رپورتاژ آگهی/

تفاوت سرمایه گذاری و ترید ؛ در اقتصاد ایران سرمایه گذاری بهتر است یا ترید؟

کدخبر : 584014

متا دیسکریپشن :

سرمایه گذاری و ترید هر کدام روش های مختلف اما نزدیک به هم برای افزایش سرمایه محسوب می شوند. در سیستم اقتصادی ایران کدام یک از این دو روش می تواند مفید باشد؟

=====================================

تفاوت سرمایه گذاری و ترید

سرمایه گذاری و ترید دو مفهوم نزدیک به یک دیگر اما متفاوت هستند. در واقع این دو مفهوم در نقطه ای به جای یکدیگر استفاده می شوند. بنابراین دقت داشته باشید که اولا خط مرز کاملا مشخصی به عنوان خط تفاوت سرمایه گذاری و ترید نمی توان عنوان کرد. دوم این که هر دو این مفاهیم با هدف افزایش سرمایه صورت می گیرد. بنابراین در هدف گذاری نیز هر دو این مفاهیم یکسان هستند. از این رو می توان گفت که سرمایه گذاری و ترید به عنوان ابزار هایی متفاوت و نزدیک به یک دیگر برای افزایش سرمایه عمل می کنند. درست مانند برخی از ابزار آلات صنعتی با وجود این که با یکدیگر متفاوت هستند می توان آن را در جایگاه های یک دیگر نیز استفاده کرد.

ما در این مقاله می خواهیم کمی با دید حرفه ای تر به مسئله سرمایه گذاری و ترید کردن بپردازیم. در واقع شناخت این مفاهیم و تفاوت های آن ها به ما نشان می دهد که عملکرد ما در بازارهای سرمایه ای در کدام حوزه تعریف می شود. شناخت حوزه عملکردی این مزیت اصلی را دارد که بتوانیم بر اساس چارچوب های تعریف شده در آن حوزه عمل کنیم و استراتژی خودمان را تعریف نماییم.

یادتان باشد که شناخت محیط و حوزه عملکردی مهمترین عامل برای استفاده از ابزارهای مختلف است. زمانی که شما ندانید سرمایه گذار هستید و یا تریدر عملا ممکن است دچار اشتباهات خاصی شوید که حتی منشا آن ها را ندانید. بنابراین اگر می خواهید وارد بازارهای سرمایه ای شوید و یا در این بازارها حضور دارید بهتر است کمی به این دو مفهوم و تفاوت آن ها توجه داشته باشید. در ادامه سعی می کنیم از دید اقتصادی و با زبانی ساده سرمایه گذاری و ترید را با یکدیگر مقایسه کنیم. با ما همراه باشید.

سرمایه گذاری بهتر است یا ترید

سرمایه گذاری چیست؟

اولین گام برای شناخت تفاوت های سرمایه گذاری و ترید این است که این مفاهیم را به صورت جداگانه تعریف کنیم. بر این اساس ابتدا می خواهیم بدانیم سرمایه گذاری چیست و از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

سرمایه گذاری بدین معنی است که شما یک سرمایه یا دارایی را با هدف افزایش ارزش آن وارد یک چرخه اقتصادی می کنید. به طور مثال شما با خرید سهام یک شرکت، عملا سرمایه لازم برای ادامه فعالیت این شرکت را تامین می کنید. این شرکت نیز به عنوان سهامدار شما را در سود حاصل از درآمدهای خود شریک می کند. بدین ترتیب شما بر اساس میزان سهم و مالکیتی که در شرکت دارید از سود آن برخوردار خواهید شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

مهم ترین ویژگی سرمایه گذاری، طولانی بودن دوره آن است. زمانی که شما با دید طولانی (ممکن است چند ماه یا چند سال) اقدام به خرید یک ملک، یک سهام یا تعدادی سکه طلا کرده باشید، به شما سرمایه گذار گفته می شود. شما بر اساس موقعیت مالی خود و بر اساس فاکتورهای اقتصادی تصمیم گرفته اید که با ورود به یکی از بازارهای مالی و یا سرمایه ای، سرمایه خود را طی مدت زمان مشخصی افزایش دهید.

مهمترین مسئله ای که در سرمایه گذاری وجود دارد این است که به جز زیان مالی – کاهش ارزش سرمایه در طی مدت سرمایه گذاری – شما با مسئله زمان هم دست و پنجه نرم می کنید. در واقع در مفهوم سرمایه گذاری همواره این سوال مطرح می شود که آیا افزایش سرمایه صورت گرفته در دوره سرمایه گذاری منطقی است یا خیر؟ به طور مثال شما با هدف سرمایه گذاری اقدام به خرید طلا برای یک دوره یک ساله کرده باشید. حال اگر در این دوره طلا صرفا 20 درصد افزایش قیمت داشته باشد، آیا سرمایه گذاری شما سودآور و منطقی شناخته می شود؟

بیشتر بخوانید: استراتژی های سرمایه گذاری شخصی برای بهبود وضعیت مالی

پاسخ این سوال در کشورهای اروپایی مثبت است. زیرا در این کشورها اقتصاد مبتنی بر مالیات پیش می رود و تورم اثر چندانی ندارد. اما در ایرانی که بر اساس اقتصاد تورمی حرکت کرده و طی سال های گذشته درصد تورم به صورت سالانه کمتر از 40 درصد نبوده، آیا می توان گفت که سود 20 درصد در سرمایه گذاری شما منطقی است؟ مسلما خیر.

فرق ترید با سرمایه گذاری

ترید چیست؟

اما در بخش دیگر شناخت تفاوت های میان سرمایه گذاری و ترید، نوبت به تعریف مفهوم ترید است. در واقع ما باید به این سوال پاسخ دهیم که ترید چیست و دارای چه ویژگی های متمایزی است؟

به طور کلی ترید به معنی معامله گری یا همان سفته بازی است. در ترید یا معامله گری شما بر اساس افزایش بهای کالای خریداری شده در مدت زمان نسبتا کوتاه سودآوری خودتان را به دست می آورید. بنابراین تا به اینجا با دو ویژگی مهم از معامله گری آشنا شدیم.

اولا این که ترید بر اساس افزایش ارزش بهای جنس، سهام یا کالای خریداری شده صورت می گیرد. بنابراین بر فعالیت های اقتصادی کاری ندارد و تنها افزایش بهای بازار انتخاب شده اهمیت دارد. ویژگی دوم این است که ترید معمولا در دوره های کوتاه تر اتفاق می افتد. در کلام ساده تر کمتر می بینیم که تریدی به چند ماه بکشد. معمولا در سنگین ترین بازارها نیز تریدر ها طی چند هفته اقدام به فروش محصول، کالا یا سهام خریداری شده می کنند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که تریدر به عنوان یک واسطه در بازارهای اقتصادی شناخته می شود. این واسطه محصول یا کالا یا سهام را از فردی خریداری کرده و آن را به فرد دیگری واگذار می کند. بنابراین عملا سرمایه ای وارد بازار نمی کند.

همچنین در نظر داشته باشید که تریدر در سود یا زیان بازار شریک نیست. بلکه سعی می کند از نوسانات قیمتی که در بازار وجود دارد به نفع خود استفاده کند. توجه داشته باشید که ممکن است این نوسانات جنبه منفی به خود گرفته و عملا تریدر زیان کند.

تفاوت سرمایه گذاری و ترید به صورت عملی

تفاوت سرمایه گذاری و ترید به صورت عملی

با شناخت تعاریف و ویژگی های مربوط به سرمایه گذاری و ترید نوبت این است که این دو مفهوم را در کنار یکدیگر قرار داده آن ها را با هم مقایسه کنیم.

یک بار دیگر به تعاریف ارائه شده نگاه کنیم:

  • سرمایه گذاری به معنی قرار دادن سرمایه در یک جریان اقتصادی است. بر این اساس سرمایه گذار انتظار دارد جریان اقتصادی هدف، سود مشخصی را طی یک دوره نسبتا طولانی به آن بازگرداند.
  • ترید به معنی معامله گری بر اساس نوسانات بازار هدف است. در این روش معامله گر سرمایه ای را وارد بازار نمی کند. بلکه از تفاوت قیمت خرید و فروش سود خود را به دست می آورد. همچنین ترید معمولا در دوره کوتاه (چند دقیقه تا چند ماه) صورت می گیرد.

بنابراین اولین نکته مهمی که باید بدانید این است که هر دو این روش ها وابستگی بالایی به سیستم اقتصادی دارد. اما سیستم اقتصادی برای هر دو این مفاهیم یکسان عمل نمی کند. در واقع اصلی ترین تفاوت میان سرمایه گذاری و ترید در نحوه اثرگذاری سیستم اقتصادی بر روی آن هاست.

در روش سرمایه گذاری سیستم اقتصاد پایدار و مبتنی بر مالیات پاسخ بهتری برای سرمایه گذار دارد. چرا که اولا این روش مبتنی بر گذر زمان است. دوم این که سرمایه گذار برای انتخاب بازار هدف نیاز به یک سری فاکتورها و شاخص های ثابت دارد. در سیستم اقتصاد نوسانی عملا نمی توان چنین فاکتورهایی را پیدا کرد. ممکن است امروز صنعت خودروسازی پیشران اقتصادی محسوب شود و چند ماه آینده شرایط اقتصاد به نحوی پیش برود که صنایع پتروشیمی در کشور مطرح شود. این مسئله باعث می شود سرمایه گذاری سخت تر شود.

اما در مسئله ترید، عملکرد اقتصاد کاملا برعکس است. در واقع هر چه سیستم اقتصادی تورمی و پرنوسان باشد، معامله گر می تواند انتظار سودآوری بیشتری داشته باشد. در این نوع اقتصاد برای تریدر روند سیستم کلان اقتصادی اهمیت چندانی ندارد. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که هر چه سیستم اقتصادی پر نوسان باشد، امکان ضرر مالی شدید تری برای تریدر وجود دارد. در کلام ساده تر ریسک معامله گری در چنین بازارهایی نیز بسیار زیاد است.

این موضوع را می توان مهمترین تفاوت میان ترید و سرمایه گذاری بدانیم. حال سوال مهم این است که بر اساس اقتصاد ایران کدام یک از این روش ها برای افزایش سرمایه کارایی بهتری دارد و می توان استراتژی مناسب تری بر اساس آن ایجاد کرد؟

ترید یا سرمایه گذاری در اقتصاد ایران

اقتصاد ایران، یک اقتصاد تورمی و پرنوسان

آن چیزی که در خصوص اقتصاد ایران به وضوح مشخص است این است که اقتصاد ایران یک اقتصاد پر نوسان و تورمی محسوب می شود. در این اقتصاد تورم حرف اول را می زند. بنابراین شما باید همه چیز را در این اقتصاد بر اساس فاکتور تورم بسنجید. به طور مثال زمانی که تورم سالانه 40 درصد افزایش پیدا می کند، سرمایه گذاری یا سپرده گذاری با سود 20 درصد عملا یک ضرر مالی و زمانی برای سرمایه گذار محسوب می شود.

از طرف دیگر این تصور ایجاد نشود که در چنین سیستم اقتصادی تریدرها خندان و خوشحال هستند. در واقع زمانی که بازار بیش از حد نوسانی باشد و سیستم اقتصادی از کنترل خارج شود، عملا ریسک معامله گری نیز افزایش پیدا می کند. نمونه بارز این مسئله را می توان در روند بازار بورس ایران طی چند سال گذشته مشاهده کرد. بسیاری از معامله گران در این بازار طی چند روز تمام سرمایه خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: کم خطر ترین و بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

بنابراین در یک سیستم اقتصادی مانند اقتصاد ایران سرمایه گذاری دارای ریسک کاهش ارزش از نظر تورمی و زمانی است. ترید نیز دارای ریسک زیان مالی با درصد بالا است. از این رو می توان گفت که در چنین اقتصادی هیچ کدام از این روش ها به صورت مستقل پیشنهاد نمی شود.

شاید این گونه به نظر برسد که داشتن دانش و تجربه کافی در بازارهای نوسانی می تواند سودآوری خوبی به واسطه ترید داشته باشد. اما نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که در بازارهای نوسانی و بدون ثبات، فاکتورهای غیر اقتصادی مانند اعمال دستورهای دولتی و یا تصمیمات کلان سیاسی در سطح کشور، منطقه و جهان می تواند باعث شود نوساناتی غیر از نوسانات پیش بینی شده ایجاد شود. حال این سوال ایجاد می شود که در چنین اقتصادی از چه طریق می توان نسبت به افزایش سرمایه با ریسک قابل تحمل تری اقدام کرد؟ در نظر داشته باشید که این روش باید بتواند اثر تورم را خنثی کند.

کرادفاندینگ؛ روش نوین سرمایه گذاری

کرادفاندینگ مسیری دیگر برای افزایش سرمایه

در سیستم های اقتصادی پرنوسان و بدون ثبات سرمایه گذار یا حتی تریدر باید سراغ بازارهای محدود و تا حدودی مستقل از اقتصاد کلان برود. کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام می تواند این نیاز را تا حد قابل قبولی تامین کند.

سرمایه گذاری جمعی یا کرادفاندینگ از طریق اعطای وام بدین معنی است که افراد به عنوان سرمایه گذار طرح های توسعه ای ارائه شده توسط شرکت ها و نهاد های مختلف تجاری و اقتصادی یا صنعتی را مورد بررسی قرار می دهند. یک شرکت برای این که بتواند طرح توسعه ای خود را عملی کند نیاز به تامین سرمایه دارد. حال شرکت پیش بینی می کند که بر اساس اجرایی شدن این طرح چه سودی ایجاد می شود. این سود به عنوان سود سرمایه گذاران یا همان اعطا کنندگان وام در نظر گرفته می شود.

به طور مثال یک شرکت برای اجرای یک طرح نیاز به یک میلیارد تومان جذب سرمایه دارد. سرمایه گذاران در کنار یک دیگر این سرمایه را تامین کرده. شرکت نیز در طرح خود بیان می کند در صورت تامین سرمایه می توان سود 40 درصد طی یک دوره یک ساله را ایجاد کند. این سود علاوه بر اصل سرمایه به سرمایه گذاران در پایان دوره بازگردانده خواهد شد.

در ایران پلتفرم دونگی طرح های اقتصادی شرکت های مختلف را اعتبار سنجی کرده و آن را در مرحله سرمایه پذیری قرار می دهد. سرمایه گذاران در این روش می توانند طرح های سرمایه گذاری با دوره های مختلف (دو تا دوازده ماهه) را انتخاب کنند. همچنین هر کدام از این طرح ها سودآوری خاص خودش را دارد. شما می توانید طرح هایی را پیدا کنید که طی یک سال بیش از 40 درصد سود به سرمایه گذاران ارائه می دهد.

در نظر داشته باشید که اصل سرمایه در این پلتفرم (دونگی) تضمین شده است. همچنین برخی از طرح ها دارای سود تضمین شده نیز هستند. بنابراین عملا در اقتصادی مانند ایران که سرمایه گذاری و ترید به صورت مستقل کارایی خود را از دست داده اند، کرادفاندینگ در پلتفرم هایی مانند پلتفرم دونگی می تواند بسیار کارساز باشد.

پرسش های متداول

کارمزد و مالیات سرمایه گذاری در پلتفرم دونگی چقدر است؟

سرمایه گذاران هیچ کارمزدی بابت استفاده از این پلتفرم پرداخت نخواهند کرد. همچنین در نظر داشته باشید که بر اساس قوانین هیچ مالیاتی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته نشده است. بنابراین سود پیش بینی شده کاملا خالص و مفید است.

تفاوت اصلی سرمایه گذاری و ترید چیست؟

به طور کلی نحوه اعمال نفوذ سیستم اقتصادی در روند سرمایه گذاری و ترید مهم ترین شاخص تفاوت میان سرمایه گذاری و ترید محسوب می شود.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و شما و اقتصاد در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: