بانک توسعه تعاون/

بهره مندی از تجربیات کشورها در بهینه سازی بانکداری توسعه ای کشور اثرگذار است

بهره مندی از تجربیات کشورها در بهینه سازی بانکداری توسعه ای کشور اثرگذار است
کدخبر : 547226

رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون بر لزوم بهره مندی از تجارب کشورهای موفق در موضوع بانکداری توسعه ای تأکید ورزید.

به گزارش شما و اقتصاد به نقل از سید باقر فتاحی رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون در جلسه بررسی نقش بانک های توسعه ای در اقتصاد ژاپن اظهار داشت: با بررسی موضوع توسعه اقتصادی در کشورهای گوناگون با تنوع زیادی از راهکارها و سیاست ها مواجه می شویم و هر اقتصادی با تلفیقی از الگوی بومی و تاسی از تجارب دیگر اقتصادها مسیر توسعه را پیموده است.

وی افزود: تامین مالی بخش های گوناگون اقتصادی از مهمترین ارکان توسعه در اقتصادهای مختلف محسوب می شود و مکانیزم تامین مالی لازم است با نیازها و مقتضیات بخش های اقتصادی تناسب داشته باشد.

وی افزود: نهادهای حاکمیتی مالی از قبیل بانک مرکزی با تنظیم قواعد مناسب بازیگران بازارهای مالی و پولی ، نقشی مهم در هدایت منابع به سوی فعالیت های مولد و جلوگیری از هدررفت منابع بر عهده دارند.

فتاحی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه بررسی نقش بانک های توسعه ای در توسعه اقتصادی ژاپن گفت: موسسات مالی تعاونی در چهار گروه شینکین بانک‌ها، تعاونی‌های اعتباری، بانک‌های کارگران ، نورینچوکین بانک در اقتصاد این کشور حضور دارند و وظیفه این موسسات ارائه خدمات به شرکت‌های کوچک و متوسط و خانوارهای محلی می‌باشد. به جهت اهمیت شرکت‌های کوچک و متوسط در اقتصاد ژاپن و به دلیل مشکلات فراوانی که این بخش از اقتصاد در تامین مالی خود دارد، نوآوری‌های نهادی فراوانی برای تسهیل فرآیند تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط اندیشیده شده است.

وی در ادامه به مطالب ارائه شده توسط دکتر فرهاد تقی زاده حصاری عضو هیات علمی و دانشیار اقتصاد دانشگاه توکای ژاپن اشاره نمود و گفت: بانک های توسعه‌ای ژاپن در مقطع کنونی برنامه سرمایه گذاری مالی و برنامه وام شامل اعتبارات با بهره پایین به اجرا درمی‌آورند و همچنین از سرمایه گذاری در شرکت‌های کوچک و متوسط، تقویت و بروز رسانی زیرساخت های اقتصادی و امکانات رفاهی عمومی و حفظ منابع طبیعی حمایت می کند.

فتاحی افزود: بانک توسعه ژاپن با تمرکز بر توسعه صنایعی نظیر صنعت برق، صنایع حمل و نقل دریایی، استخراج ذغال سنگ، آهن فولاد، ماشین آلات و با هدف توسعه صنعتی، تامین کسری برق و خودکفایی دربخشهایی نظیر کشاورزی مشغول به فعالیت بوده است و بانک صادرات و واردات ژاپن نیز عملیات بانکی را در مسیر کمک به افزایش قدرت رقابتی محصولات ژاپنی در بازار خارجی و توسعه سرمایه گذاری خارجی و توسعه سرمایه گذاری خارجی شرکت های ژاپنی انجام داده است.

گفتنی است در این جلسه که با حضور حجت اله مهدیان مدیر عامل بانک توسعه تعاون، امیر هوشنگ عصارزاده عضو هیات مدیره بانک، کریم میرزاخانی مدیر مرکز آموزش و پژوهش و مدیران ارشد بانک همراه بود دکتر فرهاد تقی زاده حصاری از طریق ویدئو کنفرانس مطالب تخصصی در خصوص ابعاد گوناگون فعالیت بانکداری توسعه ای در ژاپن را مطرح نمود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: