قرارداد احیاء یک حلقه چاه نفتی در منطقه عملیاتی سعادت‌آباد استان فارس امضا شد

قرارداد احیاء یک حلقه چاه نفتی در منطقه عملیاتی سعادت‌آباد استان فارس امضا شد
کدخبر : 576138

قرارداد احیاء یک حلقه چاه در منطقه عملیاتی سعادت‌آباد از مناطق زیرمجموعه نفت مرکزی با حضور رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز ، شرکت ملی نفت ایران و مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در مرکز همایشهای کوشک امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهندس سیدمحمود میرباقری سرپرست مدیریت امور فنی شرکت با اشاره به پیشینه طرح احیای چاههای غیرفعال و کم بازده اظهار داشت : قرارداد احیای  چاه شماره چهار میدان نفتی سعادت آباد در قالب طرح احیای چاههای بسته و کم بازده با شرکت طرح و اندیشه پتروآزما انعقاد یافت.

IMG_20230226_194056_293

وی افزود : طرح احیای چاههای غیرفعال و کم بازده پس از مصوبه شورای اقتصاد و ابلاغ آن از طریق شرکت ملی نفت ایران به شرکتهای تابعه، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز  تعداد ۲۵ حلقه چاه نفتی بسته و کم بازده  خود را  به عنوان کاندیدا جهت بررسی به کارگروه فنی و اقتصادی شرکت ملی نفت ایران اعلام  نمود. در این راستا شرکتهای فناور پروپوزال فنی  لازم را به پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز ، شرکت ملی نفت ایران ارائه داده  و چاه شماره چهار سعادت آباد در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به عنوان نخستین چاه جهت افزایش دبی، قرارداد آن امضا شد.

مهندس میرباقری درباره مزایای احیای این چاه تصریح کرد : انجام این عملیات به منظور مرتفع شدن مشکل تولید گاز اضافی و نیز افزایش تولید نفت است . این تکنولوژی برای اولین بار در کشور عملیاتی می شود و امکان پیاده سازی آن بر روی چاههای مشابه وجود دارد و افزایش دبی قابل ملاحظه ای در پی دارد .

IMG_20230226_194044_014

بر اساس این گزارش ، دکتر محمداسماعیل کفایتی رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران  در حاشیه امضای قرارداد با اشاره به تحقق خواسته به حق و تاریخی تعامل صنعت و دانشگاه اظهار داشت : تعامل صنعت و دانشگاه یک خواسته به حق و تاریخی است که ثمرات ارزشمندی از این همکاری بدست می آید .

IMG_20230226_194052_132

وی افزود : طرح احیای چاههای غیرفعال و کم بازده فرصت آنرا فراهم آورده که شرکتهای دانش بنیان و مراکز علمی و فناوری امکان  حضور در توسعه و تحقیق میدانهای نفتی و گازی را بدست آورند که از خصوصیات این شرکتها می توان به انجام کارها با هزینه کمتر و زمان محدودتر اشاره کرد . همچنین این شرکتها با کسب تجارب فنی ، فرصت ارایه خدمات فنی و مهندسی در عرصه های بین المللی برای آنها فراهم می شود که منبع درآمد برای کشور است.

این گزارش می افزاید ، دکتر مهدی اسکروچی مدیر عامل شرکت طرح و اندیشه پتروآزما به عنوان مجری طرح درباره فعالیت های پیش رو برای  احیاء چاه شماره چهار سعادت آباد اظهار داشت : مسئله اصلی در رابطه با  این چاه صیانت از مخزن آن است . چاه انتخاب شده دارای چند ویژگی است که با روش تولید فعلی علاوه بر اینکه توان تولید کاهش پیدا کرده و نیروی محرکه اصلی مخزن که کلاهک گازی است نیز تحلیل رفت . اقدام اصلی جلوگیری از تحلیل کلاهک گازی و  برانگیختن لایه های زیرین که شامل نفت نسبتا قابل توجهی است ، ولی نقش ناچیزی در تولید داشته و این دو کار در کنار هم ضمن افزایش توان تولید چاه ، از مخزن هم صیانت خواهد نمود.

وی افزود:  برنامه اجرایی احیای چاه 18 ماه  و هزینه آن یک میلیون و 500 هزار دلار است که تلاش خود را برای زودتر به نتیجه رسیدن طرح انجام خواهیم داد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: