شما و اقتصاد گزارش می دهد:

عملکرد درخشان بانک صنعت و معدن در حمایت های مالی از توسعه اقتصاد و دانش بنیان

عملکرد درخشان بانک صنعت و معدن در حمایت های مالی از توسعه اقتصاد و دانش بنیان
کدخبر : 566829

بانک صنعت و معدن در عملکردی درخشان مبنای حمایت خود را علاوه بر محور مشتری‌مداری بر حمایت و تامین مالی و سرمایه ای صنایع کوچک و متوسط در راستای دستیابی به اهداف توسعه ای و دانش بنیان در کنار اهمیت موضوع فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی قرار داده است.

به گزارش شما و اقتصاد: آمار عملکرد بانک صنعت و معدن نشان می‌دهد که این بانک بیشتر در حوزه صنعت حضور داشته و از ظرفیت‌های معدن برای جهش تولید به دور بوده است. تقریبا این عملکرد در همه دوره‌های بانک دیده می‌شود. تسهیلات به حوزه معدن یا در قالب وجوه اداره شده بوده یا از طریق قراردادهای سه‌جانبه، در عملکرد معدنی بانک ثبت شده که عملا سهم ناچیزی است. اکنون تصمیمات برنامه ای بانک صنعت و معدن مبنی بر پرداخت تسهیلات به طرح‌های توسعه‌ای، نوسازی ماشین‌آلات، افزایش ظرفیت و متنوع‌سازی محصولات بیش از گذشته قرار گرفته است.

بانک صنعت و معدن که در سال ۱۳۶۲ با ادغام سه بانک صادرات دولتی و سه صندوق سرمایه‌گذاری، تأسیس شد، هم‌اکنون تمرکز اصلی خود را بر ارائه خدمات بانکداری خرد و بانکداری شرکتی و وام‌های صنعتی معطوف کرده است.

طرح ها و برنامه‌های حمایتی بانک صنعت و معدن با هدف بالابردن سطح توانایی‌های موجود برای توسعه اقتصادی در بنگاه‌های کوچک و بزرگ در حوزه‌های صنایع و معادن کشور قابل تقدیر و چشمگیر است که البته همچنان این برنامه‌ها به روز و در راستای ارتقای رتبه می‌باشد. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق ایجاد خط اعتباری ویژه برای تأمین مالی پروژه‌های استان ایلام موافقت کرد.

علاوه بر این می‌توان به افتتاح طرح صنایع فولاد پارس سیستان با تسهیلات بانک صنعت و معدن که اخیرا توسط استاندار و سایر مسئولان استانی سیستان و بلوچستان افتتاح شده، اشاره کرد. طرح تولید انواع میلگرد صنایع فولاد پارس سیستان که توسط بانک صنعت و معدن تامین مالی شد با تسهیلات سرمایه در گردشی به مبلغ ۳۸۰ میلیارد ریال و در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع احداث گردید. سرمایه گذاری ثابت طرح یاد شده ۶۰۰ میلیارد ریال است و پس از بهره برداری برای ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی فراهم می کند و با فعالیت این واحد تولیدی سالانه به میزان ۳۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع میلگرد به ظرفیت تولیدی کشور افزوده می شود.

اهمیت حمایت از طرح های صنعتی و معدنی برای رشد و توسعه و محرومیت زدایی در سیستان و بلوچستان به گونه ای است که این بانک در راستای اقدامات تامین سرمایه ای خود چتر حمایت مالی تسهیلاتی را در این استان به اجرا درآورده است. طرح استخراج و دانه بندی منیزیت شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور واقع در شهرستان تفتان که طی چند روز گذشته افتتاح شد از دیگر پروژه‌هایی است که توسط بانک صنعت و معدن تامین مالی شده است.

این طرح که با تسهیلات سرمایه ثابت ۲۵۰ میلیارد ریالی از محل منابع داخلی این بانک تأمین مالی شده، دارای محوطه تخلیه، دانه بندی و دپوی معدن می باشد و در زمینی به مساحت ۲۳ هزار و ۷۵۰ متر مربع احداث شده است. سرمایه گذاری ثابت طرح یاد شده ۶۰۰ میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه گذاری برای ۳۵ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی فراهم می کند.

گفتنی است، با افتتاح این طرح سالانه به میزان ۶۰ هزار تن منیزیت دانه بندی شده (کانه آرایی شده) به ظرفیت تولیدی کشور جهت استفاده در کارخانجات تولید مواد نسوز و دیرگداز افزوده می شود.

احیا و افتتاح واحد نیمه فعال شمال پلاستیک چابکسر با هدف محرومیت زدایی و اشتغال زایی با تامین مالی بانک صنعت و معدن احیا و خط تولید جدید آن در هفته دولت با تزریق ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش از دیگر اقدامات این بانک می‌باشد. تعداد کارکنان شرکت از ۸۰  نفر به ۱۱۸ نفر و فروش شرکت از مبلغ ۱۶۰ میلیارد ریال به مبلغ ۵۴۰ میلیارد ریال افزایش یافت و خطوط تعطیل و نیمه تعطیل آن مجدداً راه اندازی گردید.

اعطای مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق تامین مالی زنجیره ای برای شرکت سایپا و حلقه‌های زیرمجموعه این شرکت در دو مرحل، ۸۵۰ میلیارد ریال برای شرکت ذوب آهن اصفهان، ۵۰۰ میلیارد ریال برای شرکت ایران خودرو و انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق گام در ارکان اعتباری بانک برای تامین مالی شرکت‌ها توسط بانک صنعت و معدن نمونه هایی از طرح‌ها و گام‌های بانک صنعت و معدن در راستای حمایت تسهیلاتی در تامین سرمایه‌ در گردش بنگاه‌ها و صنایع کوچک و بزرگ اقتصادی در کشور بوده است.

در راستای شفافیت و کارایی تخصیص منابع و در راستای اجرای نظام تامین مالی زنجیره ای، این بانک نسبت به اخذ استعلام صورتحساب  الکترونیکی از سامانه جامع تجارت در پرداخت تسهیلات در بخش‌هایی از صنایع فولادی، نفت، گاز و پتروشیمی، لوازم خانگی، لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو  اقدام می‌کند که در این روش صورتحسابی که خریدار بابت خرید کالا به بانک ارائه می‌کند توسط فروشنده در سامانه مذکور مورد تایید قرار می‌گیرد.

بانک صنعت و معدن فعالیت‌های اجرایی و برنامه‌ای خود را با اهداف تعیین شده و طرح ها و برنامه‌هایی که در دست دارد، توجه مدیران اقتصادی دولت را به خود جلب کرده است. بر این اساس، اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بانک مرکزی را مکلف کردند با همکاری بانک صنعت و معدن اقدامات لازم را جهت تسهیل بازپرداخت مطالبات بانک‌ها از شرکت‌های تولیدی مشمول جز «د» بند ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ کل کشور، به گونه‌ای که به تولیدکنندگان آسیبی نرسد، به عمل آورند.

اجرای دقیق و عملیاتی «طرح تأمین مالی زنجیره تولید» به منظور حمایت عملی از رونق تولید، اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی پایدار برای جلوگیری از انحراف و هدر رفت منابع در روش های قدیمی اعطای تسهیلات، در خصوص روش تأمین مالی زنجیره تولید و نظارت بر مصرف درست تسهیلات از جمله اهداف این همکاری است.

همچنین بانک صنعت ومعدن در راستای دستیابی به ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران خود برنامه ها و جلسات راهکاری متعددی را با حضور متخصصین و کارشناسان این حوزه برگزار می‌کند که نمایانگر اهمیت سوددهی بالا برای مشتریان و سرمایه‌گذاران این سهم است. بر همین اساس با هدف همکاری و تعامل هر چه بیشتر کارگزاری و بانک، بررسی مشکلات و تبادل نظر در خصوص نحوه همکاری هر چه بیشتر کارگزاری و زیر مجموعه‌های بانک در محل کارگزاری بانک صنعت و معدن در تاریخ دوم شهریورماه سال جاری یک گردهمایی برگزار کرد تا بتواند علاوه بر ارائه عملکرد چند ماه اخیر کارگزاری، معضلات و کاستی‌های موجود در کارگزاری که با مساعدت و همیاری بانک قابل پوشش و ساماندهی می‌باشد را بررسی کند.

کارگزاری بانک صنعت و معدن در حوزه کالایی طی ماه‌های اخیر با وجود بحران‌های موجود در بازار سرمایه موفق به کسب رتبه بالا در واحد کالا و ثبت رکورد بالاترین و بیشترین حجم و ارزش معاملاتی طی چند ماه اخیر بوده است .

اقدامات مؤثر و مثبتی در حمایت از واحدهای تولیدی و نقش  سازنده بانک صنعت و معدن در توسعه و رونق این واحدها به همراه برخورد مناسب و معرفی و ارائه خدمات متعدد به مشتریان و همچنین ایجاد زیرساخت های لازم و حمایت از کارآفرینان و صنعتگران با توان تخصصی و مشاوره ای این بانک موجب شده ظرفیت های بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: