اختصاصی شماواقتصاد/

چشم انداز سهام «وزمین» رشد توسعه اقتصادی در کنار افزایش سرمایه

چشم انداز سهام «وزمین» رشد توسعه اقتصادی در کنار افزایش سرمایه
کدخبر : 556154

فعالیت بانک ایران زمین ( سهامی عام) در اسفندماه 1389 آغاز شد. نماد وزمین مربوط به این بانک از خردادماه 1390 بعنوان سی وپنجمین نماد معاملاتی درفهرست نرخ های بازار دوم فرابورس ایران پذیرفته شد. این بانک هم اکنون در بازار پایه نارنجی فرابورس و در گروه خدمات مالی و شاخه بانک‌ها و موسسات اعتباری حضور دارد.

به گزارش شما و اقتصاد، بانک ایران زمین در اسفندماه ۱۳۸۹ با سرمایه اولیه به مبلغ دو هزار میلیارد ریال فعالیت خود را آِغاز کرد. از این مبلغ سهم مؤسسین ۵۱.۷۵ درصد (به ارزش ۱۰۳۵ میلیارد ریال) و سهم پذیره نویسان عمومی ۴۸.۲۵ درصد (به ارزش ۹۶۵ میلیارد ریال) درنظر گرفته شد. بانک ایران زمین در آینده نزدیک می تواند با ثبت نهایی افزایش سرمایه، نقش بیشتری در توسعه اقتصادی کشور، ارائه خدمات دیجیتال و نیز کمک به رفع موانع تولید داشته باشد.

در تاریخ ۲۴/۱۱/۱۳۸۹ پذیره نویسی عمومی سهام بانک ایران زمین از طریق کلیه شعب بانک ملت در سراسر کشور و بازار فرابورس ایران انجام شد. سهام بانک ایران زمین با نماد «وزمین» در گروه خدمات مالی و شاخه بانک ها و موسسات اعتباری در بازار پایه نارنجی فرابورس پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ ۲۵/۰۳/۱۳۹۰ بعنوان سی وپنجمین نماد معاملاتی درفهرست نرخ های بازار دوم فرابورس ایران توسط سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد و معاملات «وزمین» از مهرماه همان سال آغاز شد .

سهامداران عمده بانک ایران زمین شامل شرکت‌های خصوصی یا نیمه‌خصوصی هستند که می‌توان از شرکت‌های آرمان نیکو سگال، آیان‌سرمایه پویای دانا، نیکان سرشت سرزمین ایرانیان، پاک انرژی نیکو گستر، سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، توسعه بین‌المللی خراسان جنوبی، سرمایه‌گذاری آینده‌نگر شرق، جراح نگر طوس، سرمایه‌گذاری همگامان تجارت، آسا گستران خراسان، آرمان پدیده خراسان، شرکت شاهد، بین‌المللی سرمایه‌گذاری ایرانیان و چند شرکت خصوصی دیگر نام برد.

گزارش عملکرد بانک نشان می دهد که درآمد کارمزدی بانک ایران ‌زمین با ۹۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته آن از ۴۶۴میلیارد و ۷۳ میلیون ریال به ۹۰۵ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال رسیده است. همچنین هزینه‌های مالی بانک نیز حدود ۹۹درصد کاهش داشته است. بانک ایران‌زمین با سرمایه ثبتی چهار هزار میلیارد ریالی توانسته از محل تسهیلات اعطایی چهار هزار و ۵۷۶میلیارد و ۶۲۹ میلیون ریال درآمد شناسایی کند.

براساس این گزارش، در تاریخ دهم فروردین ماه ۱۴۰۱، بانک ایران زمین از عدم حصول نتیجه برگزاری مزایده – گروه ب خبر داد و اعلام نمود؛ از ۹۰ رقبه املاک و مستغلات مازاد بانک، ۱۰ رقبه منجر به تصویب در کمیته معاملات گردید و فرآیند انعقاد قرارداد در حال انجام می باشد که به محض نهایی شدن و امضای قرارداد، مراتب افشا خواهد شد. الباقی بدلیل عدم دریافت پیشنهاد و توافق به فروش نرسیده است .

تحلیل تکنیکال این بانک تا لحظه تنظیم گزارش (۲۸/۰۱/۱۴۰۱) نشان دهنده این موضوع است که؛ حجم معاملات به اندازه حجم مبنا بوده است. سیگنال اندیکاتور در وضعیت خرید است اما احتمال تغییر سیگنال به فروش وجود دارد. عدد ۱۳.۴۷ برای اندیکاتور MFI ثبت شده است که به معنی هیجانات بالا و اشباع فروش است. بسیاری از معامله گران این موضوع را در کنار سایر عوامل مثبت، فرصتی برای خرید و ورود به سهم می دانند. سیگنال خرید میانگین های متحرک تا ۵۵ روزه همچنان در وضعیت خرید می باشد. توصیه ابر کومو به افرادی که سهم و زمین را قبلا خریده اند، نگه داری سهم تا تغییر وضعیت بعدی است. اندیکاتور عرضه و تقاضا عدد -۱۰۰ را نشان می دهد که به معنی عرضه زیاد و تقاضای کم برای «وزمین» است.

بنابر این خروج پول هوشمند را در معاملات سه روز گذشته شاهد بوده ایم. برآیند معاملات حقوقی در ده روز گذشته حمایت از سهم بوده است. حقوقی ها در سی روز معاملاتی گذشته و همچنین طی صد روز معاملاتی گذشته، در حال خرید و ورود به سهم بانک ایران زمین با نماد «وزمین» هستند. البته ناگفته نماند که در تحلیل بنیادی این سهم نمایانگر خروج پول های هوشمند است به نحوی که فروشندگان با قدرت بیشتری نسبت به خریداران در حال فروش بوده اند.

به روزرسانی صورت های مالی بانک گامی دیگر در جهت تحقق اهداف عالیه این نهاد است که با همراهی سهامداران و کمک بانک مرکزی، بانک ایران زمین به زودی در عرصه های جدید بانکداری حرفه ای وارد خواهد شد. افزایش قدرت تسهیلات دهی، پوشش انواع ریسک ها و افزایش قدرت چانه زنی و رقابت در بازار از دستاوردهای مهم ناشی از افزایش سرمایه بانک است و با تحقق این امر، ترازنامه بانک به اندازه کافی متوازن می شود.

گفتنی است؛ بانک ایران زمین در راستای دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه بانک مرکزی در آبان ماه ‍سال گذشته مکلف به افزایش سرمایه شد، از این رو برنامه افزایش سرمایه بانک از مبلغ ۴,۰۰۰ میلیارد ریال به ۲۰,۰۰۰ میلیارد ریال از محل آورده نقدی به تایید حوزه نظارت بانک مرکزی رسید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: