بورس

از دوشنبه سیاه بورس درس بگیریم

از دوشنبه سیاه بورس درس بگیریم
کدخبر : 546256

بازار سرمایه یکی از مهمترین مولدهای اقتصادی کشور است که طی چند سال گذشته دستخوش سیاست‌ها و برنامه‌های متعدد مسئولان شده است یکی از تاریخی ترین اتفاقات بازار بورس در تابستان سال گذشته رخ داد که با افت شدید، بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی در آن متضرر شدند.به طوری که فصل پاییز سال گذشته فصل اشک ریزان و برگ ریزان سهامداران بازار بورس تلقی می شود.

به گزارش شما و اقتصاد: تصمیماتی  از جمله  ممنوعیت معاملات روزانه، در ازای واکنش منفی بازار بورس در پاییز سال ۹۹ گرفته شد که تاثیری نداشت  و شاخص بورس به یک میلیون و ۴۳۹ واحد رسید در همین زمان، تاریخی به دوشنبه سیاه بازار بورس معروف شد که در یک روز حدود ۵۱ هزار واحد شاخص سقوط کرد. بر این اساس بازدهی بازار بورس در پاییز سال ۹۹ به حدود -۱۰ درصد رسید.

 این روند در زمستان سال ۹۹ ادامه یافت و با تصمیماتی که هیچگاه به نتیجه نمی رسید سهامداران از وضعیت بازار بورس متضرر شدند. در همین زمان آقای قالیباف اصل، از ریاست بازار سرمایه استعفا و آقای دهقان به جای ایشان منصوب شدند که در مدت یک سال سه بار ریاست بازار بورس تغییر کرد و جالب است بدانید در همین زمان سیاست  دستوری دامنه نوسانات مثبت و منفی ۲  که پیش از این توسط ریاست وقت بازار بورس در بهار سال ۹۹ اعمال و منجر به استعفای ایشان شد در زمستان سال گذشته اجرا شد.در مجموع بازدهی بازار سرمایه در زمستان سال ۹۹  حدود منفی ۹ درصد ثبت شد.  افت شاخص بازار بورس از ۱۵ مرداد ماه سال ۹۹ آغاز و تا امروز حدود ۸ هزار واحد افت شاخص به ثبت رسید.

معاملات خرد ۸۶۰ میلیارد تومانی گواهی بر بی ثباتی بازار بورس

آمار و ارقام نشان می‌دهد  از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به جز یک روز که پول اندکی وارد بازار سرمایه شد در مابقی روزها حجم زیادی از نقدینگی از این بازار خارج شد.

 علیرغم کاهش حجم معاملات در بازار بورس اما در ترکیب سرمایه و معاملات موجود نیز نکات قابل ملاحظه ای وجود دارد.  بر این اساس ۱۷ درصد از کل معاملات به ارزش ۱۳۵۱ میلیارد تومان شامل معاملات خرد، سهام حق تقدم، صندوق های سهامی، دو درصد از معاملات به ارزش ۱۱۸ میلیارد تومان برای معاملات بلوک سهام، ۱۹ درصد از معاملات به ارزش ۱۲۶۹ میلیارد تومان   برای کل معاملات سهام حق تقدم، صندوق های سهامی، ۶۱ درصد از معاملات بر ارزش ۴۱۵۱ میلیارد تومان برای اوراق مشارکت، ۱۷ درصد از معاملات بر ارزش ۱۱۲۷ میلیارد تومان برای صندوق های معامله غیر سهامی، سه درصد معاملات ارزش ۲۸۰ میلیارد تومان برای سایر موارد بوده است.همین موضوع نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از معاملات موجود صرف اوراق مشارکت شده است.

  با قفل شدن بازار در صف های فروش ، ارزش صف‌های فروش بازار از ۶ هزار میلیارد تومان  نیز فراتر رفته  و همچنین کمترین ارزش معاملات یک سال در همین روز رخ داده است. در این روز ارزش معاملات خرد حدود ۸۶۰ میلیارد تومان بوده است  که این رقم از اردیبهشت ماه سال ۹۸ تاکنون بی سابقه بوده است.

 تأمین مالی تولیدکنندگان در انتطار بازار سرمایه پویا

مهمترین مزایای عرضه سهام در بازار سرمایه و تامین مالی شرکت ها و تولید کنندگان صنعتی از این طریق کاهش ریسک سرمایه گذاری به دلیل ارتقای شفافیت و نظارت، هدایت نقدینگی جامعه به بخش مولد اقتصاد، پاسخگویی بیشتر مدیران شرکت ها در مقابل مردم، برخورداری از معافیت مالیات عملکرد متقاضیان تا ۱۰ درصد و سهولت تامین مالی و جلوگیری از انحراف مالی شبکه بانکی و تداوم فعالیت ها است.

 بر این اساس اگر بنگاه و یا تولیدکننده‌ای بخواهد از طریق افزایش سرمایه تامین مالی داشته باشد،  به دلیل آنکه حسابرسی آنها باید به تایید کارشناسان سازمان بورس برسد از شفافیت و نظارت بالایی  برخوردار خواهند بود.از طرفی چون سهام شرکتها در اختیار سهامداران می باشد مدیران شرکت ها در مقابله مردم پاسخگو تر خواهند بود.

بنابراین گزارش  از طرفی اگر شرکت و یا تولیدکننده‌ای بخواهد از طریق انتشار انواع اوراق بدهی تامین مالی داشته باشد از مزایایی همچون عدم تغییر مالکیت و مدیریت بنگاه ها ،قابلیت تامین مبالغ بالا در بازار سرمایه  و بازپرداخت اصل بدهی در سررسید، افزایش اعتبار و برندینگ بنگاه، امکان انتشار اوراق بدون ضامن، امکان حفظ پنج ساله منابع مالی توسط شرکت ها، پرداخت سود اوراق تنها در دوره تامین مالی برخوردار خواهند شد.

طبق آمار و ارقام به دست آمده در سال   ۱۳۹۹ نیاز مالی بخش صنعت و معدن کشور حدود ۶۷۰ هزار میلیارد تومان است. از این میزان حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان آن عملیاتی شده  و ۲۵۵ هزار میلیارد تومان معادل ۳۸ درصد نیاز مالی بخش صنعت و معدن  محقق نشده است.

جالب است بدانید که در سال ۱۳۹۹ حدود ۵ درصد از ۶۷۰ هزار میلیارد تومان نیاز مالی بخش صنعت و معدن تامین شده است  و این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که ساختار نظام بازار سرمایه ما به شدت فشل و ناکارآمد است. مشخص نیست  تا چه زمانی سازمان بورس می خواید نظام معیوب خود را اصلاح کنند تا تامین تولید کنندگان به سهولت انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: