به گزارش شما و اقتصاد:

پتروشیمی زاگرس، رتبه نخست تولید متانول در ایران

پتروشیمی زاگرس، رتبه نخست تولید متانول در ایران
کدخبر : 566168

شرکت پتروشیمی زاگرس با نماد زاگرس درفرابورس با زمینه فعالیت صنعت متانول با توان تولید نزدیک به ٥/٢٧ درصد متانول ایران و ٨/١١ درصد تجارت جهانی متانول از میان شرکت‌های فعال این صنعت در ایران توانسته جایگاه نخست را به خود اختصاص دهد.

به گزارش شما و اقتصاد: ظرفیت تولید متانول ایران١٢ میلیون تن است که ٩/٧ درصد کل ظرفیت اسمی و ١١درصد تولید و ٨/٤٢ درصد تجارت متانول جهان را پوشش می دهد. شرکت پتروشیمی زاگرس توانایی تولید قریب به ٥/٢٧ درصد متانول ایران و ٨/١١ درصد تجارت جهانی متانول را دارا می باشد و در بین شرکتهای فعال در این صنعت درکشور در رده اول قرار دارد. عملکرد تاریخی نماد زاگرس نشان می‌دهد که در حال حاضر این نماد در کف قیمتی دو سال اخیر خود قرار دارد. و دلیل رشد امروز این نماد و صف خرید آن نیز همین کف قیمتی و البته رشد قیمت جهانی متانول بیان می شود.
پتروشیمی زاگرس

طبق آمار موجود منتشره توسط موسسه MMSA ،درسال ٢٠٢٠ ،ظرفیت اسمی تولید متانول جهان بالغ بر ٩٩/١٥٠میلیون تن بوده است تولید و مصرف جهانی متانول بالغ بر ٨٢/١٠٧ میلیون تن و تجارت جهانی آن حدود ٩٨/٢٧ میلیون تن می باشد.

آخرین ثبت سرمایه پتروشیمی زاگرس به مبلغ ۲۴۰۰۰۰۰ میلیون ریال بوده و بخش عمده (90 درصد) فروش محصولات تولیدی شرکت پتروشیمی زاگرس از طریق صادرات متانول به مقصد چین است. افت سهم شرکت‌هایی همچون پتروشیمی زاگرس در بازار سرمایه عمدتا به دلیل کاهش قیمت جهانی محصول متانول است و بر همین اساس با رشد قیمت متانول این شرکت ها و خصوصا «زاگرس» که عمده فروش محصولات تولیدی آن متانول از طریق صادرات می‌باشد، موجبات افزایش قیمت و ارزش افزوده سهم نماد زاگرس در بازار می شود.

برای درک بهتر موضوع، نمونه جهش و افت قیمت و ارزش نماد «زاگرس» را طی سه سال اخیر آورده‌ایم؛ مقدار فروش شرکت پس از ثبت رکوردی خوب در ماه مهر سال ۹۸، در خرداد ماه ۱۳۹۹ اندکی کاهش در مقدار فروش به مبلغ 6500 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که با توجه به کاهش در مقدار فروش متاثر از کاهش جزئی در نرخ فروش، افت فروش شرکت را به دنبال داشت.

بررسی صورت های مالی میاندوره ای 3 ماهه منتهی به پایان خرداد 1401 نشان داد که «زاگرس» در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به بهار 1400 با رشد درآمد ها و فروش مواجه بوده اما سود شرکت در بهار امسال افت 50 درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

در بحث ریسک ها که در حال حاضر نیز این مجموعه با آن ها درگیر و دار است، می توان به نوسان قیمت جهانی نفت و متانول اشاره کرد. این نوسانات که نقش اساسی را در فروش و هزینه های این مجموعه بازی می کنند در ماه های اخیر تأثیرات زیادی را بر عملکرد مالی این پتروشیمی داشته اند. محدودیت های صادراتی و انتقالات ارزی که از تحریم ها نشأت گرفته نیز یکی از ریسک های دیگر این مجموعه به شمار می آیند.

البته ناگفته نماند که پتروشیمی زاگرس فقط کاهش و افت نداشته است بلکه جهش‌های موفق این شرکت بیشتر از افت‌هایی بوده که بیشتر منشأ قیمت‌های جهانی دارد. در سال ۱۴۰۱  نیز  یک عملکرد قدرتمند از نماد پتروشیمی زاگرس را دیدیم. ماجرا از این قرار بود که در جریان معاملات روز دوشنبه 10 مرداد ماه سال جاری نیز نماد زاگرس بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشت که با توجه به کاهش 50 درصدی سود خالص پتروشیمی زاگرس در سه ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال قبل و روند نزولی قیمت این سهام در ماه های ابتدایی سال باعث تعجب ناظران بازار شد. عملکرد تاریخی نماد زاگرس نمایانگر این بود که این نماد در کف قیمتی دو سال اخیر خود به دلیل رشد قیمت جهانی متانول، قرار داشت.

شرکت پتروشیمی زاگرس در خصوص دلایل کاهش ۴۷ درصدی سود دوره سه ماهه منتهی به خرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد: به رغم افزایش ۲۷ درصدی مبلغ فروش، بهای تمام شده کالای فروش رفته در دوره مالی سه ماه منتهی به خرداد نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۸۵ درصد افزایش یافت که عمدتاً به دلیل افزایش متوسط نرخ گاز خوراک به میزان ۱۴۷ درصد است و همچنین افزایش غیر متعارف نرخ سرویس های جانبی نسبت به برآورد دوره مشابه سال قبل است که مدیریت شرکت بر اساس برآورد منطقی و معقول ذخیره لازم را در نظر گرفته است.

افزایش ۴۵ درصدی هزینه های فروش و اداری و عمومی نسبت به دوره مشابه سال قبل که عمدتاً به دلیل افزایش نرخ هزینه حمل به واسطه افزایش نرخ سوخت کشتی ها در بازارهای بین المللی بود. با عنایت به عدم اعلام نرخ های گاز خوراک و سوخت برای سه ماه اول سال تا تاریخ تهیه گزارش، شرکت در محاسبات قیمت تمام شده آخرین نرخ در دسترس بر مبنای مصوبه ۶ بهمن سال ۱۴۰۰ ستاد هماهنگی دولت( نرخ پنج هزار تومان برای گاز خوراک و ۴۰ درصد آن برای گاز سوخت) در نظر گرفته است.

براساس گزارش فعالیت ماهانه تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ بر مبنای عملکرد سال مالی، مبلغ فروش این شرکت ١٠۴,٨۶٩,۵٧۵ میلیون ریال است. درآمد کسب شده از فروش داخلی این شرکت به مبلغ ۵,٩۵٩,٢٣٠ میلیون ریال طی مدت مذکور بدین نحو که مبلغ  ٨٨٠,٧١۵ میلیون ریال از فروش بخار و ۵,٠٧٨,۵١۵ میلیون ریال از فروش متانول به شرکت‌های داخلی بوده است. مجموع فروش صادراتی شرکت پتروشیمی زاگرس در مدت مذکور به مبلغ  ٩٨,٩١٠,٣۴۵ میلیون ریال اعلام شده که سهم کلی این منبع درآمد از محل فروش متانول به خارج از کشور است.

نماد زاگرس در صنعت محصولات شیمیایی فعال است و در فرابورس ثبت نماد شده است. زاگرس جزو شرکت های بزرگ بازار سرمایه می باشد که از لحاظ ارزش شرکت در رتبه 14 گروه خودش و در رتبه 50 کل بازار قرار دارد.

در حال حاضر اندیکاتور عرضه و تقاضا نماد «زاگرس» عدد -0.34 را نشان می‌دهد که در محدوده میانی است و بیانگر عرضه و تقاضای تقریبا متعادل است. اندیکارتورهای این نماد سیگنال خرید را ثبت کرده یعنی همچنان در وضعیت خرید است. البته طی روزهای اخیر با توجه به نوسانات بازار سرمایه که در تمامی نمادها قابل مشاهده بوده، نماد زاگرس هم از این امر مستثنی نیست، اما طبق تحلیلگران بازار سرمایه و کارشناسان فعال این حوزه، با کف‌سازی انجام شده، نماد زاگرس با توجه به اقدامات حمایتی از این سهم، قابلیت افزایش سود و جهش را را دارد.

شرکت پتروشیمی زاگرس با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و سیصد هزار تن متانول در زمره پنج شرکت بزرگ تولید کننده این محصول در دنیا قرار دارد. از مهم ترین ویژگی های این شرکت می توان به موقعیت جغرافیایی بسیار تأثیرگزار این مجموعه اشاره کرد که هم از لحاظ منابع مصرفی و خوراک به این مجموعه کمک کرده و هم از جهت بنادر دسترسی های صادراتی را برای این مجموعه فراهم می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: