مدیرعامل بانک انصار :

پتانسیل رسیدن به روزهای اوج وجود دارد

پتانسیل رسیدن به روزهای اوج وجود دارد
کدخبر : 536104

مهدی رضایی نوسان را جزو ذات بازارهای مالی عنوان کرد و گفت: بازار در سیکل تازه، پس از یک دوره روند صعودی مدتی است که با تاثیر عوامل درونی و بیرونی اقتصاد، وارد فاز استراحت شده است، اما اکنون بررسی وضعیت کامودیتی‌ها و همچنین نرخ رشد ارز نیمایی این نوید را می‌دهد که بازار توان رسیدن به روزهای پر رونق و همچنین قله‌های پیشین را دارد.

به گزارش شما و اقتصاد به نقل از سنا، مهدی رضایی مدیرعامل بانک انصار با مثبت ارزیابی کردن وضعیت گزارش شش ماهه شرکت های بورسی، این وضعیت را نشان دهنده سودآوری شرکت‌ها و صنایع دانست و گفت: در خصوص پتانسیل سودآوری بازار به نظر می‌رسد برای سال جاری انتظار افزایش میزان سود شرکت‌ها به محدوده بالاتر وجود داشته باشد، چرا که در نیمه نخست سال جاری سود محقق شده برای شرکت‌ها در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته تقریبا ۵۰ درصد رشد داشته است.

 

وی در خصوص صنایع برتر توضیح داد: با توجه به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و به پیروی از آن، افزایش نرخ ارز در سامانه نیما و بهبود نسبی قیمت‌های جهانی، عمدتا صنایع پتروشیمی، فلزات و در مجموع شرکت‌های با پایه فروش دلاری و صادرات محور، وضعیت بهتری دارند.

 

رضایی افزود: علاوه بر این بانک ها از جمله گروهی هستند که در افق بلند مدت سرمایه گذاری در برخی از نمادها با توجه به اصلاحات قیمتی اخیر مناسب تلقی می شوند و به اصطلاح به قیمت رسیده­ اند. کاهش جذابیت بازارهای جایگزین در شرایط فعلی نیز می­ تواند موجب جذب منابع مازاد به سوی بازار سرمایه شود؛ البته سرمایه­ گذاران باید با توجه به بررسی و تحلیل­ های دقیق خود به سرمایه گذاری در این صنایع اقدام کنند.

 

اثر قیمت‌های جهانی بر بازار داخلی؟

مدیرعامل بانک انصار در خصوص اثر صعود قیمت کامودیتی‌ها بر بازار سرمایه بیان کرد: بررسی شرایط قیمت جهانی کامودیتی ها نشان می‌دهد که اثرات بیماری کرونا بر قیمت‌های جهانی همچنان مشهود است و سطح قیمت‌ها، با وجود رشد در ماه‌های اخیر، در یکی از کمترین سطوح ۴ سال گذشته قرار دارد. اخیرا با انتشار اخبار مربوط به نتایج موفق واکسن کرونا، امید به احیاء اقتصاد جهانی افزایش یافته است، این موضوع عامل مهمی است که می‌تواند موجب رشد قیمت‌های جهانی و در نتیجه بهبود سودآوری شرکت‌های بورسی در سال جاری و سال آینده شود.

وی اضافه کرد: در خصوص بازار سرمایه کشورمان، می‌توان گفت از آنجایی که بخش عمده‌ای از بازار را شرکت‌ها و صنایع صادرات محور تشکیل می­دهند، انتظار بهبود و رشد سودآوری در این شرکت‌ها دور از انتظار نیست. درخصوص تاثیر قیمت‌های جهانی بر بازار سرمایه کشور باید توجه داشت که عمدتا شرکت‌های بورسی داخلی با یک فاصله زمانی کوتاه مدت از این نوسانات قیمت‌های جهانی تاثیر می‌پذیرد.

توقع روند صعودی دایمی نداشته باشید

رضایی در پاسخ به این پرسش که بازار سرمایه برای ادامه روند صعودی به چه مواردی احتیاج دارد؟ گفت: در این رابطه نخست باید در نظر داشته باشید که قرار نیست بازار همیشه روند صعودی داشته باشد. در واقع ایجاد توقع روند صعودی برای همیشه در میان سرمایه گذاران، به ­ویژه سرمایه گذاران جدیدی که در سال جاری و در فصل نوینی از حیات بازار، به بورس وارد شده اند؛ می‌تواند فرصت‌ها را به تهدیدها تبدیل کند.

وی تصریح کرد: ضمن بهبود قیمت‌های جهانی، حفظ سطح تولید صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی و همچنین اصلاح موارد ساختاری در بودجه می‌تواند به روند صعودی بازار کمک کند. از سوی دیگر به منظور ادامه روند صعودی بازار عواملی دیگر نظیر افزایش کیفیت خدمات رسانی نهادهای مالی و ایجاد زمینه رقابت سالم بین این نهادها و ارتقای استانداردهای نظارتی و آموزش­ های عمومی به سرمایه ­گذاران، موضوعاتی است که باید مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد، توسعه زیرساخت­ های بازار سرمایه نیز با افزایش کمی سرمایه گذاری در این بازار باید هم­خوانی داشته باشد و نهادهای اجرایی و نظارتی بازار سرمایه باید به سرعت رشد بازار برسند تا بتوانند از سرمایه بخش مهمی از جامعه که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد، صیانت کنند.

راهکارهایی برای جذب سرمایه ها به بورس و تامین مالی بنگاه ها

مدیرعامل بانک انصار در خصوص راهکارهای جذب سرمایه‌ها به بورس گفت: در بازار سهام مشوق‌های کافی مثل معافیت مالیاتی، دسترسی برخط و آسان به بازار، وجود نهاد ناظر و ... وجود دارد که این موارد هم برای سرمایه گذاران و هم سرمایه­ پذیران به لحاظ اطمینان به بازار، سهولت و امنیت دسترسی به سرمایه گذاری و تامین مالی اهمیت ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: البته به نظر می‌رسد با رونق بخشیدن به صندوق‌های سرمایه گذاری و تشویق و آگاهی بخشی سرمایه گذاران تازه وارد به منظور سرمایه­ گذاری غیرمستقیم در بورس می‌توان با اطمینان بخشی به سرمایه گذاران خرد در خصوص بازدهی مطلوب و جذاب، شاهد موج دیگری از جذب سرمایه  و کاهش ریسک سرمایه گذاری این گروه از افراد باشیم. از سوی دیگر توسعه بازار مشتقات و طراحی ابزارهای جدید مالی و پوشش ریسک می­تواند بر جذابیت سرمایه گذاری در بورس بیافزاید.

رضایی در رابطه با تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بازارسرمایه نیز بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ می‌توانند به عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه، انتشار اوراق یا استفاده از یکی از روش های افزایش سرمایه در بازار سرمایه اقدام کنند. سایر شرکت‌های حاضر در بورس نیز می‌توانند از روش‌های گوناگونی از جمله افزایش سرمایه و انتشار اوراق اقدام کنند. در ضمن باید به این نکته توجه کنیم که عرضه ­های اولیه بنگاه ­ها فقط نباید منوط به شرایط رونق بازار باشد بلعکس در برخی مواقع در شرایط رکود نیز عرضه ­های اولیه جدید و ورود شرکت­ های با کیفیت با پتانسیل رشد بالا نیز می­تواند نوید بخش شرایط بهتر و رونق به بازار باشد.

 

عوامل روانی موثر بر بازار اثر گذار؟

مدیرعامل بانک انصار توضیح داد: طبیعی است که عوامل رفتاری و روانشناختی، بدون توجه به سودآوری واقعی شرکت‌ها فقط تا حد مشخصی امکان فراهم کردن زمینه صعود بازار را دارد و پس از آن، باید منتظر تغییرات مثبت واقعی در سودآوری شرکت‌ها برای توجیه افزایش قیمت ‌سهام بود.

وی اضافه کرد: نکته ای که حتما سیاست­گذاران اقتصادی و سایر دستگاه‌‎ها و در راس آن‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار بهتر است به آن توجه کنند، اهمیت اعتمادسازی است. همانطور که رفتار سرمایه گذاران در شش ماه سال جاری نشان داد، اگر اعتماد به بازار از بین برود و تصمیمات شتابزده بر روند بازار تاثیر بگذارد، حتما شاهد ترس سرمایه‌گذار حقیقی و خروج پول از بازار خواهیم بود.

رضایی گفت: در واقع این خروج پول از بازار، ضمن آسیب جدی به روندها، مجددا همچون سال‌های گذشته وارد بازارهای موازی شده و مدتی بازار را به رکود و روند خنثی می‌برد. این موضوع حتی بر روند نقد شوندگی بازار نیز اثر منفی داشته و کارایی بازار را دستخوش تغییر می‌کند. همچنین افزایش آگاهی و اطلاع رسانی می ­تواند تا حد زیادی بروز رفتارهای هیجانی را کاهش دهد.

 

رابطه نرخ سود سپرده بانکی و بورس مستقیم است

این کارشناس بازارسرمایه در بررسی اثر نرخ سود سپرده های بانکی بر بازار سرمایه نیز عنوان کرد: به طور عمده نرخ سود بانکی در قیمت گذاری سهام و هزینه ­های مالی شرکت­ها نقش مهمی ایفا می­کند، نرخ بهره اسمی و حقیقی اصلی­ ترین عامل در نوسانات قیمت در بازار دارایی‌های مختلف هست و تعیین غیربهینه آن می­تواند تعادل سایر بازارها را تحت تاثیر قراردهد، نرخ سود بانکی به عنوان معیار و خط کش برای نسبت P/E سایر بازارها در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی می­توان گفت از آنجایی که سود سپرده بانکی بدون ریسک و تضمین شده است، تغییرات آن می‌تواند تاثیر مستقیم و فوری بر روند سایر بازارها، به ­ویژه بازار سهام داشته باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: