​حجت‌اله صیدی در افتتاحیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی خبر داد؛

توسعه قشم با تامین مالی ۱۵ میلیارد دلاری بانک صادرات ایران

توسعه قشم با تامین مالی ۱۵ میلیارد دلاری بانک صادرات ایران
کدخبر : 539255

مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: از تجربه طرح «طراوت» برای تأمین مالی ۱۵ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری مورد نظر در منطقه آزاد قشم استفاده خواهیم کرد.

به گزارش شما و اقتصاد، حجت‌اله صیدی در آیین افتتاح سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم درحوزه نفت، گاز و پتروشیمی اظهار کرد: تجربه استفاده از ظرفیت طرح «طراوت»(طرح اعتباری ویژه تولید) بانک صادرات ایران نشان داد که نزدیک به پنج برابر میزان تامین مالی نقدی، می‌توان گردش مالی ایجاد کرد و بانک صادرات ایران طی سال جاری و سال‌های آتی از طریق تامین مالی نقدی سه تا چهار میلیارد دلاری، اعتباری به میزان ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه جزیره قشم را تامین خواهد کرد.

 

بانک صادرات

وی در این مراسم که با حضور حمیدرضا مومنی، مدیر عامل و رئیس هیئت‌مدیره منطقه آزاد قشم، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و جمعی از مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی گاز ایران و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی برگزار شد، برای تداوم همکاری‌ها در زمینه تامین مالی پروژه‌های مختلف جزیره قشم اعلام آمادگی کرد و افزود: براساس تفاهم‌نامه همکاری بانک صادرات ایران و منطقه آزاد قشم، روند تأمین مالی پنج هزار میلیارد تومانی بانک صادرات ایران در حال انجام است و از دو ماه پیش تاکنون،۱۵۰۰ میلیارد تومان  تامین مالی  صورت گرفته و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز در قالب ضمانت‌نامه و تعهدات منظور شده و روند همکاری‌ها ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با اشاره به آغاز چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: یکی از ارکان شعار اصلی انقلاب اسلامی، استقلال بوده که تحقق یافته است و یکی از جلوه‌های مهم استقلال نیز این بود که گردنه ‌پر پیچ و خم و خطرناک فشارهای حداکثری برای فروپاشی اقتصاد کشور و شیوع بیماری کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و لازم است به این خاطر بر خود ببالیم.

صیدی گفت: دشمنان و بدخواهان در فروپاشی اقتصاد کشور ناکام مانده‌اند و کشور توانسته با مدیریت مناسب از این گردنه‌ها عبور کند در حالیکه هرکدام از این دو عامل کافی بود تا هر کشوری را با آسیب‌های جدی مواجه کند.

وی تاکید کرد: تا سال ۲۰۵۰ اقتصاد دنیا همچنان درگیر بازار نفت، گاز و پتروشیمی خواهد بود و درجه همبستگی زیادی نیز بین آنها وجود دارد. نگرانی از بابت مصرف نفت در دنیا وجود ندارد و این صنعت همچنان در حال رشد است.

از این‌ رو با وجود کاهش ۱۸ درصدی سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه، همچنان ناگزیر به سرمایه‌گذاری در این صنعت هستیم.

مدیرعامل بانک صادرات ایران راهبرد توسعه جزیره قشم و راهبرد انرژی کشور را دو محور اصلی سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی برشمرد و گفت: جزیره قشم  به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی، جغرافیای سیاسی  و همچنین ظرفیت‌های درونی، منطقه بسیار مهمی است و در زمینه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت، معدن، کشاورزی، پرورش آبزیان و گردشگری طی سال‌های گذشته کارهای بسیار مهمی در این منطقه انجام شده است. لذا با افق‌های روشن ترسیم شده در جزیره قشم روبرو هستیم که با وجود تمامی محدودیت‌ها، با قدرت در حال انجام است.

صیدی جمعیت ٨٠ میلیون نفری کشور و جمعیت حدود  ٦٠٠ میلیون نفری منطقه آزاد قشم را مهمترین عامل محرک تقاضا در اقتصاد منطقه عنوان کرد و گفت: با یک بازار ٦٠٠ تا ٧٠٠ میلیون نفری در منطقه روبه روییم که مصارف عمده این جمعیت به محصولات عمده پتروشیمی از قبیل اوره، آمونیاک و متانول در صنایع بالادستی و محصولات آن در صنایع پایین دستی وابسته است که یک بازار مصرف بزرگ را ایجاد کرده است. بحث حمل و نقل و به ویژه بانکرینگ (ظرفیت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها) را نیز باید به مزیت های این جزیره افزود.

وی با یادآوری رکود جهانی صنعت نفت و این که بهترین زمان سرمایه‌گذاری، زمان رکود است، تاکید کرد: فرصت طلایی سرمایه‌گذاری برای حفظ رتبه هشتم ایران در صنعت نفت و رتبه پنجم در صنعت گاز در دنیا فراهم است. بنابراین باید به سمت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی حرکت کرد که یکی از نکات مهم آن مکان‌یابی مناسب است و جزیره قشم نیز هم به لحاظ ظرفیت‌های موجود و هم به لحاظ زیست محیطی دارای بهترین شرایط برای این اقدام است و افق روشنی پیش رو دارد.

صیدی با اشاره به موضع قدرتمندانه اخیر مقام معظم رهبری و فرصت‌های مناسب پیش آمده برای همکاری با سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف خصوصی، غیردولتی، عمومی و دولتی عنوان کرد: بانک صادرات ایران آماده است و افتخار دارد تا در این سرمایه‌گذاری که از نظر کارشناسی ریسک بالایی ندارد و از نظر توجیه اقتصادی نیز با مشکلی روبه رو نیست، همکاری کند و لذا برای اجرای طرح‌های بیشتر در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی آماده‌ایم.

در افتتاحیه این همایش همچنین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تشکر از همکاری بانک صادرات ایران برای توسعه این جزیره، ظرفیت‌های ایجاد شده و زیرساخت‌های موجود را نقطه قوت این منطقه برای تداوم سرمایه‌گذاری‌ها عنوان کرد و افزود: در کنار احداث پالایشگاه‌های نفت، ساخت و بهره‌برداری از مخازن جدید ذخیره سازی نفت خام و فراورده‌های نفتی نیز در دستور کار قرار گرفته  است.

حمیدرضا مومنی با اشاره به وجود ١٧ میدان ذخایر نفت و گاز طبیعی در این جزیره، گفت: مذاکرات نهایی برای ساخت چهار طرح عظیم پتروشیمی در این جزیره نهایی شده است.

وی از ایجاد ظرفیت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ)در این جزیره خبر داد و پیش بینی کرد این ظرفیت تا دو سال آینده به ٢٠٠ هزار تن افزایش یابد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت نیز در این مراسم با تحلیل و بررسی سیاست‌های کلان انرژی، تاثیر شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد جهان بر اساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و همچنین تاثیر آن بر تقاضای انرژی در جهان را مورد ارزیابی قرار داد.

امیرحسین زمانی‌نیا با اشاره به تغییرات مهم در چشم‌انداز بازارهای جهانی نفت گفت: تقاضای نفت خام در پتروپالایشگاه‌ها به جهت رشد تقاضای محصولات پتروشیمی در آینده نقش تعیین کننده‌ای دارد اما از سال ٢٠٤٠ به بعد میزان تقاضای نفت در جهان روبه کاهش خواهد داشت.

وی همچنین با بیان چالش‌های پیش روی صنعت نفت و گاز ایران، الزامات سیاسی، تامین مالی و حقوقی را مورد توجه قرار داد و بر لزوم ارائه تضامین دولتی و حاکمیتی به سرمایه‌گذاران قشم تاکید کرد.

 

 

منبع:روابط عمومی بانک صادرات ایران

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: