رپورتاژ آگهی/

تحلیل جامع قیمت آهن کیلویی

کدخبر : 584917


آهن پرایس: اشکال و انواع مختلفی از آهن آلات تولید و عرضه می‌شود که هر یک به تناسب ویژگی‌هایی که دارند، کاربرد خاصی دارند و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند از کاربردی‌ترین مقاطع فولادی که غالبا در رأس سایر محصولات بوده و پیشگام نوسانات بازار آهن هستند می‌توان به میلگرد، تیرآهن، پروفیل و ورق سیاه اشاره کرد.

میلگرد: میلگرد مقطعی طویل و توپر است که به صورت آجدار و ساده تولید می‌شود و غالبا در ساختمان سازی برای افزایش مقاومت بتن به کار می‌رود. این مقطع فولادی استفاده گسترده‌ای در صنایع متعدد دارد و تغییر قیمت میلگرد به نوسان در سایر صنایع منتهی می‌شود؛ علاوه‌براین قیمت میلگرد معمولا پیشگام نوسانات بازار آهن است و هر نوسانی که در بازار آهن رخ می‌دهد ابتدا در قیمت میلگرد نمود می‌یابد و سپس در سایر حوزه‌ها نمایان می‌شود.

تیرآهن: تیرآهن نیز پروفیلی است که غالبا در صنعت ساختمان سازی برای تحمل تنش حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی به کار می‌رود. تیرآهن در اشکال و انواع مختلفی تولید می‌شود. از انواع تیرآهن I، می‌توان به INP و IPE و از انواع H ، می‌توان به HEA و HEB و HEM اشاره کرد.

ورق سیاه: ورق گرم یا ورق آهنی که به همان ورق سیاه معروف است جزو محصولات پایه‌ای و استراتژیک است که در تولید برخی از محصولات فولادی هم به کار می‌رود. ورق سیاه نسبت به ورق سرد کیفیت و مقاومت کمتری دارد. ورق سیاه به صورت رولی و فابریک تولید می‌شود که ابعاد و ضخامت‌های متعددی دارد.

پروفیل: پروفیل که در بازار به پروفیل آهن نیز شناخته می‌شود در واقع همان قوطی آهن است که غالبا در ساختمان‌سازی و به ویژه برای ساخت در و پنجره استفاده می‌شود. پروفیل در شکل‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شود که هر یک در صنایع خاصی به کار گرفته می‌شود.

قیمت آهن کیلویی در تابستان 1402

قیمت آهن کیلویی در نیمه اول سال جاری با رکود عمیقی همراه بود و تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای هم به انتظار کاهش بیشتر قیمت آهن آلات ، خرید خود را متوقف کرده بودند؛ البته عدم نقدینگی در بازار، کنترل و ثبات قیمت دلار در کانال 49 هزار تومانی، کنترل قیمت آهن کیلویی توسط بازارساز از جمله مواردی است که به رکود حاکم بر بازار آهن در تابستان بیشتر دامن می‌زد.

براساس نمودار قیمت آهن کیلویی در تابستان 140 می‌توان گفت بازار آهن در این بازه زمانی رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و کف قیمت میلگرد در مرز کانال 22 هزار تومانی قرار گرفت. قیمت تیرآهن به ویژه قیمت تیرآهن 14 هم به طور چشنگیری اصلاح شد.

قیمت ورق سیاه هم روند نسبتا خطی و ثابتی داشت که اما از ماه شهریور قیمت ورق آهن نازک در برخی کارخانه‌ها افزایش یافت. به این صورت که قیمت ورق سیاه 2 میل گیلان به دلیل عدم تولید افزایش یافت و محدود شدن فروش توسط تجار هم به افزایش قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه منجر شد.

به دنبال کمبود ورق سیاه نازک در بازار قیمت پروفیل هم افزایشی شد. این روند افزایشی به طور جسته و گریخته در چند کارخانه، تا ابتدای پاییز ادامه داشت. اما در نیمه ماه مهر که با وقوع جنگ بین حماس و اسرائیل مواجه بودیم افزایش قیمت آهن کیلویی در همه حوزه‌ها مشاهده شد، اما قیمت پروفیل و ورق گرم که مترصد فرصتی برای افزایش بیشتر بودند، با این واقعه به طرز چشمگیری جهش داشتند به طوری که در یک روز قیمت پروفیل نیکان 1500 تومان افزایش داشت.

عوامل موثر بر قیمت آهن کیلویی

پارامترهای مختلفی وجود دارد که به طور حقیقی و روانی قیمت آهن کیلویی را تعیین می‌کند و ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف این مؤلفه‌ها تغییر کند اما به طور کلی مجموعه‌ای از پارامترهای بنیادین قیمت آهن کیلویی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در ادامه به مهمترین موارد اشاره می‌شود.

1. عرضه و تقاضا: تقاضای بیشتر و عرضه کمتر معمولاً منجر به افزایش قیمت آهن می‌شود.

2. نرخ ارز: تغییرات در نرخ ارز می‌تواند قیمت آهن کیلویی را تحت تأثیر قرار دهد؛ زیرا مواد اولیه و تجهیزات کارخانه‌های فولاد از خارج وارد می‌شوند و به دلار پرداخت می‌شود.

3. قیمت جهانی آهن: تغییرات در نرخ آهن بین‌المللی نیز بر قیمت آهن داخلی تأثیر می‌گذارد.

4. نرخ تورم: افزایش تورم معمولاً منجر به افزایش قیمت آهن کیلویی می‌شود.

5. معاملات بازار بورس کالا: تغییرات در بازار بورس کالا می‌تواند قیمت محصولات فولادی را تحت تأثیر قرار دهد. قیمت محصولات بازار آزاد تابعی از معاملات بورس کالا است.

6. قیمت نفت: قیمت آهن کیلویی ممکن است به نسبت قیمت نفت نیز تغییر کند.

7. واردات و صادرات محصولات فولادی: میزان واردات و صادرات بر قیمت آهن کیلویی تأثیرگذار است.

8. زمان: فصل‌ها و شرایط زمانی نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند.

9. ظرفیت تولید کارخانه‌ها

10. بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و...

11. تصمیمات سیاسی مرتبط با بازار آهن

12. شرایط آب و هوایی

13. شرایط ویژه مانند تحریم و جنگ

14. کرایه باربری

علاوه‌بر آنچه گفته شد برند محصول، استاندارد تولید، سایز و وزن محصول فولادی نیز درتعیین قیمت آهن کیلویی دخیل هستند.

پیش بینی قیمت آهن کیلویی

پیش‌بینی قیمت آهن کیلویی در بازار جهانی و صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارد. این پیش‌بینی تأثیرات عمیقی بر اقتصاد جهانی، صنایع ساختمانی، خودروسازی و تعداد زیادی از صنایع دیگر دارد.

به عبارتی پیش‌بینی قیمت آهن کیلویی تأثیرات عمیق و گسترده‌ای در بازارهای مختلف دارد و اهمیت آن به عنوان یک شاخص اقتصادی و صنعتی بسیار بالاست. روش‌های متلفی برای پیش‌بینی قیمت آهن کیلویی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

  1. پیگیری اخبار و رویدادها: پیش‌بینی قیمت آهن آلات نیاز به اطلاعات فوری و آخرین اخبار دارد. شما باید اخبار مهمی مانند تحریم‌ها، توافق‌های بین‌المللی، تغییرات در نرخ ارز، وضعیت صنعت فولاد جهانی و ملی و اتفاقات سیاسی و اقتصادی مرتبط با بازار آهن را دنبال کنید.
  2. به همین منظور برای اطلاع از آخرین اخبار بازار آهن و فولاد، می‌توانید به سایت آهن پرایس و صفحه تحلیل اخبار مراجعه کنید.
  3. استفاده از نمودارها و تحلیل تکنیکال: تحلیل تاریخی قیمت آهن آلات از طریق نمودارها می‌تواند به شما کمک کند تا الگوها و روندهای قیمتی را تشخیص دهید. از شاخص‌های مختلفی مانند میانگین متحرک، اشکال نموداری و سطوح پشتیبانی و مقاومت استفاده می‌شود.

به همین منظور سایت آهن پرایس نمودار قیمت پروفیل، نمودار قیمت تیرآهن، نمودار قیمت میلگرد و به طور کلی نمودار قیمت آهن کیلویی را در بازه‌های زمانی مختلف فراهم نموده و روی وبسایت این مجموعه در دسترس مشتریان قرار دارد. به عنوان نمونه در ادامه نمودار قیمت تیرآهن 14 اصفهان در تابستان سال جاری درج می‌شود.

3. تحلیل فاندامنتال: در این روش، شما به مواردی مانند تقاضا و عرضه آهن آلات، میزان واردات و صادرات، نرخ تورم، وضعیت صنعت ساخت و ساز، تحریم‌ها و قیمت‌های مواد اولیه را مورد توجه قرار می‌دهید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا روند بلندمدت قیمت‌ها را تحلیل کنید.

این روش‌ها ممکن است ترکیبی از تحلیل‌های مختلف نیز شوند تا یک تصویر جامعتر از بازار فولاد و قیمت آهن آلات به دست آید.

اگرچه بازار آهن و فولاد ایران را به دلایل متعددی نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد اما ضروری است پیش از خرید آهن روند بازار را تحلیل کرد و در جریان عواملی که قیمت آهن را تعیین می‌کنند، قرار گرفت.

به عنوان مثال می‌توان به پارامترهایی که بازار آهن را در هفته دوم مهر ماه تحرک کرد و در مسیر افزایشی قرار داد اشاره کرد. برخی عقیده داشتند با توجه به رکودی که در تابستان بر بازار آهن حاکم بود در نیمه دوم سال نیز تداوم داشته باشد اما برخی کارشناسشان اقتصادی آدرس افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت آهن کیلویی را در نیمه دوم سال می‌دادند که با وقوع جنگ بین فلسطین و اسرائیل این امر پیش از موعد پیش بینی شده محقق شد و قیمت‌ آهنی کیلویی افزایش چشمگیری تجربه کرد و قیمت دلار هم با افزایش شارپی همراه شد.

علاوه‌براین سایر پارامترها مانند تراز تجاری منفی، رشد نقدینگی و تورم و برخی اخبار سیاسی منفی احتمال افزایش قیمت آهن کیلویی در نیمه دوم سال را به دنبال دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: