• پایگاه خبری شما و اقتصاد
  • بورس
  • انتشار صورت‌های مالی گامی در جهت بهبود عملکرد سازمان/ تامین ۲هزار و ۳۵۲ میلیارد تومان از منابع صندوق تثبیت توسط سازمان بورس

در نشست پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه در خصوص انتشار صورت مالی سازمان بورس:

انتشار صورت‌های مالی گامی در جهت بهبود عملکرد سازمان/ تامین ۲هزار و ۳۵۲ میلیارد تومان از منابع صندوق تثبیت توسط سازمان بورس

انتشار صورت‌های مالی گامی در جهت بهبود عملکرد سازمان/ تامین ۲هزار و ۳۵۲ میلیارد تومان از منابع صندوق تثبیت توسط سازمان بورس
کدخبر : 543071

به گزارش شما اقتصاد: عضو هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: سازمان بورس در سال ۹۹، حدود دو هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از محل کارمزدهای معاملات عمده داشته است که البته این مبلغ با توجه به کاهش ۲۰ درصدی کارمزدها از ابتدای مرداد سال گذشته رقم خورده و محقق شده است.

به گزارش شما  اقتصاد: معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار:

مصطفی بهشتی سرشت تاکید کرد: کمک به بهبود عملکرد سازمان، مهم‌ترین تاثیر انتشار صورت های مالی، است.

‌‎بهشتی سرشت با اشاره به اینکه سازمان بورس، سازمان سود محوری نیست، توضیح داد: اضافه درآمد شناسایی شده برای سال ۹۹ برای سازمان بورس و اوراق بهادار، مبلغ یک هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان شناسایی شده است. در نظر داشته باشید که این مبلغ‌ باید برای توسعه زیر ساخت‌ها، آموزش، فرهنگسازی و غیره در جهت توسعه بازار و نفع همگانی صرف شود.

25602

‌‎عضو هیات مدیره سازمان در ادامه گفت: سازمان در پی توجه به کنترل ریسک بازار و در راستای کمک به سهامدارن خرد، مبلغ یک هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان را به صندوق تثبیت واریز کرد، به عبارتی تمام درامد مازاد بر هزینه خود در سال ۹۹ و بخشی از درآمد مازاد در سال ۹۸ به صندوق بر تثبیت واریز شد. در مجموع می‌توان گفت سازمان بورس و اوراق بهادار به تنهایی دو هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان از منابع صندوق تثبیت را تامین کرده است.

‌‎معاون اجرایی سازمان بورس با بیان اینکه نقش دکتر محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در انتشار صورت مالی بسیار موثر بوده است، اضافه کرد:  تصمیماتی که در این مقطع زمانی گرفته شد از جمله رفع محدودیت معاملاتی پرسنل کارگزاری ها، تاسیس برخی از صندوق های جدید، پیگیری بسته ۷+۳ در حمایت از بازار سرمایه و غیره، اقدامات بسیار مهمی بوده است که اجرای آن نیاز به شجاعت و درایت خاص داشت.

‌‎وی با اشاره به رویکرد رئیس سازمان بورس گفت:  همه اعضای هیات مدیره سازمان بورس با انتشار صورت مالی سازمان موافق بودند.

‌‎مصطفی بهشتی سرشت در خصوص میانگین حقوقی برای هر یک از نیروهای سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: ارقامی که مطرح شده در مورد دستمزد ناخالص است، درحالیکه بعد از کسورات، این میزان مبلغی حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است که شامل حقوق، عیدی، سنوات، اضافه کار، کارانه و مابقی اقلام دستمزدی می باشد. وی افزود این میزان پرداختی مربوط به پرسنل کارشناس، کارشناس ارشد و بالاتر است که عمده این افراد از زمره فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های معتبر کشور بوده و جزو بهترینهای بازار سرمایه می باشند.

‌‎معاون اجرایی سازمان با بیان اینکه متوسط پرداختی سازمان بورس از بانک مرکزی کمتر بوده است، افزود: این در حالیست که بانک مرکزی، نهادی دولتی و مکلف به رعایت سقف است در حالی که سازمان بورس موسسه ای غیردولتی بوده و الزامی به رعایت سقف پرداختی ندارد. همچنین در مقام مقایسه، کارکنان بانک مرکزی و سایر بانکها در اولویت بهره مندی از تسهیلات بانکی با نرخ های پایین، مبالغ بالا و دوره های بازپرداخت طولانی هستند در حالیکه کارکنان سازمان بورس و اوراق بهادار از فعالیت در بازار سرمایه و بهره مندی از مزایای آن محروم هستند.

‌بهشتی سرشت در ادامه افزود: متاسفانه از سال گذشته شاهد خروج برخی نیروهای خوب از سازمان بوده ایم، چرا که مزایا و حقوقی که نهادهای مالی پیشنهاد می دهند به مراتب بیشتر از مبالغ پرداختی سازمان بورس می باشد.

‌‎وی یادآور شد: برای بهبود عملکرد سازمان و افزایش بهره وری، برنامه های دقیق و جدی در پیش داریم و امیدواریم انتشار صورتهای مالی و دقت نظر اصحاب رسانه، در این راستا کمک شایانی نماید.

‌معاون اجرایی سازمان خاطرنشان کرد: در خصوص سامانه بومی معاملات فاز توسعه در مراحل پایانی بوده و به راندمان و عملکرد مطلوبی دست یافته ایم. در حال حاضر فاز استقرار آغاز شده که پیش بینی میکنیم حدود ۶ ماه به طول انجامیده و پس از آن شاهد بهره برداری از سامانه باشیم.

بهشتی سرشت در پایان افزود: شرکت مدیریت فناوری مکلف است تا آخر سال جاری شرایط انجام حداقل برخی از معاملات اوراق بدهی را در سامانه معاملات فراهم کند.

مدیر امور مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تدوین صورت های مالی سازمان بورس براساس استانداردهای حسابداری ؛دلیل عمده افزایش هزینه ها در سال ۹۹ را رشد قابل ملاحظه ضریب نفوذ کدهای سهامداری بازارسرمایه و رسیدن آن به ۳۶ میلیون کد سهامداری عنوان کرد.

25603

 مدیر امور مالی سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در جلسه پرسش و پاسخ انتشار صورت های مالی این سازمان با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار یک موسسه غیر دولتی است که طبق قانون بازار سهمی از بودجه دولت ندارد، گفت: محل درآمد سازمان از کارمزد معاملات و بخشی از درآمد حاصل از خدمات به ارکان مختلف و مابقی از محل سود سپرده های بانکی است.

بهزاد خاکی در خصوص صورت های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: این صورت ها، طبق استانداردهای حسابداری تهیه شده است و این استانداردها ما را به تهیه صورت های مالی تلفیقی ملزم می‌کند. در نظر داشته باشید در صورت های مالی تلفیقی یک ستون در خصوص اعداد و ارقام گروه گزارش شده است و یک ستون نیز در خصوص اعداد و ارقام در سطح سازمان وجود دارد که گروه سازمان بورس شامل شرکت‌ های رایان بورس، مدیریت فناوری، اطلاع رسانی و خدمات بورس و سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار است. حدود ۱۰۰ درصد از سه شرکتی که در بالا نام برده شد در تملک سازمان است و حدود ۵ درصد از شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز در تملک سازمان بورس است.

مدیر امور مالی سازمان بورس ادامه داد: براساس قانون بازار، هیچ شرکتی نمی تواند بالاتر از ۵ درصد سهام شرکت سپرده گذاری را داشته باشد، اما به واسطه اینکه سهام این شرکت سهام ممتاز است، سازمان اختیار تعیین اعضای هیات مدیره را دارد. براین اساس و بنابر استانداردهای حسابداری سازمان بورس ملزم است که در صورت های مالی تلفیقی خود اعداد و ارقام شرکت سپرده گذاری را نیز لحاظ کند.

خاکی گفت: نحوه تهیه صورت های مالی و استانداردهای حسابداری باعث می شود که اعداد و ارقام چه در صورت وضعیت مالی و چه در درآمدها و هزینه ها به نوعی تجمیع و تلفیق شود.

مدیر امور مالی سازمان در خصوص هزینه‌هایی که در سطح گروه صورت های مالی سازمان وجود دارد، بیان کرد: عمده افزایش‌ هزینه ها در سال ۱۳۹۹ به گروه و شرکت سپرده گذاری باز می گردد که علت آن نیز افزایش هزینه های مرتبط با استعلامات ثبتی، ارسال پیامک به سهامداران بابت خدمات سجام، هزینه های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، نشریات و ... است که حدود ۴۰ میلیارد تومان از هزینه ها را شامل شده است. دلیل عمده این افزایش هزینه ها نیز عمدتا به سبب افزایش قابل ملاحظه ضریب نفوذ کدهای سهامداری بازارسرمایه بوده که در سال ۱۳۹۹ به ۳۶ میلیون کد افزایش پیدا کرده بود.

مدیر امور مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست گفت: طبق اساسنامه صندوق تثبیت، سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند بخشی از منابع خود را در این صندوق سرمایه گذاری کند؛ این اتفاق در سال ٩٩ رخ داد. به این  شکل که از ابتدای مرداد ماه طبق مصوبه شورای عالی بورس، ۳۰ درصد از کارمزد معاملات سازمان کسر و مستقیما به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد که رقمی بالغ بر ۳۳۶ میلیارد تومان بوده است، همچنین سازمان بورس در نیمه دوم سال ٩٩رقمی معادل یک هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان را وارد صندوق تثبیت بازار سرمایه کرد.

وی ادامه داد: افشای اطلاعات در خصوص صندوق تثبیت بازار سرمایه، وابسته به تصمیم هیات امنای صندوق است و این سازمان موضوع مدنظر را پیگیری خواهد کرد.

مدیر امور مالی سازمان تصریح کرد: سازمان بورس متناسب با در دسترس بودن نوع سپرده‌هایی که بانک‌ها داشتند و متناسب با سود سپرده‌ای که ارائه می دادند بخشی از منابع خود را در بانک ها سپره گذاری کرده است.

خاکی در ادامه سخنان خود افزود: سازمان بورس خود به تنهایی یک هزار میلیارد تومان نقدینگی در پایان سال ۹۹ داشته است و ارقام مطرح شده در خصوص ۲ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی به شرکت‌های گروه و بخشی از منابع شرکت سپرده گذاری مرکزی باز می‌گردد که در سامانه کدال قابل مشاهده است.

خاکی با بیان اینکه سازمان بورس می تواند بخشی از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه گذاری کند، گفت: در نظر داشته باشید که از یک هزار میلیارد تومان سپرده سازمان بورس حدود ۳۲۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ باید بابت مالیات بر عملکرد این سازمان پرداخت شود و حدود ۱۱۲ میلیارد تومان نیز بابت بدهی های خود باید پرداخت کند. در مجموع حدود ۴۵۰ میلیارد تومان از منابعی که اکنون سپرده سازمان بورس و اوراق بهادار است باید صرف این امور شود، مابقی این مبلغ نیز باید صرف هزینه های جاری و توسعه سازمان شود، با این توضیحات اگر سازمان بورس بخواهد باقیمانده منابع در اختیار را در بخش اوراق یا محل دیگری سرمایه گذاری کند ممکن است با مشکل نقدینگی مواجه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون در حال پیگیری بهره برداری از هسته معاملات بومی هستیم، گفت:  اگر در سال جاری وضعیت درآمد سازمان بورس و شرکت‌های تابعه با مشکل مواجه نشود، در حوزه زیرساخت ها اقداماتی زیادی را انجام خواهیم داد.  برای ارتقای سامانه معاملات حداقل یک هزار میلیارد تومان نیاز است که البته این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: