• پایگاه خبری شما و اقتصاد
  • انرژی
  • توانمندی پژوهشگاه صنعت نفت برای بومی سازی تولید کک از نفت کوره با دانش ایرانی/ رقابت پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت‌های آمریکایی و اروپایی

شما و اقتصاد گزارش میدهد:

توانمندی پژوهشگاه صنعت نفت برای بومی سازی تولید کک از نفت کوره با دانش ایرانی/ رقابت پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت‌های آمریکایی و اروپایی

توانمندی پژوهشگاه صنعت نفت برای بومی سازی تولید کک از نفت کوره با دانش ایرانی/ رقابت پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت‌های آمریکایی و اروپایی
کدخبر : 554168

آیین رونمایی از اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره با استفاده از دانش فنی بومی با حضور علی آقامحمدی، رئیس دفتر گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مدیران و نمایندگان مجلس در ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد.

به گزارش شما و اقتصاد: این طرح به‌منظور ارتقای کیفی فرآورده‌های نفتی سنگین مانند نفت‌کوره و با توجه به ظرفیت‌های موجود و اعتماد به دانش و فناوری داخلی اجرایی شده است تا در واحدهای پالایشی کاهش تولید، بهبود کیفیت نفت کوره و تبدیل آن به محصولاتی با ارزش افزوده در فرآیند عملیاتی شدن قرار گیرد.

بدین منظور مراسم رونمایی از اسناد تکمیل زنجیره‌ ارزش نفت کوره با استفاده از دانش فنی بومی پژوهشگاه صنعت نفت با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بر اساس این طرح، زنجیره‌ ارزش نفت کوره پالایشگاه بندرعباس برای نخستین بار با استفاده از دانش فنی پژوهشگاه صنعت تکمیل می‌شود.

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در این مراسم اظهار داشت: هم‌اکنون پژوهشگاه صنعت نفت بزرگ‌ترین سد مقابل تحریم‌های کشورهای غربی در پروژه‌های پالایشی و پتروپالایشی است.

WhatsApp Image 2022-03-15 at 12.49.37 PM (2)

وی افزود: این مرکز در همه فرآیندهای پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی دارای فناوری اثبات‌شده، برای نمونه پروژه گوگردزدایی از مرکاپتان زیر 50 پی پی‌ام در فازهای دو و سه پارس جنوبی به‌دست متخصصان این مرکز انجام شده است.

توفیقی اعتماد مدیران صنعت نفت به پژوهشگاه را از سرمایه‌های اصلی این مرکز علمی خواند و گفت: دانش فنی تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره هم‌اکنون تنها در اختیار شرکت‌های معدود آمریکایی و اروپایی است که خوشبختانه ما امروز به آن دست یافته‌ایم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه این مجموعه با شبکه‌ای از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی و پارک‌های فناوری کشور ارتباط مستقیم برقرار کرده است، گفت: مدیران صنعت نفت باید بدانند که ما در مذاکرات با شرکت‌های خارجی هموار پشت آنها ایستاده‌ایم تا بتوانیم فناوری‌های روزآمد دنیا را در ایران بومی‌سازی کنیم.

توفیقی درباره تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس گفت: برای تکمیل پژوهش در این زمینه 235 نفر با مدارک دکترا بیش از 120 هزارنفر ساعت کار انجام داده‌اند، ضمن آنکه از هشت پایلوت نیمه‌صنعتی در پژوهشگاه صنعت نفت در این زمینه داده‌برداری شده است.

وی افزود: در طرح پژوهشی تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس بیش از 2 هزار و 150 مدرک مهندسی تولید شده، از این رو در این زمینه 15 هزار پارامتر برای دستیابی به محصول نهایی اندازه‌گیری شده، شرکت سوئیسی «آر اند دی کربن»، معتبرترین شرکت در این زمینه، کیفیت محصول نهایی پژوهشگاه صنعت نفت را تأیید کرده است.

اجرای طرح پتروپالایشی در بندرعباس، هرمزگان را به قطب پالایش کشور تبدیل می‌کند

در ادامه این مراسم احمد مرادی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی هر حمایتی برای انجام و اجرای طرح‌ها توسعه صنعت نفت انجام خواهد داد گفت: حفظ محیط زیست و ایجاد اشتغال از ظرفیت‌های اساسی طرح تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره است، امروز برای ایجاد اشتغال همه قوا و مسئولان کشور باید پای کار باشند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آقای اوجی بابت در نظر گرفتن طرح ساخت پتروپالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ در بندرعباس، تشکر می‌کنم و این طرح از طریق مجمع نمایندگان استان هرمزگان و اعضای کمیسیون انرژی پیگیری و با این کار  استان هرمزگان به قطب پالایشی کشور بدل می‌شود.

مرادی با بیان اینکه کار پالایشگاه و پتروشیمی با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارد، اظهار کرد: معتقدم اگر در این دو بخش یک مالکیت یا یک مدیریت اتفاق بیفتد سرعت کار بالا خواهد رفت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: