امکان ثبت اختیاری (غیرالزامی) اطلاعات چک در سامانه صیاد +مراحل ثبت

امکان ثبت اختیاری (غیرالزامی) اطلاعات چک در سامانه صیاد +مراحل ثبت
کدخبر : 538321

صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک از روز 20 دی ماه ۱۳۹۹ می‌توانند فرآیند ثبت، تائید و انتقال چک را در سامانه صیاد به صورت اختیاری انجام دهند.

به گزارش شما و اقتصاد به نقل از  روابط عمومی بانک کارآفرین، با توجه به ابلاغیه صادره بانک مرکزی ج.ا.ا و با هدف آموزش و فرهنگ سازی مناسب، در حال حاضر ثبت صدور، دریافت و یا انتقال چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده و یا دریافت کننده چک، به صورت اختیاری قابل انجام است. مشتریان محترم (در مرحله اول، مشتریان حقیقی) در صورت تمایل می توانند جهت آشنایی با فرایند ثبت صدور، تائید دریافت و یا انتقال چک در سامانه صیاد به صورت اختیاری از طریق برنامک های موبایلی منتخب که اسامی آنها در وب سایت شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) درج شده، اقدام کنند.

لازم به ذکر است، نیازی به مراجعه به بانک جهت استفاده از برنامک‌های موبایلی یاد شده نیست و اشخاص حقیقی می‌توانند برنامک‌‌های فوق را از وب سایت های معتبر دریافت و مورد استفاده قرار دهند. البته برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت صرفاً امکان ارائه خدمت به مشتریان حقیقی و حساب‌های جاری انفرادی را دارا هستند.

یادآورمی شود؛ در حال حاضر تمام چک‌ها، کمافی‌سابق بدون نیاز به ثبت در سامانه صیاد در شبکه بانکی کشور پذیرش، پردازش و کارسازی خواهند شد، الزامی برای ثبت صدور، دریافت و یا ظهرنویسی چک در سامانه مذکور نیست. بنابراین با توجه به اختیاری بودن فرایند ثبت چک در سامانه یادشده، هموطنان عزیز توجه داشته باشند انتقال چک طبق روال سابق از طریق پشت نویسی با ذکر هویت گیرنده جدید معتبر خواهد بود. همچنین امکان صدور و یا ظهرنویسی چک در وجه حامل برای برگ چک های کنونی همانند قبل همچنان وجود دارد.

براین اساس تمام صادرکنندگان چک می‌توانند با مراجعه به برنامک ‌های موبایلی اشاره شده، اطلاعات چک‌هایی که قصد صدور آن را دارند، در سامانه صیاد ثبت کنند. متقابلاً دریافت‌کنندگان چک نیز در صورت ثبت چک از سوی صادرکننده آن، امکان استعلام چک های ثبت شده به نام خود را از طریق برنامک های موبایلی داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات مندرج در فیزیک چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد، می‌توانند اطلاعات چک را تائید یا رد کنند. همچنین چنانچه دریافت‌کننده چک تمایل به انتقال چک به شخص ثالث یا ذی‌نفع جدید باشد، پس از تائید چک، امکان انتقال چک به شخص ثالث برای انها فراهم است. مجددا یادآور می شود در حال حاضر ثبت اطلاعات چک در برنامک های موبایلی به صورت اختیاری و صرفاً جهت آشنایی صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک با فرایند ثبت صدور، تائید دریافت و یا انتقال چک در سامانه صیاد است و فرآیند یاد شده تاثیری روی پذیرش و کارسازی چک در نظام بانکی ندارد.

نحوه استفاده از برنامک های موبایلی برای صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک به شرح زیر است:

الف – نحوه استفاده صادرکنندگان چک از برنامک های موبایلی:

صادرکننده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی صادر شده از سوی همان بانکی که دسته چک وی را صادر کرده و با استفاده از سیم‌کارت متعلق به خود از طریق برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد، وارد منوی ثبت چک شده و اطلاعات چک صادره خود شامل تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی‌نفع را وارد کند.

ب – نحوه استفاده گیرندگان چک از برنامک‌های موبایلی:

گیرنده چک می‌تواند با در اختیار داشتن هریک از کارت‌های بانکی خود و سیم‌کارت متعلق به خود، از طریق برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک دریافتی، وارد منوی تائید چک شده و اطلاعات چک ثبت شده به نفع خود را با اطلاعات مندرج در برگه چک تطبیق داده و مراتب تائید و یا عدم تائید خود را اعلام کند. پس از تائید چک، گیرنده می‌تواند چک ثبت شده را به ذی‌نفع جدید منتقل کند.

خاطرنشان می‌شود امکان ثبت صدور و تایید دریافت و یا انتقال چک محدود به برنامک های موبایلی نبوده و تمهید امکانات سیستمی مذکور در درگاه های نوین بانکی (نظیر اینترنت بانک و همراه بانک) در دست اقدام بانکها نیز است که با فراهم شدن تمهیدات سیستمی مورد نیاز، مشتریان بانکی و از جمله اشخاص حقوقی و صاحبان حساب های مشترک اشخاص حقیقی خواهند توانست، علاوه بر برنامک های موبایلی، نسبت به ثبت اطلاعات صدور، تایید دریافت و یا انتقال چک از طریق سامانه های غیر حضوری متعلق به بانک خود نیز اقدام کنند.

قابل توجه است، برای دسته چک های جدید که قرار است با ظاهر و محتوای جدید از ابتدای سال آتی توزیع شود، درج صدور، دریافت و یا پشت نویسی (انتقال) چک در سامانه صیاد الزامی خواهد شد و صدور یا پشت نویسی چک های مذکور در وجه حامل نیز ممنوع خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: