شما و اقتصاد گزارش میدهد:

عملکرد موفق بانک صادرات ایران در سال ۱‍۴۰۱

عملکرد موفق بانک صادرات ایران در سال ۱‍۴۰۱
کدخبر : 579069

بررسی عملکرد ۱۲ ماهه بانک‌های ایران در بازار سرمایه سال گذشته نمایانگر جهشی قابل توجه بود که از این میان بانک‌هایی همچون صادرات با رشد ۶ درصدی نقش خود را در کسب این جایگاه برای نظام بانکداری ایران ایفا کرده‌اند. بانک صادرات ایران همواره در تلاش بوده است تا از مسیر دستیابی به خدمات فناورمحور و تامین مالی نیازهای فعالان عرصه تولید برای رسیدن به توسعه اقتصادی، نیازها را شناسایی و به عنوان اولین‌ها در ارائه طرح‌ها برای رسیدن به درآمد بیشتر و افزایش سهم بازار نقشی اساسی را ایفا نماید.

به گزارش شما و اقتصاد، بانک صادرات ایران با هدف حمایت از رشد تولید و خدمات، طی سال گذشته در کنار اعطای اعتبار و تسهیلات قابل توجه به بنگاه‌های تولیدی و خدماتی کشور، ساختارهای متعددی را برای تامین مالی شرکت‌های خرد، متوسط و بزرگ تدارک دید. بررسی عملکرد ۱۲ ماهه نظام بانکی ایران نشان داد که بازدهی بانک‌های بورسی در بازار سرمایه سال ۱۴۰۱، رشد ۲۵ درصدی داشت و سهم بانک صادرات ایران ۶ درصد است. 

بررسی عملکرد درآمدی بانک‌های بورسی کشور در سال گذشته نشان داد که صنعت بانکداری در سال ۱۴۰۱ یک جهش قابل توجه را تجربه کرد. جهشی که در دوازدهمین ماه سال به رشد دوبرابری درآمد نسبت به دوره مشابه ۱۳۹۹ شد. از بین ۳۲ بانک و موسسه اعتباری که در کشور فعال هستند تنها سهام ۲۰ بانک و موسسه در بازار داد و ستد می شود.

افزایش درآمد زایی بانک‌ها در اسفند ماه سال گذشته نشأت گرفته از دو عامل اصلی بوده است. روند درآمدی بانک‌های کشور در سال‌های اخیر و نحوه چینش بازپرداخت‌ به بانک‌ها، نشان می‌دهد که معمولا در اسفندماه هر سال درآمد بانک‌ها به نسبت یازده‌ماه دیگر سال بیشتر است. این عامل حمایتی باعث شده تا رشد درآمد بانک‌ها در دوازدهمین ماه هر سال به نسبت متوسط درآمد ماهانه سال، منطقی به نظر برسد. با این حال رشد نرخ سود تسهیلات بانک‌ها نیز که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ آغاز شد؛ حجم تسهلات بانک‌ها را افزایش داد و با محاسبه سود بازپرداخت تسهیلات اعطایی در نرخ‌های بالاتر، موجب رشد درآمد ماهانه بانک‌ها شد.

بانک صادرات در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۱۴ هزار و ۳۷۵ درآمد ثبت کرده است. بیشترین درآمد متعلق به درآمد تسهیلاتی با رقم ۳۲۶ هزار و ۹۶۶ میلیارد ریال، درآمد از محل اوراق بدهی ۱۱هزار میلیارد ریال، درآمد سرمایه گذاری ۲۷ هزار و ۱۴۶ میلیارد ریال و درامد از محل کارمزد ۴۹ هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال بود. 

سال ۱۴۰۱ برای بانک صادرات ایران، در سطح درآمدی ۳ همتی از محل تسهیلات اعطایی آغاز شد. وبصادر در مرداد ماه به بیش از ۴ همت درآمد از این محل دست پیدا کرد. با توجه به فروش ۳ ماهه اخیر این بانک به نظر می‌سد سطح درآمد ماهانه وبصادر از تسهیلات اعطایی خود در بالای ۴ همت تثبیت شده است. با توجه به تداوم روند رشد درآمدی بانک صادرات ایران در سال‌های گذشته، احتمال می‌رود که در سال جاری وبصادر به سطح ۵ همتی نیز دست پیدا کند.

تفکیک ماهیانه درآمد بانک نشان می دهد که این بانک در مرداد و اسفند بالاترین درآمد ماهیانه را از محل تسهیلات داشته و در آبان بالاترین درآمد از محل کارمزد را تجربه کرد. این بانک در مرداد و اسفند بالاترین تسهیلات را پرداخت کردند. در این دوره تسهیلات مرابحه رشد قابل توجهی داشت.

براساس گزارش صورت های مالی منتشر شده در کدال بورس، معادل ۶۸ درصد کل سپرده های بانک صادرات ایران در سال ۱۴۰۱ را سپرده های بدون هزینه و کم هزینه تشکیل می دهد که شامل سهم ۳۸ درصدی سپرده های بدون هزینه شامل سپرده های جاری و پس انداز قرض الحسنه و سهم ۳۰ درصدی سپرده های کم هزینه شامل سپرده های کوتاه مدت است. میزان سود  پرداخت شده بابت سپرده های بانک صادرات ایران معادل ۳۴۰۲۵ میلیارد تومان بوده است که سود سالانه میانگین آن معادل ۶.۲۷ درصد برآورد می شود.

بانک صادرات ایران در سال‌های اخیر در میان بانک‌های سودآور کشور قرار داشته است. این بانک در مقایسه با بانک‌های زیان‌ده کشور توانسته است عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. علاوه بر این، با تمرکز بر بانکداری نوین، بانک صادرات توانست درآمدزایی مناسبی را در حوزه‌های مختلف به عنوان یک بانک حرفه‌ای کسب کند. مهمترین بخش از درآمد بانک ، بعد از تسهیلات دهی، درآمد از محل کارمزد بوده که نشان از بسترسازی مناسب در حوزه دیجیتال دارد.

بانک‌ صادرات در حوزه بانکداری دیجیتالی و پرداخت الکترونیکی در بازار ایران از عملکرد خوبی برخوردار است در اسفند ۱۴۰۱ درآمد کارمزدی بانک به ۵۷ هزار میلیارد ریال رسید که نشان از بستر سازی مناسب بانک در حوزه‌های دیجیتالی و بانکداری دیجیتالی است. سهم پرداخت الکترونیک سپهر در تراکنش های ابزارهای اینترنتی شاپرک و کارتخوان شاپرک نیز قابل توجه بوده که نشان از رشد و توسعه این بانک در حوزه پرداخت الکترونیکی دارد.

بانک صادرات چهارمین بانک ایران در داشتن بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت ایران در سال گذشته بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: