دکتر قالیباف اصل در گفتگو با سنا:

لزوم تعامل در تعیین بهینه نرخ سود بدون ریسک / رویکردها در خصوص جایگاه بازار سرمایه اصلاح شود

لزوم تعامل در تعیین بهینه نرخ سود بدون ریسک / رویکردها در خصوص جایگاه بازار سرمایه اصلاح شود
کدخبر : 535666

به گزارش شما و اقتصاد: یکی از مهم‏ترین متغیرهای تأثیرگذار بر بازار سرمایه نرخ سود بدون ریسک است که کنترل آن به عهده نهاد ناظر بازار پول است. تحلیلگران و فعالان بازار مالی کشور نیز متناسب با تغییرات این متغیر مهم، دارایی‏ های مالی را قیمت‏ گذاری می‏ کنند.

به گزارش شما و اقتصاد: 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان این مطلب اظهار داشت: یافته ‌های معتبر علمی نشان می دهد متغیر نرخ بهره اسمی و حقیقی، مهم‌ترین عامل نوسانات قیمت در بازارهای دارایی بوده و به طور مشخص یکی از اصلی ‌ترین عوامل بنیادی بازار سهام نیز محسوب می‌ شود. در نتیجه تعیین غیربهینه آن در دوره‌ های زمانی مختلف تعادل سایر بازارها را بر هم می‌ زند و آسیب‌ هایی به بازار سرمایه کشور وارد خواهد کرد.

دکتر حسن قالیباف اصل افزود: به عنوان یک عضو کوچک دانشگاهی عرض می‌ کنم نرخ سود بانکی هر چقدر بالاتر و غیربهینه ‌تر باشد، تأثیر منفی بیشتری بر فعالیت‌ های سرمایه‌ گذاری کشور خواهد داشت و تسهیلات و تأمین مالی را برای تولید گران می ‌کند. بخش های تولیدی که عمدتا حاشیه سود پایین دارند، فعالیت‌ های اقتصادی خود را کاهش و سرمایه خود را در بازار پول پارک می ‌کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب، اشتغال کشور آسیب خواهد دید و در نتیجه خلق اعتبار، رشد نقدینگی و انتظارات تورمی ناشی از آن، مواجهه با چالش‌ های اقتصادی دیگر از جمله تشدید رکود تورمی دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: به عنوان مسئول نهاد ناظر بازار سرمایه عرض می‌ کنم این نرخ،  ارتباط مستقیمی با نسبت قیمت به درآمد یا P/E دارد و در سایر روش‌ های قیمت‌ گذاری و ارزش‌ گذاری نیز متغیری اثرگذار است.

دکتر قالیباف اصل تصریح کرد: معقولانه آن است که در تعیین بهینه نرخ سود بدون ریسک در کشور تعامل موثری صورت پذیرد و این نرخ متناسب با مختصات اقتصادی کشور باشد تا تعادل بازار سرمایه را بر هم نزند.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: لازم است رویکردها در خصوص جایگاه بازار سرمایه در کشور اصلاح شود، تجربیات گذشته کشور بازخوانی شود و تقویت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و توسعه ابعاد مختلف این بازار در اولویت برنامه ‌ها قرار گیرد.

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: