معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت در مراسم رونمایی از طرح جدید بانک صادرات ایران برای پشتیبانی و مانع زدایی از تولید:

واحدهای تولیدی راکد با «محیا» وارد چرخه تولید می‌شوند

واحدهای تولیدی راکد با «محیا» وارد چرخه تولید می‌شوند
کدخبر : 541428

علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت و رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران عصر دوشنبه در مراسم رونمایی از طرح مانع زدایی و حمایت یکپارچه از تولید بانک صادرات ایران «محیا» با بیان اینکه در گذشته ما دو مشکل جدی در کشور داشتیم که یکی موسسه مالی- اعتباری میزان با ٩٧٠ هزار سپرده گذار و دیگری مجموعه پدیده شاندیز با ١٢٣ هزار سرمایه گذار و سهامدار بود که با حمایت و ورود جدی بانک صادرات ایران بدون تحمیل هزینه‌ای به دولت مدیریت شد، افزود: در سالهای گذشته بانک صادرات ایران نقش موثری در صنعت خودروسازی و قطعه سازی داشت که اطمینان داریم با اجرای این طرح نیز واحدهای تولیدی راکد با «محیا» وارد چرخه تولید می‌شوند و شاهد موفقیت و رفع بخشی از مشکلات اقتصادی کشور خواهیم بود.

به گزارش شما و اقتصاد به نقل از  روابط عمومی بانک صادرات ایران، به گفته رسولیان، سال گذشته با وجود تحریم جدی و پاندمی کرونا و فشارهایی که از سوی برخی کشورها وجود داشت تا اقتصاد ایران با مشکل روبرو شود اما علاوه بر اینکه پروانه تاسیس واحد صنعتی رشد داشت، پروانه بهره برداری در سطح کشور نیز از افزایش مناسبی برخوردار بود.

 

محیا

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران بیان کرد: سال گذشته در شهرکهای صنعتی کشور قراردادهای واگذاری بیش از ٨٣ درصد رشد داشت یعنی ١٠ هزار و٦٢٧ قرار داد واگذاری زمین برای افرادی که قصد داشتند کار تولیدی انجام دهند صورت گرفت و بیش از ٤ هزار و ٥٠٠ هکتار زمین برای فعالیت‌های اقتصادی واگذار شد.

وی همچنین به رشد ٣٠ درصدی صدور پروانه های بهره برداری در حوزه اشتغال اشاره و خاطرنشان کرد: این امر نشان می‌دهد که سال گذشته وضعیت صنعت و معدن همراه با رشد بوده است.

رسولیان افزایش نرخ ارز، محدودیت واردات کالا و سیاست‌های اتخاذ شده در این زمینه را از جمله دلایل رشد صدور پروانه‌های بهره‌برداری در حوزه اشتغال دانست و گفت: امسال با توجه به شعار سال و نامگذاری صورت گرفته از سوی مقام معظم رهبری از همان ابتدای سال علاوه بر شناسایی موانع، پشتیبانی‌های لازم صورت گرفت که امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه مصوبه‌های لازم برای رفع موانع تولید صورت بگیرد.

به گفته وی، یکی از مهم‌ترین مسوولیت های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، تعیین تکلیف وضعیت واحدهای راکد بود که بر  اساس آمار سال گذشته احیای هزار و ٥٠٠ واحد راکد در دستور کار سازمان قرار گرفت. از این رو ٩٠٠ مشاور از بخش‌های خصوصی و دانشگاهی در ٢٨ کلینیک مستقر شدند که با رصد و ارزیابی آنها مشخص شد ٥٩ درصد از واحدها مشکل نقدینگی دارند که با کمک بانکها هزار و ٥٥٧ واحد راکد وارد چرخه تولید شدند و ٢٥ هزار و ٩٨٨ شغل جدید هم ایجاد شد. همچنین ٤ هزار و ٦١١ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید انجام شد که امیدواریم با اجرای برنامه‌های تهیه شده بتوان امسال هزار و ٦٠٠ واحد در شهرکهای صنعتی و ٨٠٠ واحد در خارج از شهرکهای صنعتی را با کمک بانک‌ها شناسایی کرد.

رسولیان در ادامه موضوع واحدهای تملیکی را نیز از جمله موارد مهم ذکر کرد و افزود: هزار و ٧١٠ واحد تملیک شده بانک‌ها شناسایی شد که ٤٠٠ واحد راه اندازی شده و امسال لازم است در این زمینه کمک‌های لازم به ویژه برای افرادی که صاحب تولید هستند انجام شود.

معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت و رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در ادامه ایجاد ١٠٠ هزار شغل از طریق سازمان صنایع کوچک را از جمله برنامه‌های این سازمان اعلام کرد و افزود: این برنامه امسال برای واحدهای راکد، واحدهای تملیکی و افزایش ظرفیت تولید و پروانه‌های بهره برداری جدید پیش بینی شده است.

وی گفت: براساس شناسایی‌های صورت گرفته ٩ هزار طرح وجود دارد که بالای ٦٠ درصد سرمایه آنها متعلق به بخش خصوصی است که اگر بتوانیم با کمک بانکها این تعداد را به مرحله بهره برداری برسانیم ١٨٠ هزار شغل جدید در این بخش در کشور ایجاد می‌شود.

رسولیان ادامه داد: از جمله بسته‌های ما تسهیلات ویژه و تخفیف‌های جدی (حداقل ٣٠ درصد) برای افرادی است که تولیدی خود را زودتر از موعد مقرر به بهره برداری برسانند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اعتماد موجود، تقریبا تمام اختیارات هیات مدیره سازمان به استانها محول شده است تا نیاز به اجازه از مرکز نباشد.

وی گفت: برای شرکت‌های دانش بنیان نیز ١٠ درصد تخفیف برای واگذاری اراضی بدون انجام فرایند مزایده در نظر گرفته شده است. همچنین برای ایجاد حداقل هزار سوله کوچک تامین مالی انجام شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: