تحلیل اثرات متقابل بازارهای موازی در ایران

تحلیل اثرات متقابل بازارهای موازی در ایران
کدخبر : 536178

به گزارش شما و اقتصاد: مقاله مورد اشاره در این نوشته در سایت سازمان بورس موجود است و در مهرماه نگارش شده است.

به گزارش شما و اقتصاد: این پژوهش با توجه به اهمیت بررسی تحولات بورس اوراق بهادار کشور، اثرات متقابل بازارهای مختلف کشور و متغیرهای کلان اقتصادی در قالب ارتباط میان پنج بازار «پول»، «سهام»، «ارز»، «طلا» و «مسکن» به همراه متغیرهای «نرخ‌ بهره حقیقی»، «نقدینگی» و «قیمت نفت» در چارچوب یک مدل اقتصادسنجی ترکیبی خودهمبسته برداری - گارچ چند متغیره با همبستگی شرطی پویا (VAR-DCC-GARCH) طی دوره زمانی زمستان سال ۱۳۹۳ تا پایان تابستان سال ۱۳۹۹ در تواتر زمانی هفتگی بررسی و تحلیل شده است.

به عبارتی به بررسی تاثیر بازارهای سرمایه پذیر بر یکدیگر پرداخته و روایی این ادعا که آیا بورس عامل تورم بازارهای دیگر بوده یا ضربه گیر تورم بازارهای دیگر و لطمه به سفره مردم؟

نتایج الگوهای خودرگسیو برداری پویا نشان داد که ارتباط پویا بین بازارهای مختلف برقرار بوده و در برخی موارد واکنش‌ها با یک وقفه همراه است. یافته ‌های پژوهش نشان می ‌دهد اعمال شوک مثبت به بازار سهام، عامل افزایش شاخص قیمت ارز خارجی (دلار) و طلا (سکه بهار آزادی) در کشور نیست.

در واقع واکنش بازارهای سهام، ارز و طلا در کشور ناشی از اعمال شوک مثبت به هر یک از آن‌ها، صرفاً از منظر روانی-هیجانی موجب نوسان کوتاه ‌مدت مثبتی می‌ شود که پس از دو الی سه هفته، سریعاً با اثرات ثانویه منفی خنثی می‌ شود.

 منتهی در ایران، افزایش شاخص قیمت مسکن، می‌ تواند عاملی برای افزایش شاخص قیمت بازار سهام محسوب شود. این در حالی است که در دوره مورد بررسی، افزایش شاخص قیمت بازار سهام اثر نامتقارنی بر شاخص قیمت بازار مسکن داشته است. به ‌طوری که تا قبل از سال ۱۳۹۹، افزایش بازدهی بازار سهام اثر مثبت و کاهنده ‌ای بر بازدهی بازار مسکن داشته است و از اواخر سال ۱۳۹۸ بازدهی مثبت بازار سهام کشور و هدایت نقدینگی به این بازار، از تورم فزاینده بازار مسکن کاسته است و تبدیل به اهرم موثری برای سیاست‌گذار جهت کنترل تورم در بازار مسکن شده است.

الگوی ترکیبی خودهمبسته برداری- گارچ چندمتغیره با همبستگی شرطی پویا

تهیه کنندگان: حسین سهرابی وفا، زانیار احمدی، حسن حکیمیان، سجاد پاشای امیری، زهره گیوی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: