. برای رسیدن به این هدف هم نرم‌افزارهایی برای رزرو ایستگاه‌های شارژ توسعه داده شده است که کاربر منتظر و در صف نباشد و هم با افزایش توان شارژرها، کاربران بتوانند با سرعت بیشتری خودروها را شارژ کنند.

بیشترین نوع شارژر سریع که در دنیا نصب شده ­است شارژرهایی با توان ۵۰ کیلووات است؛ ظرفیت فعلی باتری خودروهای برقی به طور حداکثری دارای ظرفیت ۴۰ تا ۶۰ کیلووات ساعت است و این خودروها اغلب دارای باتری­هایی با ظرفیت دریافت شارژر با نرخ C هستند. این به آن معنی است که توان دریافت شارژ ۵۰ کیلووات بهترین گزینه است.

عامل مهم دیگر برای شارژ خودروهای برقی، نحوه ارتباط بین شارژر و خودرو است. خودروسازان دنیا برای خودروهای برقی پروتکل‌های ارتباطی متنوعی تعریف کرده‌اند؛ به عنوان مثال خودروهای ژاپنی و کره‌ای دارای پروتکل شاژری به نام CHaDeMO هستند، یا خودروهای اروپایی و تا حدودی آمریکایی از پروتکل ارتباطی CCS و خودروهای چینی نیز از پروتکل ارتباطی GB بهره می‌برند.  

علاوه بر متغیر بودن این پروتکل ارتباطی، شکل کانکتور انتقال شارژ نیز در این خودروها متفاوت است و طبعا شارژر نیز باید دارای کانکتور متناسب با خودرو و پروتکل خاص ارتباطی باشد.

تولیدکنندگان شارژر در دنیا متناسب با منطقه جغرافیایی یک یا چند نوع از این پروتکل‌های ارتباطی و کانتکتورهای شارژ را روی شارژرها پیاده‌­سازی کرده‌اند.

 گروه مپنا نیز مدتی است که مرکزی تخصصی برای توسعه زیرساخت‌های شارژ خودرو برقی با عنوان "مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌های مپنا" ایجاد کرده است. این مرکز پس از ارائه و تولید نمونه‌های متنوع شارژرهای سریع، اخیرا شارژرهای سریع ۵۰ کیلوواتی خود را با پروتکل‌های ارتباطی تک و چندگانه (دو کانکتور یا سه کانکتور) در مدار تولید انبوه قرار داده است. در یک نمونه از شارژرهای سریع ۵۰ کیلوواتی مپنا هر سه پروتکل شارژ معروف دنیا یعنی GB/T،CHAdeMO  و CCS با سه کانکتور مجزا قرار دارد.

در حال حاضر خط تولید مرکز خودرو برقی گروه مپنا می‌تواند ماهانه ۱۰۰ دستگاه شارژر سریع ۵۰ کیلوواتی را به بازار عرضه کند. شارژرهای این مرکز که بر اساس نیاز مشتری، توسط طراحان صنعتی طراحی شده است دارای چهره صنعتی مناسب با ترکیب رنگ‌های آبی و سفید است. خط تولید این شارژرها در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) تأسیس شده است و همه مراحل تست و کیفیت سنجی شارژرها در این شرکت انجام می شود؛ شایان ذکر است این محصول انواع تاییدیه‌های ملی و بین‌المللی را برای تولید دریافت کرده است. بردهای الکترونیکی، ماژول‌های قدرت اصلی، تابلوها و ... همگی در ایران و در گروه مپنا و در خط اصلی تولید شارژرهای خودرو برقی مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌های مپنا تولید و مونتاژ می‌شوند.

این شارژرها از یک نمایشگر هفت اینچی بهره می‌برند که کاربر می‌تواند متناسب با نوع خودرو و کانکتورهای موجود روی شارژر، پروتکل شارژ را انتخاب کند. این شارژرها از کارت RFID و یا QR Code برای شناسایی کاربر برخوردار هستند. همه مراحل شارژ توسط نمایشگر تاچ این شارژر نمایش داده می‌شود و کاربر زمان پایان شارژ و درصد SOC (درصد شارژر باتری) باتری خودرو را روی نمایشگر ملاحظه می‌کند. این نوع شارژر امکان شارژ در محیط‌های داخلی و بیرونی را فراهم می‌نماید. این شارژر هم‌اکنون در توان ۵۰ کیلووات عرضه می‌شود. طراحی خاص این محصول، این شارژر را مناسب برای نصب در ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی، پارکینگ‌ها و همچنین مراکز خرید و فروشگاه‌ها کرده‌ است. ارتباط شارژر با سرویس‌های متصل (سرور مرکزی)، امکان مدیریت شارژ و همچنین مشاهده روند شارژ را به کاربر می‌دهد.

مکان نصب شارژرهای مپنا؛

         ایستگاه‌های شارژ

        فرودگاه‌ها

         اماکن تجاری، ادارات و رستوران‌های بزرگ

        پارکینگ‌ها

        هتل‌ها

     

قابلیت‌های این شارژرها؛

     توان خروجی ۵۰ کیلووات

    پشتیبانی از کانکتورهای  GB/T،CHAdeMO ،CCS و AC

    دسترسی به اینترنت از طریق  GSM،LAN  و  WiFi

    پشتیبانی از پروتکل  OCPP ۱.۶

    قابلیت به‌روزرسانی و مانیتورینگ از راه دور

    امکان دسترسی از طریق وبسایت و نرم افزار تلفن همراه

    مجهز به سیستم RFID یا QR کد جهت احراز هویت

    امکان نمایش انجام فرایند شارژ

    مجهز به LCD رنگی

    درجه حفاظت  IP ۵۴

مپنا نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: