در آیین بهره برداری از طرح ملی پالایشگاه گازبیدبلند خلیج فارس عنوان شد:

سهم ۲/۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی درطرح ملی پالایشگاه گازبیدبلند

سهم ۲/۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی درطرح ملی پالایشگاه گازبیدبلند
کدخبر : 538578

​رییس جمهوری در آیین بهره برداری از طرح ملی پالایشگاه گازبیدبلند خلیج فارس گفت:هر چقدر شرایط ما مناسب شود و درآمد ما اضافه شود، این درآمد نفت بخش بزرگ آن در اختیار صندوق توسعه ملی برای تحول در تولید و بخش صنعت قرار می گیرد و امیدواریم سال آینده همانطور که پیش بینی کردیم بتوانیم ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت بفروشیم. این سهم نفت در اختیار صندوق برای توسعه کشور قرار می گیرد.

به گزارش شما واقتصاد به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه ملی ،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از طرح ملی و بزرگ پالایشگاه گازبیدبلند خلیج فارس وزارت نفت در استان خوزستان در چهل و دومین برنامه افتتاح جهش تولید گفت: امروز روز بسیار مبارکی برای مردم بزرگ ایران در روزهای اولیه بهمن است که برای ما همواره پیام آور پیروزی ملت و صلح و آزادی و استقلال است.

وی گفت: این پروژه عظیم و بزرگ که یکی از بزرگترین پروژه ها در سطح منطقه و خاورمیانه است که به دست فرزندان این مرز بوم به افتتاح رسید. این طرح در سال ۹۴ و ۹۵ که شرایطی بود که دست و بال ما در سایه برجام باز شده بود و توانستیم نفت را صادر کنیم و بخش بزرگی از پول نفت به صندوق توسعه ملی وارد شود.

روحانی افزود: ۳۸ درصد از عواید فروش نفت به صندوق توسعهدملی واریز می‌شود بنابراین نفتی که به فروش می رسد همه آن در اختیار دولت قرار نمی گیرد. ۱۴.۵ درصد در اختیار خود شرکت ملی نفت برای توسعه و اداره آن است. آنچه در اختیار دولت قرار می گیرد مقدار کمی است.

وی ادامه داد: هر چقدر شرایط ما مناسب شود و درآمد ما اضافه شود، این درآمد نفت بخش بزرگ آن در اختیار صندوق توسعه ملی برای تحول در تولید و بخش صنعت قرار می گیرد و امیدواریم سال آینده همانطور که پیش بینی کردیم بتوانیم ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت بفروشیم. این سهم نفت در اختیار صندوق برای توسعه کشور قرار می گیرد.

روحانی در ادامه در خصوص نقش بانک ها در توسعه پروژه ها نیز افزود: از خود صندوق گرفته که منبع بزرگی برای بانک ها است و چه بانک‌های عامل همه تلاش کردند تا این پروژه امروز به ثمر نشسته است. بانک سپه، بانک صنعت و معدن، تجارت، ملت، پارسیان همه اینها کنسرسیوم تشکیل دادند و با این کنسرسیوم توانستند از منابع صندوق استفاده کنند و به عنوان بخش عامل وارد عمل شوند و هزینه‌های این پروژه عظیم را تامین کنند.

زنگنه وزیر نفت نیز در مراسم ایین افتتاح پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس در سخنانی اظهار داشت: درآمد سالانه از فروش داخلی و خارجی طرح عظیم پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس ۱.۵ میلیارد دلار است و تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد.

زنگنه با اعلام اینکه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد و با بهره‌برداری آن همه گازهای غرب کارون پس از جمع‌آوری و فرآورش به بندر امام فرستاده می‌شود، افزود: ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ که در ایلام است هم سال ۱۴۰۱ به نتیجه می‌رسد. همچنین یک پتروشیمی حدود یک میلیون تنی در دهلران احداث می‌شود اما در میان این طرح‌ها پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس اهمیت ویژه‌ای دارد.

اختصاص ۲/۲میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در پروژه پالایشگاه بید بلند خلیج فارس

جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس نیز در آیین بهره‌برداری از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس نیز در سخنانی بیان کرد: در سال ۹۵ و ۹۶ درست زمانی که گشایشی از قبال برجام حاصل شد ما این پروژه را با قوت آغاز کردیم که به جرات می‌توان گفت که گشایش اعتبار برای اجرای این پروژه حاصل برجام و راه‌اندازی آن حاصل تحریم است، به این معنا که ما بعد برجام هم گشایش رو داشتیم و هم سال‌های سخت تحریم را پشت سرگذاشتیم.

وی در ادامه به ضرورت استفاده بهینه از منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و یادآور شد: هلدینگ خلیج فارس در این پروژه ۳.۴ میلیارد دلار هزینه کرده است که از این مبلغ، رقم ۲/۲ میلیارد دلار آن از صندوق توسعه ملی و سندیکای بانک‌ها تامین شده است که خوشبختانه صندوق توسعه ملی بی‌شک واقف و مطمئن است که صنعت پتروشیمی جزو صنایع بسیار موفق و درآمدزا به شمار می‌آید و هزینه‌کرد پروژه پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بازمی‌گردد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: امیدواریم همچنان پشتیبانی صندوق توسعه ملی و سندیکای بانک‌ها از جمله بانک‌های سپه، تجارت، ملت، پارسیان و صنعت‌ومعدن را در کنار خود داشته باشیم البته نوید پرداخت تسهیلات لازم برای اجرای این پروژه ازسوی صندوق توسعه ملی به ما داده شده است که امیدواریم این تسهیلات هرچه سریعتر به دست ما برسد.

محمود امین‌نژاد، مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس در این مراسم گفت: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس با ظرفیت ۴۰ درصدی از خوراک‌های قابل دسترس از شهریورماه در مرحله تولید آزمایشی قرار گرفته و اکنون یکی از شریان‌های انرژی و تامین خوراک صنایع پتروشیمی کشور است که ان‌شاءالله با تامین خوراک ۱۰۰ درصدی، درآمد حاصل از صادرات محصولات تولیدی این پالایشگاه ۷۱۰ میلیون دلار و درآمد کل آن با لحاظ فروش داخلی سالانه ۱.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

وی تصریح کرد: در بخش تامین منابع مالی ۲.۲ میلیارد دلار از بودجه ۳.۴ میلیارد دلاری این پروژه از منابع صندوق توسعه ملی و تشکیل یکی از بزرگترین کنسرسیوم‌های بانک‌های داخلی شامل بانک تجارت پارسیان صنعت و معدن و ملت با عاملیت بانک سپه تامین شد که انسجام و هارمونی ایجاد شده میان سیستم بانکی و گمرکی و وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) در کارسازی و استفاده از این منابع سبب شد در گشایش و موثر شدن اعتبارات اسنادی رکوردهای زمانی بی‌نظیری در سیستم بانکی کشور ثبت شود و ثمره ارزشمند این هماهنگی بی‌نظیر اجرا و اتمام بیش از ۹۸ درصد پروژه در عرض ۳۶ ماه پس از گشایش اعتبارات اسنادی بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: