قالیباف اصل:

ارزش بازار سرمایه به ۸ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است

ارزش بازار سرمایه به ۸ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است
کدخبر : 536957

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اندازه بازار سرمایه به هیچ عنوان با گذشته قابل مقایسه نیست، گفت: ارزش بازار سرمایه امروز به حدود ۸ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش شما واقتصاد به نقل از اگزیم نیوز، حسن قالیباف اصل صبح امروز (چهارشنبه) و در ششمین همایش انجمن مالی اسلامی که با حضور حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و رییس انجمن مالی اسلامی برگزار شد، با اعلام این مطلب افزود: در صورتی که کدهای معاملاتی صادر شده برای دارندگان سهام عدالت را در نظر بگیریم، امروز ۵۰ میلیون کد سهامداری داریم. سال های گذشته در عرضه های اولیه تنها ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر مشارکت می کردند ولی امروز این رقم به ۴ تا ۵ میلیون نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته شاهد بودیم که تعداد نوبت های معاملاتی در بازار سرمایه به عدد ۴ میلیون نوبت رسید که آمار بسیار چشمگیری است.

سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: سقف سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در ابتدای امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که امروز این رقم به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ارزش این صندوق ها نیز که در ابتدای امسال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

افزایش رقم تجهیز منابع از بازار سرمایه به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان

قالیباف اصل در ادامه سخنان خود اعلام کرد: در حوزه تجهیز منابع، سال گذشته تجهیز منابعی به رقم ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه صورت گرفت که امسال و تاکنون این رقم به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه با توجه به تحولات اخیر در بازار سرمایه نیاز به بررسی مجدد حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه هستیم، گفت: واقعیت این است که بازار سرمایه از سال ۸۴ و با تصویب قانون جدید بازار سرمایه همیشه حرکت روبه جلویی داشته و تنوع خوبی هم در نهادهای مالی و هم ابزارهای مالی در بازار سرمایه رخ داده است و در حال حاضر طیف وسیعی از مردم با علایق و دانش متفاوت در بازار حضور دارند.

مجوز جدید به شرکت ها برای انتشار اوراق بدون ارائه ضمانت بانکی

سخنگوی سازمان بورس اعلام کرد براساس مصوبه هفته گذشته هیات مدیره سازمان بورس، به شرکت های فعال در بازار اجازه داده شده تا بعد از رتبه بندی امکان انتشار اوراق بدون ضمانت بانکی را داشته باشند.

وی اعلام کرد که یک شرکت فعال در بورس نیز مجوز گرفته که بدون ضمانت بانکی نسبت به انتشار اوراق در بازار برای تامین مالی اقدام کند.

قالیباف اصل با اشاره به پررنگ شدن فضای مجازی تصریح کرد: نمی توان فضای مجازی را کنترل کرد ولی باید با این فضا با هوشمندی برخورد کرد. مردم و سرمایه گذاران نباید هر حرفی را در فضای مجازی باور کنند و بدانند که سود و زیان در بازار سرمایه متوجه شخص سرمایه گذار است.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به پدیده سیگنال فروشی، تاکید کرد: مردم باید بدانند که مسئولیت سود و زیان در خرید و فروش با خود آنهاست و بدانند که به کدام شبکه اجتماعی و فضای مجازی برای دریافت اطلاعات مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته اقدامات خوبی در حوزه حکمرانی مطلوب در بازار سرمایه رخ داده است، افزود: این حکمرانی به سه مولفه تقسیم بندی می شود که حاکمیت قانون و ساختار بازار، حاکمیت شریعت و حاکمیت شرکتی هستند.

قالیباف اصل با بیان اینکه سه قانون مادر در خصوص حاکمیت قانون در بازار سرمایه وجود دارد، اظهار داشت: قانون تجارت، با وجودی که مدت های زیادی است درباره اصلاح آن صحبت می شود، اما حتی اگر قانون فعلی رعایت شود، شفافیت و مسئولیت پذیری مدیریت و سهامدار عمده به خوبی رعایت می شود.

پیشنهاد ۱۰۰ بندی برای افزایش نقش نهاد نظارتی سازمان بورس

وی قانون دوم را قانون فعلی بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: با وجودی که حدود ۱۲ سال از تصویب این قانون می گذرد ولی به دلیل تحولات اخیر این قانون نیازمند بازنگری است. در سازمان بورس پیشنهادی ۱۰۰ بندی را با کار کارشناسی ارائه کردیم که نظر ارکان در خصوص آن اخذ شده بود و می تواند ضمانت اجرایی و نقش نظارتی سازمان را افزایش دهد.

رییس سازمان بورس قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید را قانون مادر سوم نامید و گفت: این قانون به بحث حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه کمک کرده و ضمانت های اجرایی مختلفی را در اختیار سازمان بورس قرار داده است.

قالیباف اصل با اشاره به تصویب قانون بازار سرمایه در سال ۱۳۸۴ اظهار داشت: نهاد ناظر در این قانون از نهاد اجرا جدا شد و با تشکیل ۴ بورس تهران، فرابورس، بورس کالا و انرژی به حاکمیته و پاسخگویی در بورس و همچنین خودانتظامی کمک شد.

وی با اشاره به اصول انجمن بین المللی نهادهای ناظر بازار سرمایه (آیسکو) ادامه داد: یکسری اصول درباره حاکمیت نهاد ناظر در آیسکو وجود دارد که بر استقلال و برخورداری از قدرت لازم برای برخورد با ناهنجاری هایی که در بازار سرمایه اتفاق می افتد، تاکید دارد.

سخنگوی سازمان بورس ۵ اصل مسئولیت نهاد ناظر بازار سرمایه را داشتن استقلال و پاسخگویی در اعمال قدرت، برخورداری از قدرت کافی و منابع لازم برای اعمال قدرت، استقلال لازم برای بازبینی فرایند مقررات گذاری، داشتن برنامه برای جلوگیری از افشای اطلاعات و تضاد منافع عنوان کرد.

قالیباف اصل با بیان اینکه حاکمیت شرکتی از مولفه های مهم حکمرانی خوب در بازار سرمایه است، گفت: با وجودی که آیین نامه حاکمیت شرکتی تدوین شده ولی هنوز چند بند از آن اجرایی نشده است. اجرایی شدن این بندها به پاسخگویی و شفافیت در بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

وی درباره حاکمیت شریعت در بازار سرمایه نیز اظهار داشت: با ابتکار علی صالح آبادی، کمیته تخصصی فقهی در بازار سرمایه تشکیل شد که برکات زیادی برای بازار داشت و تمامی ابزارهایی که در بازار مورد استفاده قرار می گیرند براساس مصوبات کمیته فقهی است. از این نظر می توانیم بگوییم تمامی ابزارها در بازار سرمایه اسلامی هستند.

رییس سازمان بورس ادامه داد: همچنین تمامی ابزارها در بازار بورس بعد از بکارگیری بار دیگر از سوی کمیته فقهی مورد بررسی قرار می گیرند.

قالیباف اصل به جلسه هفته گذشته کمیته فقهی سازمان بورس اشاره کرد و گفت: در این جلسه ابزارهای بیمه ای مورد بررسی قرار گرفت. بیمه مرکزی در این خصوص پیشنهاداتی داشت که قرار شد جلسه دیگری نیز این ابزارها مورد بررسی قرار گیرند.

ششمین همایش انجمن مالی اسلامی در سه پنل «حکمرانی مطلوب و تاثیر آن در بازارهای مالی»، «ماهیت سهام و حقوق و منافع آن» و «نشست تخصصی ارائه مقالات منتخب همایش» به شکل وبینار برگزار شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: