معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران:

قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلا از هفته آینده راه اندازی می شود

قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلا از هفته آینده راه اندازی می شود
کدخبر : 543495

به گزارش شما و اقتصاد: معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: بورس کالای ایران در جهت متنوع‌سازی ابزارهای مشتقه برای فعالان بازارهای مالی، امکان سنجی و ایجاد زیرساخت معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پشتوانه طلا را تکمیل کرده که با توجه به نظر مساعد سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات این ابزار از روز شنبه ۱۲ تیرماه آغاز می شود.

به گزارش شما و اقتصاد: علیرضا ناصرپور با بیان اینکه پیش از این معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی دارایی سکه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا با موفقیت در بورس کالا راه اندازی شده است، اظهار داشت: گواهی سپرده سکه‌ طلا، ابزاری است که طی آن اشخاص، دارایی سکه طلای خود را با اطمینان نزد خزانه بانک‌ها امانت گذاشته و می‌توانند آن را در بستر بازار سرمایه در بازار پیوسته‌ای که در بورس کالای ایران فراهم شده مورد معامله قرار دهند.

او افزود: مبادله و خرید و فروش سکه طلا در این سازوکار، خریداران و فروشندگان را از ریسک‌هایی از جمله مخاطرات حمل و نگهداری، انتقال وجوه و اصالت سکه حفظ می‌کند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا نیز ابزار مهم دیگر سرمایه‌گذاری در بازار طلا است که توسط بورس کالا برای فعالان بازار سرمایه معرفی و اجرایی شده است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا، وجوه سرمایه‌گذاران را در گواهی سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه‌گذاران از نوسانات بازار طلا منتفع می شوند.

ناصرپور گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا در بورس کالا، دارای رکن بازارگردان بوده و بازارگردان صندوق با سازوکار شفاف و قانونی، نقدشوندگی و کشف قیمت صحیح واحدهای صندوق را موجب می‌شود.

به گفته وی، دسترسی فعالان بازار سرمایه به ابزارهای مالی و مشتقه بورس کالا به صورت الکترونیک فراهم است و متقاضیان فعالیت در بازار طلا بدون مراجعه حضوری و با استفاده از برنامه‌های موبایلی و رایانه ای امکان انجام معامله در ابزارهای مبتنی بر طلای بورس کالای ایران را دارند.

جذابیت بالای قراردادهای آتی طلا

ناصرپور در ادامه با بیان اینکه در تمام دنیا، طلا دارایی مناسبی برای تنوع بخشی در سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید و نوسانات این فلز گرانبها دارای اهمیت است، افزود: وجود یک بستر شفاف و قانونی در مجموعه بازار سرمایه امکان بهره‌گیری از مزایای سرمایه‌گذاری در این دارایی را فراهم آورده که هم اکنون نیز فعالان بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری در طلا از ابزار گواهی سپرده کالایی سکه طلا و صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا بهره می‌برند و این ابزارها به خوبی نوسانات بازار نقدی طلا را پوشش می‌دهند؛ در این میان اما وجود یک ابزار پوشش ریسک نقدشونده مانند قراردادهای آتی در کلاس دارایی طلا برای فعالان بازارهای مالی بسیار کارآمد خواهد بود که از این رو راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا در دستور کار قرار گرفت.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران ادامه داد: قراردادهای آتی یکی از ابزارهای مدیریت ریسک مرسوم در جهان است که از جمله‌ی مهم‌ترین مزایای آن مدیریت ریسک نوسانات قیمت دارایی، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت، افزایش توان معاملاتی افراد، استاندارد بودن قرارداد و تضمین معاملات و کمیت و کیفیت تحویل است.

به گفته ناصرپور، در حال حاضر در بورس کالای ایران ابزار قراردادهای آتی بر روی دارایی‌های پایه مختلف از جمله زعفران و پسته در گروه کالاهای کشاورزی و نقره در گروه فلزات گرانبها راه‌اندازی شده و هم‌اکنون معاملات قراردادهای آتی بر روی این دارایی‌ها دایر است. در این میان با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری در طلا در بین فعالان بازارهای مالی و تکمیل ابزارهای مشتقه در بورس کالا، قراردادهای آتی بر روی دارایی پایه واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا مورد بررسی قرار گرفته و با ایجاد زیرساخت فنی و قانونی و تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار در شرف راه‌اندازی است.

او در خصوص این معاملات اظهار داشت: با راه‌اندازی قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا، بورس کالا امکان تحویل واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا در سررسید را با قیمت از قبل مشخص شده بین خریدار و فروشنده فراهم می کند؛ همچنین خریدار و فروشنده مانند سایر قراردادهای آتی با تودیع وجه تضمین و نه کل ارزش قرارداد با قیمت‌های پیشنهادی خود وارد معامله شده و مبادلات قراردادهای آتی را انجام می‌دهند.

ناصرپور افزود: تودیع وجه تضمین که نسبت کمی از ارزش قرارداد است به جای کل ارزش قرارداد موجب افزایش نقدشوندگی قراردادها و کارآمد شدن کارکرد پوشش ریسک قراردادهای آتی می‌شود. از طرف دیگر معاملات اهرمی مطلوب ذائقه بسیاری از فعالان بازارهای مالی نیز است و خریدار و فروشنده در قراردادهای آتی الزامی به حفظ موقعیت خرید یا فروش خود تا سررسید قرارداد ندارند و می‌توانند با اخذ موقعیت معکوس از بازار خارج شوند.

وی در پایان اعلام کرد که محتوای آموزشی و مستندات درخصوص آشنایی با قراردادهای آتی در سایت بورس کالای ایران برای علاقه‌مندان فراهم شده و برنامه کلاس‌های آموزشی مجازی در زمینه معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا نیز از طریق پرتال آموزشی بورس کالای ایران در حال اطلاع رسانی است.

گفتنی است علاقه مندان می توانند با کلیک بر روی پرتال آموزش بورس کالای ایران با بازارهای مختلف و ابزارهای معاملاتی بورس کالای ایران از جمله قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلا آشنا شوند.

«کالاخبر»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: