هوشمندسازی بانک ها گامی جهت بهره وری بیشتر

معاون عملیات شرکت مبین نت: با شرایطی که امروزه برای FinTech ها فراهم شده، رقابت تنگاتنگی بین بانک ها شکل گرفته است

معاون عملیات شرکت مبین نت: با شرایطی که امروزه برای FinTech ها فراهم شده، رقابت تنگاتنگی بین بانک ها شکل گرفته است
کدخبر : 550120

fintech هایی که در زمینه بیمه و بانکداری فعالیت دارند بتدریج به خاطر هوشمند سازی که در شبکه ها اتفاق افتاده است، هم از نظرهوش مصنوعی،cloud networking و نیز security بتدریج به آن سمت حرکت می‌کنند. البته بانک ها هم در این خصوص غافل نمانده اند و اقداماتی را انجام داده اند؛ mobile banking و بانکداری آنلاین از آن جمله اند که البته به نظر بنده به اندازه کافی نبوده و بانک ها با مقداری تغییرات در سیستم ها باید به سمت هوشمندسازی بروند.

به گزارش شما و اقتصاد به نقل از  فابا نیوز، جهان جابری، معاون عملیات شرکت مبین نت این مطلب را در جریان هفتمین نشست از سلسه نشست های نمایشگاه تراکنش هفتم با عنوان« هوشمند سازی پیشرفته بانک ها» بیان کرد و افزود: برای اینکه بانک ها بتوانند با FinTech ها رقابت کنند باید هوشمند شوند. تعریف هوشمند یعنی سیستم ها به صورتی در بانک ها راه اندازی شوند که برای مشتری ایجاد رضایت کند.

به گفته وی، FinTechها می توانند جای بانک ها را بگیرند، اما در حال حاضر دو نسل جامعه ای در کشور داریم. هنوز نسل قدیم را داریم که این افراد می خواهند برای تراکنش‌های مالی حضوری به بانک بروند و نیز نسل جدید داریم که دیگر نمی خواهند به بانک بروند و می خواهند online banking و mobile banking داشته باشند. بنابراین یکسری از شعب باقی می ماند و حتی به سلف سرویس تبدیل می شود که بروند وآنجا کارشان را انجام بدهند.

    امروزه بانک ها اتصالات مختلفی دارند از جمله adsl و mpls و … اما همچنان وقتی به بانک ها مراجعه می‌شود به خاطراپراتورها و اتفاقاتی که می افتد با قطعی مواجه می شوند

معاون عملیات شرکت مبین نت افزود: تصور کنید در بانکی مشتری وارد می شود و اگر دوربینی وجود داشته باشد و vip customer را تشخیص بدهد او را به سمت service base هدایت کند تا همه کارهایی که باید انجام شود را انجام بدهد. یا مثلا تغییراتی برای گرمایش یا سرمایش در بانک ها اتفاق می افتد. بانک با استفاده از iot بسته به تعداد customer می توانند سرمایش یا گرمایش یا روشنایی را adjust کند که این قسمتی از هوشمندسازی است.

جابری ادامه داد: قسمت اصلی در network اتفاق می افتد. وقتی می‌گوییم cloudification یعنی بانک از سیستم هایی استفاده کند که بتواند ارتباطی برای شبکه اش ایجاد کند که وقتی مشتری وارد بانک می شود با قطعی روبرو نشود. امروزه بانک ها اتصالات مختلفی دارند از جمله adsl و mpls و … اما همچنان وقتی به بانک ها مراجعه می‌شود به خاطراپراتورها و اتفاقاتی که می افتد با قطعی مواجه می شوند. بانک‌ها با deploy کردن سرویس هایی از لحاظ  cloud base می توانند از این اتفاقات جلوگیری کنند.

معاون عملیات شرکت مبین نت گفت: چیزی که امروز بانک ها و شعب را به سرپرستی و مرکز داده وصل می کند، هر شعبه ملزم است حداقل سه خط ارتباطی داشته باشد. یعنی یک lt، mpls یا adsl  در بعضی نقاط دورافتاده vsat دارند. کاری که انجام می شود این ارتباطات به وسیله شرکت مبین نت یا شرکت های دیگر انجام می شود vpn  یا  apnروی این ارتباطات تعریف می کنند وشعب را به سرپرستی ها متصل می کنند. این اتصالات معمولا برای redundancy انتخاب شده است.

جابری خاطرنشان کرد: بانک ها به تنهایی نمی توانند هوشمندسازی شعب را انجام بدهند. اپراتور باید در کنار بانک ها قرار بگیرد. ما مشکلات و راه حل ها را هم می دانیم. اما بانک ها و اپراتورها باید در کناریکدیگر قرار بگیرند تا solution ها را پیاده سازی کنند و این سرویس ها را به بانک ها offer کنند. اگر می خواهید شعب را با sd-wan و wan هوشمند کنید این یک مرحله از کاراست. بخش دیگری از کار پلت فرم های  IaaS وPaaS  است.

معاون عملیات شرکت مبین نت گفت: اپراتورها باید در کناربانک ها باشند تا این کار صورت بگیرد. شرط اول هم این است که یکسری تحقیقات با کمک بانک ها انجام شود که چه کارهایی باید انجام بگیرد تا ما به آن سطح برسیم. هوشمندسازی فقط  در شعب نیست و کارهای دیگری هم باید اتفاق بیفتد. هوش مصنوعی و پلت فرم هایی که وجود دارد باید راه اندازی شوند و به business intelligence بانک ها کمک کنند تا بتوانند درآمدزایی کنند و افزایش رضایت مشتری را فراهم کنند. باید سعی کنیم در کنار اپراتورها باشیم. اپراتورها نباید فقط connecting provider باشند. باید فراتر از این عمل کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: