عملکرد وبملت در سال گذشته بررسی شد

عملکرد وبملت در سال گذشته بررسی شد
کدخبر : 542897

بانک ملت از حیث ارزش بازار یکی از بزرگترین بانک پذیرفته شده در بورس است که همواره معاملات آن به معاملات سهام دیگر بانک ها و حتی دیگر گروه ها جهت می دهد. این بانک در سال 99 بازدهی قابل توجه 110 درصدی به سهامداران هدیه کرده است.

هر چند صورت های مالی بانک در سال ۹۹ تاکنون منتشر نشده اما بر اساس گزارشات ماهیانه، بانک ملت در سال ۹۹ رقمی معادل ۴۰.۶ هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات اعطایی خود درآمد کسب کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد قابل توجه ۶۵ درصدی همراه شده است. در سوی مقابل، این بانک در مدت یاد شده در مجموع ۲۳.۸ هزار میلیارد تومان سوده سپرده پرداخت کرده که در مقایسه با سود سپرده پرداختی در سال ۹۸، افزایش تنها ۶۲ درصدی داشته است. فزونی نرخ رشد درآمد تسهیلات نسبت به نرخ رشد سود سپرده ها به معنای بهبود شکاف (اسپرد) سود بانک ملت در سال ۹۹ نسبت به سال قبل است. با تکیه بر اعداد یاد شده جمع سود وبملت از محل اعطای تسهیلات و سپرده دهی در سال ۹۹ رقم ۱۶.۸ هزار میلیارد تومان بوده این در حالی است که این قلم درآمدی در شش ماهه نخست سال ۹۸ حدود ۱۱.۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

نکته قابل توجه دیگر، عملکرد بانک در سال ۹۹ به تفکیک هر ماه است. بر اساس نمودار فاصله میان درآمد اعطای تسهیلات و سود سپرده ها (شکاف سود) بانک از ابتدای سال جاری همواره از روندی صعودی تبعیت کرده که تداوم این روند در ماه های بعد نیز بسیار محتمل است. لذا می توان گفت سود بانک ملت از محل تجهیز و تخصیص منابع در نیمه دوم سال به مراتب بیشتر از نیمه نخست سال بوده است. لذا می توان توقع داشت که سود شناسایی شده در سه ماهه پایانی به مراتب بیشتر از نه ماهه نخست سال باشد.

 

جدول1

 

علاوه بر فعالیت بانک در حوزه تجهیز و تخصیص، عمکلرد نه ماهه بانک در زمینه های غیرعملیاتی نیز با بهبود قابل توجه همراه شده که پیش بینی می شود این روند در سه ماهه پایانی نیز تداوم داشته باشد. در مجموع پیش بینی سود خالص حدود 13 هزار میلیارد تومانی برای بانک ملت به هیچ وجه دور از ذهن نیست. با این تفاسیر می توان گفت نسبت P/E بانک در حال حاضر کمتر از ۶ واحد است.

موارد گفته شده تنها به عملکرد وبملت در زمینه تسهیلات و سپرده ها و سود و زیان باز می گردد. حال آن که این بانک در دیگر حوزه ها نیز پتانسیل های بی نظیری دارد. یکی از مهم ترین این زمینه ها، ارزش سرمایه گذاری هاین این بانک است. بخشی از این دارایی های به تملک سهام و اوراق درآمد ثابت پذیرفته شده در بورس باز می گردد. بخشی از این سبد دارایی های بورسی بانک ملت به سهام واگذار شده از سوی دولت به این بانک در ازای تهاتر مطالبات از دولت باز می گردد تملک سهام شرکت هایی همچون ایران خودرو، پالایشگاه های تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز، ایران ترانسفو و سرمایه گذاری ملی ایران به این موضوع مربوط است. بخش عمده دیگری از دارایی های بورسی نیز به تملک اوراق درآمد ثابت (منفعا و مرابحه) منتشر شده از سوی دولت باز می گردد که سودآوری آنها تضمین شده است. با توجه به ارزش روز هر یک از این اوراق و سهام می توان ارزش روز دارایی های بورسی بانک ملت را رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان براورد کرد.

جدول

بخش دیگری از سرمایه گذاری های بانک ملت غیربورسی است. بررسی ها نشان می دهد بانک ملت سبد غیر بورسی خود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مالکیت سهام بیش از 40 شرکت را در اختیار دارد. نکته حائز اهمیت آن که بر خلاف بسیاری از بانک ها اغلب شرکت های زیرمجموعه بانک ملت سودده بوده و تعداد زیادی از آن ها در راستای اهداف بانک فعالیت می کنند. (نکته قابل توجه دیگر در خصوص این سرمایه گذاری ها وجود املاک و مستغلات ارزشمند در دل آنهاست که ارزش دفتری این املاک به بیش از 1000 میلیارد تومان بالغ می گردد.) بخش عمده ای از این سرمایه گذاری ها در قالب سهام گروه مالی ملت مدیریت می شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده ارزش روز دارایی های بورسی این شرکت به بیش از 16 هزار میلیارد تومان بالغ می گردد. نهادن ارزش 14 هزار میلیارد تومانی از ارزش داراییهای غیربورسی این هلدینگ نیز کاملا منطقی است لذا می توان ارزش گروه مالی ملت را در حال حدود 30 هزار میلیارد تومان براورد کرد.

دیگر شرکت های مهم بانک ملت در قالب دو گروه بهساز مشارکت ها و فناوران هوشمند بهسازان فردا مدیریت می شوند که در میان شرکت ها می توان به شرکت های مهمی همچون به پرداخت ملت اشاره کرد. جمع ارزش روز این شرکت ها نیز را نیز به صورت براوردی می توان دست کم 15 هزار میلیارد تومان براورد کرد. با این احتساب جمع ارزش روز سرمایه گذاری های غیر بورسی بانک ملت به 45 هزار میلیارد تومان و ارزش روز کل سرمایه گذاری های وبملت به بیش از 85 هزار میلیارد تومان بالغ می گردد. نکته جالب توجه آن که ارزش بازار این بانک در حال حاضر حدود 76 هزار میلیارد تومان است به این معنا که ارزش بازار این بانک از ارزش شرکت های زیرمجموعه بانک نیز کمتر است. 

نقطه قوت دیگر بانک ملت در قیاس با دیگر بانک ها، ارزش بالای دارایی های ارزی آن است. بر اساس آمار منتشر شده وضعیت باز ارزی این بانک در پایان اسفند ماه 6436 میلیون دلار بوده که بانک مرکزی اجازه تسعیر آن را با نرخ ۱۵۹۰۰ داده که بانک از این محل سود ۲۳۰۰ میلیارد تومانی شناسایی می کند آنچه مسلم است این نرخ در سال ۱۴۰۰ با رشد همراه خواهد شد و بانک خواهد توانست از این محل شناسایی نماید.

موارد مورد اشاره تنها بخشی از پنانسیل های بانک ملت و شواهد و قرائن مربوط ارزندگی این بانک در قیمت های موجود است. بسیاری از آگاهان و کارشناسان بازار بر این موضوع متفق القول هستند که بانک ملت یکی از جامانده ترین سهام موجود نسبت به ارزش ذاتی آن است. آنچه مسلم است این تفاوت ارزش بازار و ارزش ذاتی مدت زمان زیادی دوام نخواهد داشت و قیمت سهام بانک به سمت ارزش ذاتی آن میل خواهد کرد.

 

 

منبع: بورس ۲۴

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: