۸ پیشنهاد برای خریدِ به صرفه و اقتصادی کتاب

8 پیشنهاد برای خریدِ به صرفه و اقتصادی کتاب
کدخبر : 597862

با افزایش قیمت کاغذ و به تبع آن افزایش قیمت کتاب، دوستداران کتاب بدنبال راهکارهایی برای خرید کتاب ارزان هستند.

 

با افزایش قیمت کاغذ و به تبع آن افزایش قیمت کتاب، دوستداران کتاب بدنبال راهکارهایی برای خرید کتاب ارزان هستند.

در این مقاله قصد داریم به ارائه راهکارهایی بپردازیم که خرید کتاب را برایتان ارزانتر و به صرفه تر کند. توجه کنید که خرید ارزانتر کتاب باعث نشود به سراغ نسخه های بی کیفیت و ترجمه های ضعیف و ناشرین کپی کار بروید. قصد ما این است که به شما کمک کنیم بهترین کتاب را با بهترین ترجمه، بهترین نشر و البته بهترین قیمت تهیه کنید.

۱.خرید از دست دوم فروشی ها:

یکی از مهم ترین راهکارهای خرید کتاب ارزان قیمت، خرید کتاب دست دوم است. خیلی از مواقع کتابهایی که در بازار موجود هستند را میتوانید با تخفیف های بسیار خوبی در دست دوم فروشی ها پیدا کنید. بعنوان یک کتابفروش زمانیکه شما یک کتابفروشی دارید که کتب نو به فروش می رسانید فقط یک راه برای خرید کتاب دارید و آن هم خرید از ناشرین و مراکز پخش کتاب است که به طور متوسط بین 20 تا 35 درصد تخفیف برای شما در نظر می گیرند در نتیجه در بهترین حالت شما می توانید 10 تا 20 درصد کتاب را زیر قیمت پشت جلد بفروشید. ولی وقتی یک کتابفروشی دست دوم دارید به دلایل مختلی ممکن است قیمت خریدتان بسیار پایینتر از حالت اول باشد. به همین دلیل دستتان برای تخفیف بیشتر باز است. معمولا کتابفروشی های دست دوم از طریق خرید و فروش کتابخانه های شخصی کتاب های خود را تهیه می کنند و همین مسئله باعث می شود توان بالاتری برای تخفیف های بیشتر داشته باشند. اگر در میدان انقلاب یا سایر مراکز فروش کتاب دست دوم توجه کرده باشید معمولا با آگهی های خریدار کتاب دست دوم یا خرید کتابخانه شخصی مواجه می شوید.

کتاب دست دوم

۲. خرید از حراجی ها:

یکی دیگر از مزیت های دست دوم فروشی ها خرید کتاب های حراجی است. یک کتابفروشی دست دوم به دلایل مختلفی ممکن است اقدام به حراجی کتاب ها کند. مثلا بدلیل کمبود جا ممکن است کتابهایی که قبلا 50 تومان بودند را به قیمت 30 تومان بفروشد. یا مثلا بعضی کتابفروشی ها برای خرید بالای 5 یا 10 جلد قیمت های حراجی در نظر می گیرند. بطور کلی خرید از حراجی ها نیازمند حوصله بالاتری است چراکه کتابها فاقد دسته بندی است و باید وقت زیادی را صرف کنید تا بتوانید کتاب مورد نظرتان را پیدا کنید. البته کتابخوان ها این تصور را دارند که فقط دست فروشی های میدان انقلاب کتاب حراج میکنند. باید بدانید که بیشتر کتابفروش ها (چه بصورت حضوری و چه بصورت مجازی) بخشی با عنوان کتاب های حراجی دارند. معمولا برای کتابفروش دست دوم فروختن هرچه سریعتر کتاب های این بخش اهمیت بیشتری دارد و حساسیت زیادی روی قیمت کتابها ندارد. حتی در بعضی مواقع ممکن است کتب کمیابی هم در میان این کتاب ها پیدا کنید که در حالت عادی قیمتهای خیلی بالاتری دارد. البته واضح است که فقط کتاب دست دوم را می توانید در حراجی پیدا کنید و کتابفروشی هایی که کتاب نو میفروشند قدرت چنین تخفیف هایی ندارند. برای خرید کتاب زبان اصلی هم حراجی ها بسیار مناسب و کارآمد هستند.

۳. خرید از فروشگاههای دارای تخفیف:

سیاست برخی کتابفروشی ها بر تخفیف بالاتر و فروش بیشتر کتاب است. البته در هنگام خرید کتاب های تخفیف دار بسیار باید مراقب باشید تا اسیر ناشران تقلبی و سطح پایین که فقط کتب معروف و شناخته شده را با ترجمه های کپی و بدون ویرایش روانه بازار کردند نشوید. در یک کلام باید بدانید وقتی کتاب نو می خرید نهایتا کتابفروش 20 تا 35 درصد سود می کند پس امکان ندارد یک کتاب را با تخفیف 50 درصدی یا در حالت عجیب تر (آنچنان که در بسیاری از وبسایت ها یا مراکز خرید مثل مترو می بینید) با تخفیف 80 درصدی بفروشد. پس منظور ما در اینجا صرفاً تخفیف بین 10 تا 30 درصدی است.

کتاب دست دوم

۴. اطلاع از زمان اتمام چاپ کتابها و خرید قبل از چاپ جدید:

دانستن زمان مناسب برای خرید کتاب هم نیاز به صرف وقت و تحقیق دارد و هم نیازمند این است که اطلاعات خوبی در حوزه کتاب داشته باشید. البته نتیجه مطلوبی هم برایتان دارد. برای مثال قصد خرید کتاب در جستجوی زمان از دست رفته را دارید که در حال حاضر با قیمت 1 میلیون تومان موجود است. اگر بدانید که نسخه های این کتاب در حال اتمام است و قرار است تا یکماه دیگر با قیمت 1.5 میلیون تومان عرضه شود، حتما همین امروز اقدام به تهیه آن میکنید. حتی ممکن است بتوانید در تخفیف های برخی فروشگاهها، این کتاب را 800 تا 900 تومان بخرید. البته همانطور که گفتیم این کار نیازمند آگاهی از وضعیت کتاب ها است.

۵. خرید از نمایشگاههای فصلی کتاب:

یکی دیگر از روش های خرید ارزانتر کتاب، خرید از نمایشگاه های فصلی است که توسط کتاب فروشی های هر شهر اطلاع رسانی می شود. این نمایشگاهها که باعث رونق کتابفروشی های شهرستان هم می شود متاسفانه در سالهای اخیر با چالش هایی روبرو بوده و برخی کتابفروشی ها با توجه به مشکلات آن قید حضور در آن را زده اند.

۶. خرید از نمایشگاه کتاب تهران:

همه ساله در فصل بهار نمایشگاه کتاب تهران برگزار می شود. البته در حال حاضر اقبال عمومی به این نمایشگاه به شدت کاهش پیدا کرده اما همچنان خرید از نمایشگاه برای دانشجویان یک گزینه خوب و اقتصادی است. معمولا با توجه به هزینه های رفتن به نمایشگاه و تخفیف های حداکثر 15 درصدی ناشران، خرید کتاب برای عموم به صرفه نیست. ولی دانشجویانی که امکان تهیه بن کتاب دارند، می توانند خرید به صرفه و اقتصادی ای داشته باشند.

کتاب دست دوم

۷. شناخت نسخه های مختلف کتاب و خرید نسخه های ارزانتر:

بسیاری از مواقع کتابی که به دنبال آن هستید در بازار کمیاب است و‌شما باید از بین نسخه های چاپی موجود، انتخاب کنید. برای مثال کتاب حاجی آقای صادق هدایت که قبل از سال ۵۷ چندین بار چاپ شده نسخه های مختلفی دارد. نسخه چاپ سلفون امیرکبیر قیمتی حدود ۸۰۰ هزار تومان، چاپ شومیز جاویدان ۲۰۰ و نسخه جیبی پرستو هم حدودا ۱۵۰-۲۰۰. تفاوت این نسخه ها فقط و فقط در کیفیت کاغذ و نوع جلد و قطع این کتابهاست و به لحاظ محتوا هیچ فرقی با هم ندارند. پس اگر به دنبال یک خرید اقتصادی هستید حتما نسخه های ارزانتر را تهیه کنید و به دنبال خرید کتاب نایاب نباشید. یا مثلا قصد خرید کتاب همسایه ها یا خرید دیوان ایرج میرزا را دارید. این دو کتاب قبل از انقلاب چاپ شده اند و هر دو قیمت بسیار بالایی دارند ولی در حال حاضر می توان نسخه هایی با قیمت های پایینتر از آنها پیدا کرد.

۸.خرید از سایت های دارای مقایسه قیمت:

سایتهایی مثل ترب قیمت همه فروشگاههایی که کتاب مورد نظرتان را دارند، در اختیارتان می گذارد و شما می توانید به راحتی از آنها خرید کنید. مثلا قصد خرید کتاب دو قرن سکوت را دارید. با مراجعه به این سایت حدود 10 فروشنده با قیمتهای مختلف برای شما نمایش داده می شود. این سایتها به شما کمک می کند تا از بین فروشندگان مختلف بتوانید ارزانترین فروشگاهها را پیدا کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: