ارجحیت اعتبارسنجی بر وثیقه در اعطای تسهیلات به مشتریان اگزیم بانک ایران

ارجحیت اعتبارسنجی بر وثیقه در اعطای تسهیلات به مشتریان اگزیم بانک ایران
کدخبر : 537182

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه، رتبه سنجی مشتریان این بانک بر اساس سابقه آنها و به روز است، گفت: در بانک توسعه صادرات اعتبارسنجی مشتری بر وثیقه ارجحیت دارد و نقش تعیین کننده ای در اعطای تسهیلات به مشتریان ایفا می کند.

به گزارش شما و اقتصاد به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، علی صالح آبادی در ششمین اتاق فکر این بانک، افزود: علاوه بر اعتبارسنجی داخلی که در بانک توسعه صادرات ایران انجام می شود، رتبه اعتباری که "موسسه ایرانیان" به مشتریان بانک می دهد دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و در روند اعطای تسهیلات نقش زیادی دارد.

وی با اشاره به کارآمدی بانکداری باز در رفع چالش های بانکداری، گفت: بانکداری باز این ظرفیت را دارد که در کنار سایر خدمات حتی مشکل منابع را در بانک تا حدی رفع کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران افزود: معیار ما برای ارائه خدمت به صادرکنندگان، بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور است.

وی گردش حساب مشتریان را در اعتبارسنجی، شاخصی با اهمیت خواند و گفت: اهمیت گردش حساب مشتری از نمونه بودن بیشتر است؛ شعب باید توجه داشته باشند که مشتری نباید صرف دریافت تسهیلات در بانک توسعه صادرات ایران، تنها حساب داشته باشد و لازم است که گردش حساب خود را در بانک متمرکز کند.

گفتنی است، به دستور مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران جلسه ای با کمیته خدمات ارزی این بانک با روسای شعب برای رفع ابهام و طرح موضوعات مرتبط تشکیل خواهد شد.

وی با تایید این موضوع که بخشی از منابع صندوق توسعه ملی نزد بانک های خصوصی است، گفت: دوهزار میلیارد تومان از منابع سرمایه صندوق توسعه ملی به سیستم بانکی تخصیص داده شده که بر اساس مذاکرات انجام شده با صندوق توسعه ملی و سازمان توسعه تجارت ،۵۰ درصد این مبلغ، معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بانک توسعه صادرات ایران و مابقی به دیگر بانک ها تخصیص داده می شود.

صالح آبادی در مورد حمایت ویژه بانک توسعه صادرات ایران از شرکت های دانش بنیان گفت: طی دو سال اخیرارائه تسهیلات در قالب سرمایه درگردش و تسهیلات برای توسعه طرح های این حوزه در دستور کار بانک قرار دارد؛ سرعت اعطای تسهیلات و جذب مشتریان حوزه دانش بنیان در بانک بالاست اما با حد مطلوب آن فاصله داریم؛ ضروری است شعب در این زمینه تمرکز بیشتری داشته باشند.

به گفته صالح آبادی اعتبارسنجی شرکت های دانش بنیان با سایر شرکت متفاوت است، به همین منظور وظیفه اعتبارسنجی از این شرکت ها به شرکت های اعتبارسنجی خاص خود محول شده است.

وی گفت: قرارداد این فرایند با بانک بسته شده و لازم است شعب در این زمینه اطلاع رسانی لازم را به شرکت های دانش بنیان خواهان تسهیلات از بانک توسعه صادرات ایران داشته باشند؛ دانش بنیان ها این امکان را خواهند داشت که معادل ۱۰۰ درصد ارزش وثیقه خود را در رهن بانک قرار دهند

صالح آبادی در مورد نسبت مالکانه ۲۰ درصدی در مقررات صندوق توسعه ملی گفت: نسبت مالکانه از سوی بانک مرکزی برای شرکت ها تا ۱۵ درصد کاهش داده شده؛ و در این خصوص می توان با صندوق توسعه ملی رایزنی کرد.

وی با اعلام اینکه در تسویه معوقات کمتر از ظرفیت های بازار سرمایه استفاده شده، گفت: هم افزایی بازار پول و بازار سرمایه می تواند در حل بخشی از مشکلات بانک در حوزه تسویه تعهدات و تسهیلات کمک کند؛ تجربه های موفقی از هم افزایی این دو بخش در وصول معوقات کلان بانک توسعه صادرات ایران از مشتریان داشته ایم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: برخی شرکت ها توان بازپرداخت تسهیلات کلان بانکی را ندارند و به دلیل معوقات نمی توانند از سیستم بانکی تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کنند؛ در این شرایط مالک شرکت بدهکار می تواند شرکت را واگذار کرده و پول حاصل از فروش آن به حساب سهامدار اصلی واریز کند؛ سهامدار اصلی می تواند بدهی بانک را از محل فروش سهام پرداخت و مابقی پول به مالک اصلی پرداخت می شود و از سوی دیگر شرکت علاوه بر پیدا کردن سهامدار جدید، ظرفیت وام گیری جدید از سیستم بانکی پیدا می کند؛ این واگذاری از طریق ظرفیت های بازار سرمایه انجام شده و به این ترتیب منجر به احیای شرکت می شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: