حجت‌اله صیدی در مراسم رونمایی از طرح جدید بانک صادرات ایران تشریح کرد

راهکارهای «محیا» برای پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید

راهکارهای «محیا» برای پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید
کدخبر : 541397

حجت ‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان این مطلب گفت: طرح «محیا»ی بانک صادرات ایران برای کمک به واحدهای تولیدی آسیب‌دیده ارائه شده تا ضمن رعایت مقرارت بانک مرکزی و قانون تجارت، به کمک واحدهای تولیدی بشتابیم.

به گزارش شما و اقتصاد به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی در مراسم رونمایی از طرح «محیا»ی بانک صادرات ایران که با حضور علی ‌آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، عزت‌اله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، تاکید کرد: این شعار وظیفه‌ای مهم را به عهده ما گذاشته و برای عمل به آن در بانک صادرات ایران در صدد شناخت مهمترین موانع تولید برآمدیم و با اینکه برخی موانع خارج از اختیار ما بوده است، در عین حال برای کمک به واحدهای تولیدی آسیب‌دیده که در فهرست مشتریان بد حساب نظام بانکی قرار داشته، چک برگشتی و یا بدهی‌های معوق دارند برنامه‌ریزی کردیم.
وی با اشاره به محدودیت های ناشی از برخی قوانین و مقررات گفت: البته قوانین و مقرارت پولی کشور کارآمد  است و هنر نظام بانکی این است که در چارچوب همین قوانین و مقررات کار کند.
صیدی افزود: پس از چند روز همفکری با مدیران ارشد بانک طرحی با نام «محیا»  برای کمک به واحدهای تولیدی آسیب‌دیده در رده‌های مختلف ارائه شد تا ضمن رعایت مقرارت بانک مرکزی و قانون تجارت، به کمک واحدهای تولیدی بشتابیم.
 
 
​وی ابراز کرد: بانک صادرات ایران از اواخر سال ۹۶ و  اوایل سال ۹۷ به اصلاح ساختار مالی خود دست زد و در سه مرحله با متوقف کردن روند افزایشی زیان، به صفر رساندن زیان و زیان انباشته و همچنین رسیدن به سود عملیاتی، موفق به بازگرداندن روند زیاندهی شد و در سال ۹۹ موفق شد وارد مرحله سودآوری شود و زیان انباشته هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی خود را طی ۳۶ ماه پوشش دهد.
 
 
حجت‌اله صیدی با اظهار امیدواری نسبت به تحقق سود قابل تقسیم در مجمع پیش روی بانک صادرات ایران گفت: علاوه بر تجدید ساختار مالی بانک صادرات ایران در دو ماه پایانی سال ۹۶ و همچنین سال ۹۷، همزمان با نامگذاری سال ۹۸ به نام  «رونق تولید» توسط مقام معظم رهبری، ماموریت اصلی بانک صادرات ایران با ارائه طرح طراوت برای رونق تولید آغاز شد. 
 
 
صیدی اظهار کرد: با استفاده از طرح طراوت تمامی زنجیره تولید از تقاضای کل تا ماده اولیه را تحت پوشش قرار دادیم و در گردش تولید  و بازار توانستیم ارقام خوبی را از آن بانک صادرات ایران سازیم؛ به طوری که در سال ۹۸ از ظرفیت این طرح در صنعت فولاد، پتروشیمی، دارو و صنایع غذایی استفاده شد.
 
 
مدیرعامل بانک صادرات ایران  افزود: در سال ۹۹ دو طرح «طراوت توسعه» و «طراوت مسکن» به طرح «طراوت» اضافه شد. با توجه به اینکه متولی اصلی بخش مسکن، بانک مسکن است، فعالیت عمده و پرحجم بانک صادرات ایران در بخش طراوت توسعه و  برای کارخانجاتی صورت گرفت که قصد افزایش دو تا سه برابری ظرفیت یا تکمیل زنجیره محصول خود را داشتند و یا به جای واردات، مواد اولیه‌ مورد نیازشان را خودشان تولید می‌کردند.
 
 
صیدی سپس به طرح «همیان سپهر»   برای کمک به تامین حقوق و مزایای کارکنان واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح نیز در ماه‌های پایانی سال ۹۸ آغاز شد که در سال ۹۹ نیز ادامه یافت و در قبال ارائه فهرست پرسنل واحدهای تولیدی، توانستیم حقوق و مزایای آنها را پرداخت و با یک دوره تنفس و اقساط از آنها وصول کنیم و همچنان ادامه دارد؛ به طوری که در ایام پایانی سال ۹۹ با توجه به نیاز واحدهای تولیدی از طرح همیان استفاده بسیاری صورت گرفت.
 
 
مدیر عامل بانک صادرات ایران با اشاره به این که برخی  واحدهای صنعتی پایین‌تر از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و بدهی معوق آنها به بانک صادرات ایران یا سایر بانک‌ها موجب شده تا نتوانند تسهیلات جدید دریافت کنند و با خرید مواد اولیه، بر ظرفیت خود بیفزایند، ادامه داد: این واحدها با مشکلات نقدینگی  یا فروش محصول نیز مواجهند؛ به طوری که تولید برخی از آنها متوقف شده و قادر به ادامه فعالیت نیستند.  با توجه به این مشکلات، برای هر کدام از اینها در بانک صادرات ایران راه حلی تعریف کرده‌ایم و از هفتم اردیبهشت تا هفتم مردادماه با تعریف  طرحی تشویقی به نام «محیا»، امکان استفاده از بخشودگی و اقساط طولانی مدت با وثایق و تضامین قبلی و حتی با ۲۰ درصد تسهیلات بیشتر یا اعتبار اسنادی ریالی که علاوه بر گردش بیشتر، شامل عملیات واقعی هم هست، برای واحدهای تولیدی فراهم می‌شود.
 
 
مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین از امکان لحاظ نشدن چک برگشتی واحدهای تولیدی مشمول طرح محیا سخن گفت و افزود: نکته اصلی در این موضوع که دقت بانک و تولیدکنندگان را بالا می‌برد، داشتن برنامه کسب و کار است. تولیدکننده باید برنامه عملیاتی داشته باشد و علت اینکه برخی از واحدها آسیب دیده‌اند، فقدان برنامه جامع و دقیق و در نتیجه بروز مشکل در بازاریابی، فروش، کیفیت و فرایندهای مالی  آنهاست. بنابراین آنچه ما در بخش ضوابط بانک مورد توجه قرار داده‌ایم این است که واحدهای تولیدی باید برای توسعه فعالیت‌های خود برنامه و الگوی تجاری ارائه دهند.
 
 
صیدی تاکید کرد: اگر واحدی برنامه‌های دقیق خود را ارائه دهد، ما  تا ۱۲۰ درصد بدهی قبلی به آن اعتبار خواهیم داد و در مرحله بعد واحدهای مرتبط با واحدهای تولیدی نیز  مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
 
 
مدیر عامل بانک صادرات ایران در پایان گفت: بانک صادرات ایران برای کمک به تولید ناخالص داخلی، افزایش اشتغال و کاستن از دردها و رنج‌های تولیدکنندگان تمامی تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» را تحقق بخشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: