در آیین افتتاح طرح پتروشیمی مسجدسلیمان با تأمین مالی بانک صنعت و معدن مطرح شد:

به ثمر نشستن یک پروژه بزرگ در مسجد سلیمان پس از ۱۱۳ سال انتظار

به ثمر نشستن یک پروژه بزرگ در مسجد سلیمان پس از 113 سال انتظار
کدخبر : 542441

طرح پتروشیمی مسجدسلیمان با عاملیت تأمین مالی بین المللی بانک صنعت و معدن، روز 5 شنبه 30 اردیبهشت با فرمان ویدیوکنفرانسی رییس جمهور مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش شما  واقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن، رییس جمهور در مراسم افتتاح این طرح که به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد، بیان کرد: اجرای این پروژه بزرگ و ملی حق مردم عزیز مسجد سلیمان به عنوان اولین مرکز اکتشاف نفت منطقه بوده است.

دکتر روحانی گفت: مردم مسجد سلیمان اکنون دارای یک طرح بزرگ پتروشیمی شده اند که می تواند سالانه حدود ۲۷۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد که برای مردم استان و منطقه بسیار مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح سه طرح ملی پتروشیمی در استان‌های خوزستان و بوشهر و عملی شدن قول افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی در طول یکسال از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، گفت: این دولت با وجود جنگ اقتصادی بی سابقه و پاندمی کرونا، در سخت‌ترین شرایط با هدایت رهبر معظم انقلاب و مقاومت، حضور و صبر مردم، کشور را اداره کرد.

دکتر روحانی ، تاکید کرد: افتتاح پنج‌شنبه‌ها به خوبی نشان داد که ملت ایران مقاوم است و تحریم و فشار اقتصادی نمی‌تواند مانع آنها برای توسعه و پیشرفت کشور شود.

 

سرمایه گذاری سالانه ۳ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی

رئیس جمهور سرمایه گذاری سالانه ۳ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی را نشانه تلاش و کوشش وزارت نفت، بخش خصوصی و همه مهندسان ، کارگران و دست اندرکاران این بخش دانست.

دکتر روحانی با ابراز خوشحالی از اینکه امروز در کشور درمورد ضرورت و نیاز به توسعه و رونق تولید اتفاق نظر بوجود آمده است، تاکید کرد: امروز همه به این نتیجه رسیده اند که توسعه و تولید اصل است و گفتمان اصلی در کشور رشد و توسعه است.

وی گفت: رشد و توسعه بدون جذب سرمایه، اقتصاد دانش بنیان و اراده دولت و ارکان نظام برای تعامل سازنده با دنیا امکان‌پذیر نیست و همه بخش‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند تا کشور در مسیر رشد قرار بگیرد.

 

۳۴درصد صادرات غیرنفتی متعلق به پتروشیمی، فولاد و دیگر صادرات غیرنفتی است 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وزارت نفت از آغاز دولت یازدهم از پیشتازان توسعه در کشور بوده است، گفت: قبل از دولت یازدهم در بخشهایی مانند بنزین و گازوئیل واردکننده بودیم و امروز در این حوزه‌ها خودکفا و صادرکننده هستیم و اگر پتروشیمی نبود شاید در ۳ و نیم سال جنگ اقتصادی به زحمت می‌افتادیم و امروز ۳۴ درصد صادرات غیرنفتی متعلق به پتروشیمی، فولاد و دیگر صادرات غیرنفتی است که به جای نفت جایگزین شده‌اند.

روحانی خاطرنشان کرد: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۱۳۰ میلیارد دلار و تقریبا ۵۹ درصد به صادرات غیرنفتی کشور  اضافه شده است و به واسطه افتتاح‌های بزرگ در طول این سالها و در پنجشنبه‌ها بود که طرف‌های مقابل امروز  به وین آمده اند و قبول دارند که باید همه تحریم‌های اصلی از جمله تحریم نفت، پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه، بانک مرکزی و بانکها را بردارند و در این راستا توافق اصلی انجام شده و مواردی را در حال گفت و گو هستیم تا به توافق نهایی برسیم.

 

 

 

افتخاری: عقد قرارداد پیش فروش صادراتی برای ۵۰۰ هزار تن اوره

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: طرح پتروشیمی مسجد سلیمان در شمال استان خوزستان که یکی از محروم ترین نقاط کشور است اجرا شد و اشتغال مناسبی در زمان اجرای طرح(نزدیک به ۴ هزار شغل) به وجود آورده است و در دوره بهره برداری نیز نزدیک به حدود یک هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد می‌کند.

اکبر افتخاری تصریح کرد: این طرح اتفاق بزرگی در منطقه مسجد سلیمان به شمار می رود که پس از اکتشاف نفت این چنین پروژه ای در منطقه ایجاد نشده است و امیدواریم با اجرای طرح توسعه ای، بهره‌برداری بیشتری از آن بشود.

وی در خصوص ویژگی‌های فنی طرح نیز گفت: این طرح سالانه یک میلیون و ۷۶ هزار تن اوره تولید می‌کند؛ تولید اوره عملیاتی شده و عقد قرارداد پیش فروش صادراتی برای ۵۰۰ هزار تن منعقد گردیده است که بزودی صادرات را نیز شروع می‌کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اضافه کرد: با سرمایه گذاری بالغ بر ۸۵۰ میلیون دلاری طرح، سالانه ۲۶۸ میلیون دلار ارزآوری خواهیم داشت.

 

داوودی: به ثمر نشستن یک پروژه بزرگ در مسجد سلیمان پس از ۱۱۳ سال انتظار

مدیر عامل شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان نیز در مراسم افتتاح این طرح که به صورت ویدیوکنفرانسی با حضور رییس جمهور برگزار شد، تصریح کرد: پس از 113 سال انتظار مردم مسجد سلیمان، این پروژه ملی بزرگ در دولت تدبیر و امید به ثمر نشست که این اقدام ماندگاری در تاریخ مردم خونگرم منطقه است.

یوسف داوودی ادامه داد: همزیستی و کار تیمی میان بخش دولتی و بخش خصوصی در این پروژه شایسته تقدیر است که نتیجه این کار تیمی، یک کار بزرگ ملی را به ثمر نشاند.

 

تأمین مالی بیش از ۴۰۰ میلیون یورو توسط بانک صنعت و معدن

گفتنی است که تأمین مالی بین المللی شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان در شرایط تحریم حداکثری، با مبلغ بیش از ۴۰۰ میلیون یورو توسط بانک صنعت و معدن انجام شده است. 

 

این طرح که در منطقه زیلایی مسجد سلیمان قرار دارد، درحالی به دست توانمند متخصصان ایرانی و نیروهای بومی به ثمر رسید که با وجود مشکلات در آغازپروژه و تحریم‌های اقتصادی، تمام موانع موجود را از سر راه برداشت.

 

تکمیل طرح پس از پنج سال تلاش بی وقفه مهندسان ایرانی

شایان ذکرست که صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان پس از پنج سال تلاش بی وقفه مهندسان ایرانی تکمیل و با دستور رییس جمهوری بهره برداری و وارد چرخه اقتصادی کشور شد.

 

مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان با تولید روزانه سه هزار و ۲۵۰ تن اوره ، سالیانه حدود  ۲۷۰ میلیون دلار ارزآوری دارد.

 

ایجاد یک هزار و ۵۰۰ شغل با راه اندازی پروژه

برای احداث این پتروشیمی ۳۴ میلیون ساعت کار بی وقفه و چهار هزار فرصت شغلی هنگام ساخت ایجاد شد که با راه‌اندازی ، یک هزار و ۵۰۰نفر نیروی دایمی نیز مشغول به کار می شود.

 

خوراک پتروشیمی اوره و آمونیاک مسجد سلیمان ۸۶۱ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سال است که در نهایت ۶۸۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۷۳ هزار تن اوره تولید خواهد کرد.

 

مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار و در منطقه زیلایی شهرستان مسجد سلیمان، در محدوده ۱۳۰ کیلومتری شمال شرقی اهواز، ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر مسجد سلیمان مجاور جاده لالی(منطقه هفت شهیدان) و  ۱۱.۵ کیلومتری جنوب رودخانه کارون قرار دارد. برابر طرح توسعه، وسعت منطقه به بیش از هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

 

از نظر موقعیت جغرافیایی، این مجتمع از طریق بندر امام خمینی(ره) در جنوب خوزستان به آب‌های آزاد بین‌المللی و از طریق راه آهن سراسری به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی دسترسی دارد.

 

شرکت صنایع پتروشیمی مسجد سلیمان با هدف توسعه صنایع پتروشیمی در منطقه شمال خوزستان و به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر تشکیل شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: