در بررسی عملکرد بانک رفاه کارگران مشخص شد:

کسب رتبه برتر مشتری مداری و افزایش سودآوری

کسب رتبه برتر مشتری مداری و افزایش سودآوری
کدخبر : 565974

ماحصل اقدامات حمایتی از اقشار کم‌درآمد و افزایش میزان رضایت مشتریان در بانک رفاه کارگران، رشد ۷۵۰ درصدی سودآوری این بانک را به همراه کسب عناوین برتر در حوزه مشتری‌مداری و فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی است. در این مطلب به نمونه‌هایی از این اقدامات که توسط بانک رفاه کارگران در مباحث مطروحه انجام گرفته، پرداخته‌ایم.

به گزارش شما و اقتصاد: بانک رفاه کارگران از برترین بانک‌های فعال در حوزه مشتری‌مداری و مسئولیت‌های اجتماعی است. فعالیت‌های این بانک در راستای حمایت از مشتری و رفاه اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه بنیان نهاده شده است. به گونه‌ای که اکنون این بانک با ارائه خدمات بهینه و دایر کردن «میز خدمت» میزان رضایت مندی مشتریان و مراجعین به شعب خود را به طرز چشمگیری افزایش داده است. کسب رتبه‌های برتر در زمینه مشتری مداری نتیجه افزایش رضایت مشتریان در کنار رشد ۷۵۰ درصدی سودآوری برای بانک رفاه کارگران بوده است.

بانک رفاه کارگران که در آغاز به کار دارای دو شعبه و ۴۰۰‌میلیون ریال سرمایه بود، هم اکنون ۱۰۲۳ شعبه و بیش از ۱۹۲‌هزار‌میلیارد ریال سرمایه دارد. در متن چشم‌انداز و ماموریت  بانک بر نوآوری در بانکداری دیجیتال و خلق ارزش و رفاه برای مشتریان تاکید شده که نتیجه آن وجود بالغ بر ۱۹۷‌هزار پایانه فروش، نزدیک به ۳۵‌میلیون کارت صادره فعال، ۳۵۰۰ خودپرداز و ۲۸‌میلیون حساب سامانه متمرکز برای خدمت‌‌‌رسانی به مردم است.

عملکرد بانک رفاه کارگران در حوزه مشتری مداری

بانک رفاه کارگران در حال حاضر به عنوان یکی از برترین بانک‌های کشور در حوزه مشتری‌مداری شناخته می‌شود و در سال‌های متمادی موفق به کسب رتبه‌های برتر در این زمینه از نهادها و سازمان‌های مربوطه شده است.

بر اساس گزارش سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، در بررسی عملکرد چهار ماهه اول سال جاری بانک‌ها و موسسه های مالی (فروردین تا تیرماه)، بانک رفاه کارگران بانک برتر کشور در شاخص "سریع ترین زمان پاسخ گویی به سوالات و درخواست‌های مردمی" بوده است.

زمان‌بندی پاسخ گویی به سوالات و درخواست‌‌های مردمی، طبق قانون نباید بیشتر از ۱۰ روز باشد و بر این اساس بانک رفاه کارگران با میانگین دو روز، سریع ترین بانک کشور در رسیدگی به درخواست‌های مردمی بوده است. در سال گذشته نیز بانک رفاه کارگران موفق شد با میانگین ۹ روز، برترین بانک کشور در شاخص" پاسخ گویی به مشتریان در سریع ترین زمان" شود.

یکی از اقدامات مطلوب بانک رفاه کارگران، ارائه خدمات مدرن مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. ایجاد سیستم یکپارچه پرداخت و ایجاد سامانه خدمات بانکی متمرکز به مشتریان این امکان را داده است که بتوانند از طریق کانال های مختلف پرداخت همانند خودپردازها، همراه بانک، پایانه های فروش، موبایل بانک، ساتنا، پایا، تلفن بانک به آسانی و به سرعت عملیات بانکی خود را انجام دهند.

همچنین در تداوم پیشبرد سیاست‌ها و رویکردهای مشتری‌محوری و با هدف تسهیل در ارائه مشاوره‌ها و پاسخ‌های لازم به درخواست‌های مشتریان این بانک، "میز خدمت" در تمامی شعب این بانک به مناسبت هفته دولت از ابتدای شهریورماه سال جاری تا دوازدهم این ماه دایر شد.

فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی بانک رفاه

علاوه بر سلامت و انضباط کاری باید گفت که عملکرد بانک در حوزه های مختلف بسیار ارزشمند بوده و بررسی شاخص های عملکردی در این بانک، از رعایت قوانین و مقررات مربوطه حکایت دارد.

برنامه‌‌‌ها و اقدامات بانک رفاه کارگران در حوزه مسئولیت‌‌‌های اجتماعی به فعالیت‌هایی مبتنی بر کمک به افراد و خانواده‌‌‌های نیازمند، حمایت از صنعت، تولید و اشتغال، حمایت از ورزش، ‌‌‌ حمایت و حفاظت از محیط‌زیست، حمایت از نظام آموزش و پرورش و دانش‌‌‌آموزان بی‌‌‌بضاعت و حمایت از نظام سلامت کشور بنا نهاده شده است.

از دیگر اقدامات مهم بانک رفاه می توان به اعطای تسهیلات مالی برای سیل زدگان در نواحی مختلف کشور اشاره کرد.

کمک به تکمیل پروژه مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) یا تامین هزینه‌‌‌های درمانی کودکان بی‌‌‌بضاعت تحت پوشش موسسه خیریه زنجیره امید، نمونه‌‌‌ای از این اقدامات نوع‌‌‌دوستانه است و حتی به پاس ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و حمایت از آثار ارزشمند ملی، مفتخر به دریافت جایزه ملی مسئولیت اجتماعی شده است.

بنا بر اعلام مدیرعامل بانک رفاه کارگران، در سال جاری علاوه بر افزایش تسهیلات قرض الحسنه بازنشستگان به مبلغ ۱۲ میلیون تومان، تعداد تسهیلات این بانک نیز افزایش داده شده است و در حال حاضر به طور متوسط ماهانه ۶۰ هزار فقره تسهیلات در این بخش به صورت غیرحضوری پرداخت می شود.

طرح‌ها و اقدامات بانک رفاه کارگران در تولید، رفاه و اشتغال

اقدامات و فعالیت‌های ویژه بانک رفاه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با هدف اشتغال آفرینی و افزایش تولید، به نوعی نوآوری در این زمینه محسوب می شود. راه اندازی مرکز نوآوری بانک رفاه به عنوان نخستین مرکز نوآوری بانک با مأموریت بهبود فرآیندهای پشتیبان و خلق و ارائه خدمات و محصولات جدید بانکی، برگزاری و حمایت مالی و معنوی از کارگاه های آموزشی مختلف با هدف ایجاد محیطی پویا و سازنده برای آفرینش ایده ها و اندیشه های جدید و خلاقانه از جمله این فعالیت‌های می‌باشد.

تمامی اشخاص حقیقی (حقوق‌بگیران) که از بانک رفاه کارگران حقوق دریافت می‌کنند، مشتریان اختصاصی بانک و کارکنان و اقوام درجه یک آنان، کارکنان مشتریان مشمول بانکداری شرکتی، مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی که به دلیل نبود شعبه بانک رفاه کارگران در شهرستان محل اقامت آنان حقوق خود را از سایر بانک‌ها دریافت می‌کنند، دارندگان حساب سپرده بلندمدت یا افتتاح‌کنندگان حساب سپرده بلندمدت جدید و اقوام درجه یک آنها جامعه هدف طرح رفاه کالا و خدمات بانک رفاه کارگران را تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش، بانک رفاه کارگران با هدف تسهیل در بهره‌برداری از ظرفیت‌های این طرح، امکان اعطای تسهیلات به متقاضیان با ضمانت همکار شاغل در این بانک را نیز فراهم کرده است.

تسهیلات طرح "رفاه کالا و خدمات" بانک رفاه کارگران حداکثر به میزان ۱۰۰ میلیون تومان است که بدون نیاز به سپرده‌گذاری و ایجاد میانگین حساب و به منظور خرید کالای ایرانی از شرکت‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی داخلی مانند: لوازم خانگی، اداری، مبلمان، اثاثیه، حوزه درمانی، گردشگری و ... یا تعمیرات اساسی منزل پرداخت می‌شود.  

به گفته معاون امور بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اقدامات بانک در زمینه ارائه خدمات به کارگران و بازنشستگان بسیار ارزشمند بوده و شایسته قدردانی است.

سودآوری ۷۵۰ درصدی بانک رفاه کارگران

اهداف و برنامه‌های ترسیم‌شده در سیستم مدیریت کیفیت بانک رفاه کارگران بر بهبود  ساختار درآمدی و مدیریت  بهینه‌‌ منابع مالی تصریح شده که در همین راستا و برای نمونه، درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌‌‌گذاری سال ۱۴۰۰ نسبت به دو سال قبل از آن یعنی سال ۱۳۹۸ رشدی معادل ۸۴‌درصد پیدا کرده که زیرساخت  اصلی این تغییر به‌‌‌جهت  افزایش  بیش از ۹۱‌درصدی سپرده‌‌‌ها و افزایش فراتر از ۱۰۱‌درصدی تسهیلات اعطایی است. ضمن آنکه سرمایه بانک ۷۲۶‌درصد رشد کرده و نسبت کفایت سرمایه هم در همین مدت بالغ بر ۲۳۳‌درصد افزایش یافته است.

مجموع مطالبات بانک از سازمان تامین اجتماعی در مقطعی به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده بود که با همکاری و تلاش بسیار خوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی و بانک رفاه کارگران این مطالبات با سهام هایی ارزنده تهاتر شده و عملا سازمان تأمین اجتماعی از لیست بدهکاران کلان بانکی خارج شده است. سهامی که در قبال بدهی سازمان تأمین اجتماعی به بانک رفاه کارگران واگذار شد، بسیار ارزشمند است و سودآوری خوبی را به همراه دارد.

از جمله شاخص هایی که در عملکرد بانک رفاه کارگران قابل تقدیر است شاخص مانده مطالبات به مصارف است. عملکرد بانک در این حوزه و راهکارهای اجرایی این بانک در این زمینه می تواند الگویی برای سایر بانک ها باشد.

کاهش نسبت مطالبات، رشد ۵۹ درصدی درآمدها در مقابل کاهش ۳۹ درصدی هزینه ها، نسبت درجه اهرمی، تسویه تسهیلات کلان و ... از جمله مواردی هستند که نشان می دهد مدیریت بسیار قوی در بانک برقرار است.

بانک رفاه کارگران به عنوان نخستین بانک اجتماعی کشور اقدامات متنوعی را در جهت به روز کردن و حل مشکلات مالی مردم و سپرده گذاران به انجام رسانده است. از جمله این اقدامات می‌توان به مدرن سازی عملیات بانکی و ایجاد زیرساخت های فناوری اطلاعات در بانک به همراه افزایش تعداد دستگاه های خودپرداز و پذیرنده ها در نقاط مختلف کشور، افزایش تعداد و بهبود پایانه‌های فروشگاهی، ایجاد و توسعه واحدهای الکترونیکی سلف سرویس، توسعه و بهبود خدمات مبتنی بر موبایل بانک، ایجاد و توسعه خدمات واحدهای سیار، توسعه کارت های اعتباری در معاملات کسب وکاری و جذاب ساختن و تنوع بخشی به آن، ترویج و نهادینه ساختن استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی در بین عموم مردم از طریق آموزش و فرهنگ سازی با استفاده از واحدهای درون و برون سازمانی برای نیل به اهداف مورد نظر در این حوزه از اهم اقدامات بانک رفاه در خصوص توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: