سیاوش وکیلی:

تعیین قیمت سهام در بورس بر اساس عرضه و تقاضاست

تعیین قیمت سهام در بورس بر اساس عرضه و تقاضاست
کدخبر : 537508

به گزارش شما و اقتصاد: سیاوش وکیلی مدیرروابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوارق بهادار ، لازمه یک اقتصاد پویا را تجهیز و تخصیص بهینه منابع در سطح ملی دانست و اظهار داشت: این مهم بدون کمک بازارهای مالی ممکن نیست.

به گزارش شما و اقتصاد: سیاوش وکیلی با حضور در برنامه "عصر سهامداری" که از شبکه ایران کالا پخش شد، به تبیین مفهوم سرمایه گذاری و انواع بازارها پرداخت و گفت: سرمایه گذاری به معنای تبدیل وجوه مالی به یک یا چند دارایی دیگر به قصد منافع آتی بیشتر است و  هر بنگاه اقتصادی برای تاسیس و ادامه فعالیت، نیازمند سرمایه است؛ از این رو سرمایه گذاری را با واژه سرمایه معنی می بخشیم.

وی با بیان تفاوت های "سرمایه‌گذاری" و  "پس انداز" اظهار داشت:  سرمایه گذاری قدرت فکری می‌خواهد و در درازمدت فواید خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری مولد است و سود و زیان دارد و با آن می‌توان درآمد کسب کرد. در حالی که پس‌انداز همیشه قابل دسترس است و برای روز مباداست و با آن نمی‌توان کسب درآمد کرد؛ اما با پول پس انداز شده­ می­توان سرمایه گذاری کرد.

وکیلی سپس تفاوت بازدهی با سود را تشریح و خاطرنشان کرد:  مفهوم بازده فراتر از سود است و در واقع، هدف از سرمایه‌گذاری نیز کسب بازدهی است.

وی در ادامه به مزیت بازارها پرداخت و افزود:  کشف قیمت کارا مهم ترین مزیت بازار محسوب می شود.

وکیلی همچنین گفت: دسترسی به اطلاعات نرخ های خرید و فروش که شفافیت بیشتر را به دنبال دارد،‌ نقطه قوت دیگر بازار به­ حساب می ­آید. از طرفی کاهش هزینه ها در بازارها نیز خیلی مهم است و  مجموع این عوامل باعث شده­اند که اعتماد در بازارها شکل بگیرد و همین مهم منجر به تداوم فعالیت بازارها طی قرن های متوالی شده است.

مدیرروابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوارق بهادار ، قانون بازار را قانون عرضه و تقاضا دانست و گفت: در یک سوی بازار مصرف‌کنندگان قرار دارند که تصمیم می گیرند چه چیز و به چه مقدار بخرند و در طرف دیگر تولیدکنندگان هستند که تصمیم می‌گیرند چه چیز و به چه مقدار تولید کنند. همچنین روند تغییر قیمت‌ها،‌ چه به سمت بالا و چه به سمت پایین اطلاعات دقیقی درباره اولویت ‌ها و خواسته‌های دو طرف در اختیار ما قرار می‌دهند.

وکیلی با تقسیم بندی بازارهای مالی به دو نوع بازار پول و بازار سرمایه گفت: معمولا بازارهای مالی بر اساس سررسید به دو نوع بازار پول و بازار سرمایه طبقه بندی می شوند. در بازار پول، اوراق بهادار با سررسید کمتر از یکسال و در بازار سرمایه اوراق بهادار با سررسید طولانی‌تر معامله می شوند.

مدیرروابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوارق بهادار خاطرنشان کرد: در بورس اوراق بهادار، یک سرمایه‌گذار می‌تواند با سرمایه هرچند کوچک خود، در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش سهام می‌بایست این کار را از طریق شرکت‌های کارگزاری بورس انجام دهند.

وی با بیان اینکه بازار رسمی و سازمان‌یافته سرمایه است که در آن خرید و فروش سهام شرکت‌ها و اوراق بهادار تحت ضوابط، قوانین و مقررات خاصی انجام می‌شود، افزود: تعیین قیمت سهام در بورس  بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.

 

 

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوارق بهادار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: