معاون مالی و بین الملل بانک صنعت و معدن:

برای دومین سال پیاپی این بانک توانست مجمع عمومی عادی سالانه خود را به عنوان اولین بانک دولتی در مهلت مقرر برگزار نماید

برای دومین سال پیاپی این بانک توانست مجمع عمومی عادی سالانه خود را به عنوان اولین بانک دولتی در مهلت مقرر برگزار نماید
کدخبر : 544773

مجمع عمومی عادی سالانه بانک صنعت و معدن جهت بررسی عملکرد سال 1399 در تاریخ بیست و ششم تیرماه سال جاری برگزار شد و گزارش عملکرد هیات مدیره به مجمع عمومی و همچنین گزارش حسابرس و بازرس قانونی بانک به همراه صورتهای مالی تلفیقی گروه و بانک برای دوره مالی منتهی به سی ام اسفندماه سال99 در این مجمع ارائه و مورد تصویب اعضا قرار گرفت؛ به این ترتیب بانک صنعت و معدن برای دومین سال پیاپی اولین بانک دولتی است که موفق به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خود در طی سالجاری شده است.

به گزارش شما واقتصاد به نقل از روابط عمومی، بر همین اساس روابط عمومی بانک صنعت و معدن با دکتر سید علی حیدری معاون مالی و بین الملل این بانک در خصوص چگونگی انجام این فرایند و عملکرد این معاونت در مورد تهیه گزارشات و صورتهای مالی در موعد مقرر و اطلاع از روند شاخصهای مالی به گفتگو نشسته است که در ادامه می آید:

۱- جنابعالی به عنوان معاون مالی و بین الملل بانک صنعت و معدن برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این بانک را چگونه دیدید؟ روند تهیه صورتهای مالی حسابرسی شده تلفیقی گروه و بانک برای دوره مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ و شاخصهای مالی مهم بانک به چه صورت بود؟

همانطور که مستحضرید مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا همچنان تداوم داشته و بعضاً گسترده تر نیز شده است و لذا این امر مهمترین عامل بازدارنده در فرایند تهیه و حسابرسی صورتهای مالی بانک برای مقطع ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ بوده، لیکن همانند سنوات گذشته و با توجه به هدفگذاری ترسیم شده در بانک که می توان گفت تقریباً بلافاصله پس از خاتمه مجمع عمومی سال قبل صورت پذیرفت و به طور مستمر و مجدانه از سوی مدیرعامل محترم و سایر اعضای محترم هیات مدیره، این معاونت و مدیریت مالی بانک در طی یک سال اخیر پیگیری و کنترل گردید باعث شد تا با همت جمعی از همکاران ستاد و شعب بانک بالاخص تیم اصلی تعیین شده در اداره حسابگری و گزارشهای مالی بانک، بتوانیم بعنوان اولین بانک دولتی مجوز برگزاری مجمع عمومی را از بانک مرکزی ج.ا.ا اخذ و مجمع عمومی عادی سالانه جهت بررسی عملکرد سال مالی ۱۳۹۹ را در تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۶ برگزار نماییم. این در حالی است که این معاونت نسخه اولیه صورتهای مالی بانک را در پایان فروردین ماه سال جاری به حسابرس محترم تحویل داده بود و طبق برنامه زمانبندی پیش بینی برگزاری مجمع تا انتهای خردادماه سال جاری می گردید. لیکن به دلیل بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی ج.ا.ا در اواسط اردیبهشت ماه سالجاری مبنی بر لزوم اعمال نرخهای جدید تسعیر ارز در دفاتر مالی بانکها و شرکتهای دولتی برای مقطع ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ مجبور به اصلاح و بازنگری دفاتر مالی و بالتبع صورتهای مالی بانک شدیم که همین امر برنامه زمانبندی برگزاری مجمع را با یک ماه تأخیر مواجه ساخت. در هر حال، جا دارد از زحمات و تشریک مساعی بعمل آمده توسط سازمان محترم حسابرسی و اداره نظارت بانک مرکزی ج.ا.ا قدردانی و تشکر نمایم.

۲- در مورد وضعیت شاخص های مهم و عملکردی در صورت های مالی بانک توضیح دهید؟

جمع کل درآمدهای بانک در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال۱۳۹۸ معادل ۹۰ درصد رشد داشته است که درصد قابل توجهی می باشد.

خالص سود سرمایه گذاریهای بانک که بخش عمده آن ناشی از سود سهام دریافتی از شرکتهای سرمایه پذیر بوده، در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ از رشد ۹۶ درصدی برخوردار بودیم.

در سال ۱۳۹۹ سهم درآمدهای کارمزدی از رشد نسبتاً خوبی برخوردار بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ معادل ۸۰ درصد رشد داشته است.

مانده ذخایر مطالبات مشکوک الوصول بانک در پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۰۵،۲۴۹ میلیارد ریال گردیده است. این در حالی است که مانده این ذخایر در ابتدای سال ۱۳۹۷ معادل ۴۵،۳۳۴ میلیارد ریال بوده، لذا مشاهده می شود که صرفاً در طی ۳ سال اخیر بانک جمعاً نسبت به شناسایی هزینه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول به میزان ۵۹،۹۱۵ میلیارد ریال اقدام نموده و این امر باعث افزایش ۱۳۲ درصدی مانده این ذخایر در پایان سال ۱۳۹۹ در مقایسه با ابتدای سال ۱۳۹۷ شده است. بدیهی است مصوبات و ابلاغیه های نهادها و مراجع بالادستی نیز در نحوه برخورد با تسهیلات گیرندگان و لذا اعمال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در دفاتر بانک تأثیرگذار بوده است. در هر حال، بانک صنعت و معدن توانسته است به نسبت مطلوب حد کفایت ذخایر مطالبات مشکوک الوصول ۶۵/۱ درصد در مقطع ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ دست یابد.

۳- وضعیت حسابهای فیمابین بانک و صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها و پرونده های مالیاتی بانک را به چه صورت ارزیابی می کنید؟

حسابهای فیمابین بانک و صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها کاملاً شفاف و به روز بوده و از حیث اعمال ذخایر مکفی تعهدات اکچوئری و عدم وجود بدهی معوق به صندوق در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

پرونده های مالیاتی بانک نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار می باشد. به نحویکه از حیث مالیات عملکرد، مفاصا حساب مالیاتی تا پایان سال ۱۳۹۵ صادر شده و پیگیری مستمر از اداره کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ برای حل و فصل مالیات عملکرد سالهای ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۸ نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین از حیث مالیات موضوع ماده ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، مفاصا حساب مالیات سالهای ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ صادر گردیده و هنوز برگ تشخیص مالیات سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به بانک ابلاغ نشده است. در سایر امور مالیاتی نیز تلاش این معاونت بر حل و فصل سریع و کارشناسی پرونده ای مفتوح در تعامل سازنده با سازمان امور مالیاتی می باشد.

۴- وضعیت صورت سود و زیان بانک برای دوره منتهی به پایان سال مالی ۱۳۹۹ را تشریح بفرمایید؟

با عنایت به اهداف ترسیم شده در برنامه خروج از زیان دهی بانک در راستای تحقق تکلیف مجمع عمومی، زیان انباشته بانک از مبلغ ۱۲،۶۴۵ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۷ به مبلغ ۵،۶۳۴ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است که خود نشانگر شاخصهای عملکردی مناسب بانک در طی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ می باشد.

۵- چه اقدامات دیگری در دستور کار این معاونت قرار دارد؟

همکاری اثربخش با بانک مرکزی ج.ا.ا در کنار سایر بانکهای دولتی و خصوصی کشور در راستای تحقق عملکرد بهینه سامانه های نوین پرداخت بین بانکی از قبیل چکاوک، ساتنا، پایا، شتاب، سیما، سپام و... و همچنین اجرای سریع و دقیق قانون جدید صدور چک از دیگر برنامه های در دستور کار این معاونت می باشد.

در طی سال ۱۳۹۹ بانک از محل منابع ریالی داخلی خود نسبت به خرید اوراق خزانه اسلامی در قالب دستورالعمل عملیات بازار باز ابلاغی از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا. اقدام نموده است.

همانطور که مستحضرید، بخش عمده ای از امور و فعالیتهای جاری بانک به طور سیستمی و منظم در مقاطع مشخص به بانک مرکزی ج.ا.ا ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع مرتبط بالادستی گزارش می شود. در این ارتباط نیز عملکرد بانک در حوزه های سیستمی همچون بارگذاری اطلاعات مورد نیاز در سامانه های مهتاب و سمات بانک مرکزی ج.ا.ا ، سامانه سماد مرکز مدیریت و بدهی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سامانه شفافیت اطلاعات مالی مستقر در پایگاه اینترنتی بانک صنعت معدن، سامانه بنکو بعنوان سیستم مالی اصلی و سایر سامانه های مالی بانک توسط بازرسین ذیربط بررسی و کنترل و عملکرد آنها اغلب مورد تأیید کامل قرار گرفته است.

سودهای علی الحساب و قطعی سهم دولت در مواعد مقرر سالانه وفق مفاد ماده (۴۴) قانون محاسبات عمومی کشور بطور منظم و متوالی پرداخت شده است .

در پایان جا دارد از تمامی همکارانم در بانک صنعت و معدن تشکر کنم و همانگونه که استحضار دارید این بانک درشاخص های عمومی و اختصاصی در ارزیابی که از سوی جشنواره شهیدرجائی صورت گرفته بعنوان بانک برتر انتخاب شده که به همه همکارانم تبریک عرض می کنم و با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری شد ، بتوانیم خدمت بهتر و مناسب تری به کارآفرینان کشور داشته باشیم .

 


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: