در آستانه ۳۵ سالگی صورت گرفت؛

نگاه ویژه موسسه اعتباری ملل بر پیشبرد فعالیت های تخصصی و متعارف بانکی

نگاه ویژه موسسه اعتباری ملل بر پیشبرد فعالیت های تخصصی و متعارف بانکی
کدخبر : 540933

​موسسه اعتباری ملل که امسال وارد سی و پنجمین سال فعالیت خود در صحنه ی پولی ایران می شود، یکی از واسطه های مالی فعال در بازار ایران بوده که همواره توجه و نگاه ویژه ای بر فعالیت های تخصصی و متعارف بانکی دارد.

به گزارش شما و اقتصاد ، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه اقتصادی هر کشور ایفا می کنند. 

در کشورهای توسعه یافته، بخش‌های مالی و حقیقی ارتباط معنا داری با یکدیگر دارند به خصوص بخشی از فعالیت‌های مالی که به تجهیز منابع و هدایت آن به سوی طرح‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازد، تاثیر بسزایی در رشد بخش حقیقی دارد.

دستیابی به رشد بلندمدت و مداوم اقتصادی، نیازمند تجهیز و تخصیص بهینه منابع در سطح اقتصاد ملی است و این مهم بدون کمک بازارهای مالی به سهولت امکان‌پذیر نیست.

در مجموع شواهد فراوان از تاثیر مثبت و انکارناپذیر بازار مالی بر رشد بخش حقیقی اقتصاد دارد. تجربه چند دهه اخیر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه خود بهترین موید نقش بازارهای مالی متشکل، کارآمد و پویا در تشکیل سرمایه و رشد اقتصادی است.

اما موسسات  اعتباری به عنوان یک نهاد مالی غیر بانکی، موسساتی هستند که به عنوان واسطه وجوه در بازارهای مالی به فعالیت می‌پردازند. موسسات اعتباری به عنوان مکمل سیستم بانکی نقش موثری در پویایی بازار مالی هر کشوری دارند.

در این بین موسسه اعتباری ملل که امسال وارد سی و پنجمین سال فعالیت خود در صحنه ی پولی ایران می شود ، یکی از واسطه های مالی فعال در بازار ایران بوده که همواره توجه ویژه ای  بر فعالیت های تخصصی و متعارف بانکی دارد.

امروز که اقتصاد ایران در معرض شوک های بیرونی و درونی که عمدتا بخش مالی و پولی اقتصاد را نشانه می گیرند ، قرار دارد، نهادهای واسطه ای پولی و مالی نقش حائز اهمیتی را در تاب آوری اقتصاد و حرکت رو به جلوی آن ایفا می کنند. موسسات اعتباری که یکی از پایه های مهم اقتصاد هر کشور به شمار می آیند هم در وجه ثبات اقتصادی نقش می آفرینند هم رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهند.

موسسه اعتباری ملل که آذر ماه امسال وارد  سی و پنحمین سال فعالیت خود  در صحنه ی پولی ایران می شود، یکی از واسطه های مالی فعال در بازار ایران بوده که همواره توجه ویژه ای بر فعالیت های تخصصی و متعارف بانکی داشته است.

از ابتدای فعالیت این موسسه در سال ۱۳۶۶ تا کنون همواره علاوه بر رضایت مشتریان و ارائه خدمات نوین به مشتریان، مسئولیت های اجتماعی مانند گسترش روحیه ی تعاون و همکاری، تقویت اشتغال جوانان و مشکلات معیشتی آن ها، تامین مالی بخش تولید اقتصاد به منظور کمک به شکوفایی اقتصادی و کمک به حفظ ثبات اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.

افزون بر این، این موسسه در کنار حفظ و تمرکز روی اصول بانکداری اسلامی، سعی داشته دامنه فعالیت خود را به فراتر از مرزها گسترش دهد تا با مقیاس بزرگتری به اقتصاد و شهروندان خدمات ارزنده ارائه دهد.

از مهم ترین اهداف و برنامه های بلند مدت این موسسه می توان به ایفای نقش در ورای مرزها و انجام فعالیت های مالی و اعتباری در بازارهای بین المللی اشاره کرد.

اولین هدف مهم ارائه خدمات مالی و پولی سریع، ساده و مطمئن به عموم شهروندان است تا بتواند با هزینه کمتری نیازهای اعتباری خود را برطرف کنند.

دومین هدفی که مسئولیت اجتماعی موسسه را روایت میکند استفاده بهینه از سرمایه های خرد مردمی از طریق حساب های قرض الحسنه و سرمایه گذاری است که نقش حائز اهمیتی در تامین بخشی از اقتصاد ایفا می کند.

سومین هدف موسسه اعتباری ملل تجهیز منابع اعتباری و تخصیص آن ها به سمت و سوی فعالیت های سالم اقتصادی است. چهارمین هدف موسسه تخصیص منابع در امور تولیدی به منظور ایجاد حداکثر ارزش افزوده سپرده ها بود.

این موسسه اعتباری با درنظر گرفتن اهداف تعیین شده خود و توجه ویژه برای پیشبرد راهکارهای مناسب به منظور رونق چرخه اقتصادی کشور اقدامات ویژه ای را در دستور کار خود قرار داده به طوری که عملکرد مثبت و قابل قبولی را در کارنامه مالی خود در سال گذشته به ثبت رساند.

بر اساس این گزارش، در سال مالی اخیر و در مجموع عملکرد ۱۱ ماهه ، بانک توانسته ۳۱۲۳ میلیارد تومان درآمد تسهیلات اعطایی دریافت کند و در مقابل۲۰۷۰ میلیارد تومان سود سپرده پرداخت کند به طوری که تراز بانک مجموعا برابر۱۰۵۳ میلیارد تومان بوده که مثبت ارزیابی می شود. 

گفتنی است، تراز بانک در تمامی ماه های سال ۹۹ مثبت بوده است و در بهمن ماه عملکرد قابل قبولی را ارائه داده است، 

این شرکت در فصل اول به سود ۷۹ ریالی ، در فصل دوم به سود ۱۵۰ و اما در فصل سوم به سود ۲۷ ریالی رسیده است . 

سهم این موسسه از درآمد مشاع در هر سه فصل سال مثبت بوده است و به عبارت دیگر، این موسسه از لحاظ عملیات اصلی نتایج خوبی را به دست آورده است.

گفتنی است که جمع در آمد غیر مشاع بانک نیز در هر سه فصل مثبت بوده  است و مجموع در آمدهای بانک مشاع و غیر مشاع  در هر سه فصل مثبت ارزیابی شده است.

گروه توسعه اقتصاد ملل از زیر مجموعه های وملل در ۶ ماهه ۲۷۷۳ میلیارد ریال سود خالص داشته است این در حالی است که این مهم در مدت مشابه سال قبل تر برابر با ۸۵۹ میلیارد ریال بوده است، آنچه که مهم بوده این است که موضوع میتواند در قیمت سهم موثر باشد و سهم را به میزان اندکی خاص تر کند.

با همه این تفاسیر این طور می توان نتیجه گرفت که عملکرد شرکت در فصل چهارم سال از فصل سوم و حتی دوم در بخش عملیاتی بهتر بوده و پیش بینی می شود در این فصل بتواند بین ۱۰ تا ۱۵ تومان سهم خالص به ازای هر سهم کسب کند برهمین اساس سود نهایی سال ۱۳۹۹ بین ۳۵ تا ۴۰ تومان برآورد می شود.

فروش اوراق تبعی با قیمت بالا، افزایش سرمایه، ارائه گزارش مجمع در خصوص EPS و DPS ، روند تکنیکالی سهم و مشاهده پایین ترین قیمت مسکن در تراز RSI و MCD ، حجم معاملات روزانه ( قابل توجه بخش حقوقی و حقیقی )، تابلو معاملاتی سهم نشان از فاصله زیاد تابلو و NAV سهم و روند رو به رشد و صعودی گروه بانکی ها و سرمایه گذاری ها به استناد مجوز بانک مرکزی از نرخ تسعیر ارز را می توان از مهمترین رخدادهای این موسسه در سال گذشته عنوان کرد.

امروزه با توجه به اخبار مثبت سهم و گزارش های مطبوع و روند رو به رشد زیر مجموعه های در حال توسعه به ویژه در بخش های معدن و کامودنی ها ( بخش صنعتی ) و نرخ دلار وابر تورم موجود و نگاه سنتی سرمایه گذاران اقتصاد ایران به نرخ بهره بانکی ، تناسب متوازنی بین قیمت امروز سهم و اخبار مربوطه و فعالیت بازارگردان وجود ندارد.

 

 

 

منبع: شمانیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: