سازمان بورس پالایشی ها را مکلف کرد؛

ارائه گزارش عملکرد و پیش بینی سود و زیان سناریو محور

ارائه گزارش عملکرد و پیش بینی سود و زیان سناریو محور
کدخبر : 544714

به گزارش شماو اقتصاد: شرکت‌های دو صنعت محصولات شیمیایی و پالایشگاهی علاوه بر ارائه پیش‌بینی عملکرد مکلف به ارائه پیش‌بینی سود و زیان سناریو محور شدند.

به گزارش شماو اقتصاد: رییس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس واوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: گزارش پیش بینی عملکرد شرکت ها، چشم اندازی از وضعیت آینده شرکت در اختیار سهامداران به خصوص افرادی که وقت کافی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات شرکت ندارند و یا از دانش کافی در این خصوص بهره مند نیستند قرار می دهد. این چشم انداز از زبان مدیریت شرکت ها بیان می شود، به بیان دیگر مدیر شرکت هر موضوعی که فکر می کند باید در شرکت محقق شود را از این طریق افشا می کند.

ولی الله جعفری پیش بینی عملکرد این دو صنعت را تحت تاثیر چند متغییر، دستخوش تغییر دانست و افزود: نوسانات قیمت ارز و قیمت نفت از مواردی هستند که ممکن است پیش بینی شرکت را تحت تاثیر قرار دهند. براین اساس، به شرکت ها اعلام شده است  به دلیلی متغییرهایی که نوسان آنها عملکرد آینده شما را تحت تاثیر قرار می دهد، این موارد را در یک بازه معقول پیش بینی کرده و براساس این عوامل نیز سود و زیان شرکت را پیش بینی کنید.

او تصریح کرد: در خصوص شرکت های صنعت پالایشگاهی ها، در نظر داشته باشید که وزارت نفت و زیر مجموعه های آن باید قیمت خوراک و همچنین قیمت محصولات را به پالایشگاه ها اعلام کند تا آنها بتوانند صورت های مالی تهیه کرده و در اختیار استفاده کنندگان قرار دهند. این روند معمولا با تاخیر انجام می شود و معمولا شرکت های حوزه پالایشگاهی درگیر اعلام قیمت های جدید برای گزارش های خود هستند.

تشکیل کارگروه برای تسریع اعلام قیمت‌های نفت خام و فرآورده های پالایشی

رییس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی ادامه داد: براین اساس پیشنهادی توسط سازمان بورس برای حل این مشکل به وزارت نفت ارائه شده است. در این پیشنهاد، تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان بورس و سازمان حسابرسی، شرکت ملی پالایش و پخش، سازمان امور مالیاتی و نیز وزارت نفت ارائه شده است تا از این طریق بتوان راه حل مناسبی برای مشکل حاضر پیدا کرد.

او اضافه کرد: در حال حاضر وزارت نفت و زیرمجموعه های آن قیمت قیمت نفت خام و فرآورده های پالایشی را با تاخیر به شرکت های پالایشی اعلام می کنند. به همین دلیل، پالایشگاه ها نیز نمی‌توانند گزارش های خود را به موقع تهیه و منتشر کنند. به عنوان نمونه صورت های مالی سه ماهه اغلب شرکت های پالایشی تاکنون منتشر نشده است.

جعفری با اشاره به اهمیت انتشار به موقع اطلاعات به سهامداران گفت: در اختیار داشتن اطلاعات، سبب می شود تا مدیران شرکت ها بتوانند برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد؛ از طرفی دیگر برای سهامداران این امکان ایجاد می شود که بتوانند اطلاعات صورت های مالی را دقیق تر تحلیل کنند و نسبت به خرید و فروش سهام پالایشگاهی به طور مناسبتری تصمیم بگیرند.  

او بیان کرد: طی دو سال اخیر و با واگذاری صندوق پالایشی، تعداد افرادی زیادی درگیر صنعت پالایشی شدند، از طرفی دیگر زمانیکه سهام پالایشگاه ها در اختیار سهام عدالت قرار داده شد، طیف زیادی از مردم را در بر گرفت. براین اساس، افزایش شفافیت اطلاعات پالایشگاه ها و انتشار به موقع آن، همه ذی نفعان از جمله شرکت ها، سازمان امور مالیاتی، سرمایه گذاران، دارندگان صندوق های پالایشی را در راستای تصمیماتشان یاری رسانی می کند.

شرکت‌های حوزه کشاورزی، گزارش مخصوص به خود ارائه خواهند کرد

رییس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی در پایان خبر داد: اکنون، ساختاری در سایت کدال، در حال پیاده سازی است تا براساس آن شرکت های حوزه صنعت کشاورزی مطابق با استانداردهای حسابداری مربوطه به ارایه گزارش های خود بپردازند و گزارش های آنها با گزارش های شرکت های تولیدی متفاوت باشند.  

*خبرنگار: لیلی شهیر

پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: