نائب رئیس هیأت مدیره سازمان بورس عنوان کرد؛

اعتماد؛ سرمایه اجتماعی بازار سرمایه/سهامدار جز پیش بینی پذیری بودن اقتصاد، خواسته دیگری ندارد

اعتماد؛ سرمایه اجتماعی بازار سرمایه/سهامدار جز پیش بینی پذیری بودن اقتصاد، خواسته دیگری ندارد
کدخبر : 548474

اعتماد برای بازار سرمایه بسیار مهم است بنابراین، با تصمیم‌های نادرست و اشتباه باعث از بین رفتن صنعت و اطمینان خاطر سهامدار نشویم.

به گزارش شما و اقتصاد: نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان این مطلب در پاسخ به این پرسش که چرا اقتصاد کشور هنوز نمی‌تواند به سمت حذف قیمت‌گذاری دستوری پیش برود، گفت: به طور کلی، سرمایه‌گذاری‌ها در کشور به سمت صنایعی حرکت می‌کنند که سودآور باشند. بدیهی است اگر قیمت‌گذاری دستوری، مانع رشد و توسعه شرکت‌ها و همچنین ایجاد پروژه‌های جدید شود، بی تردید این امر سبب از بین رفتن آن صنعت می‌شود.

محسن خدابخش در این‌باره افزود: با قیمت‌گذاری دستوری، شرکت‌های صنعتی ضمن آسیب‌های جدی، نمی‌توانند تجهیزات و فناوری خود را به‌روز کرده و همین امر باعث افزایش استهلاک و کاهش بهره‌وری در این شرکت‌ها می‌شود در نتیجه سهامداران اقبالی برای سرمایه‌گذاری در این دست صنایع نشان نمی‌دهند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس عنوان کرد: بهتر است از دو منظر به موضوع قیمت‌گذاری دستوری و حذف آن توجه شود؛ نخست اینکه، صنایع باید تولیدات و فعالیت خود را در کشور ادامه دهند، بنابراین، سهامدار به دنبال سرمایه‌گذاری در جایی است که سود داشته باشد و شرکتی که سود نداشته باشد، سهامداران برای سال‌های متوالی سراغ آن شرکت نخواهند رفت.

خدابخش ادامه داد: دوم اینکه، تصور کنید که یک شرکت بیش از یک میلیون سهامدار داشته باشد و سالانه یک میلیون خودرو تولید کند، اگر این شرکت براساس قوانین بالادستی بخواهد از یارانه یا سوبسید دولتی استفاده کند، دولت مابه التفاوت را پرداخت می کند و این در حالی است که اگر این شرکت نتواند از این یارانه بهره ببرد، باعث می شود صنعت به بیراهه رفته و اعتماد برای سرمایه گذاری از بین برود.

وی تاکید کرد: اعتماد برای بازار سرمایه بسیار مهم است و باید سرمایه اجتماعی به عنوان مهمترین مساله، در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه باشد و با تصمیم‌های نادرست و اشتباه باعث از بین رفتن صنعت و سهامدار نشویم.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به موضوع قطعی گاز در فصل زمستان بیان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع گاز را از تابستان همزمان با بحث قطعی برق بسیار گوشزد کرده است و تا زمانی که با مشکل برق مواجه هستیم بی تردید، برای تولید برق و صنایع، نیاز ضروری به تامین گاز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مشکلات موجود از ماه‌ها قبل به متولیان امر منعکس شده است، اظهار کرد: پیشنهاد داده شد که اگر نیروگاه‌های گازی وجود دارد اما به دلیل کمبود گاز، باید مازوت مصرف کنند، بهتر است از تابستان، مازوت به آنها اختصاص داده شود.

خدابخش افزود: در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار دیدگاه های خود را مطرح کرده است و خواهان توجه متولیان امر به موضوع سهامداری در کشور است اما متولی و مجری بسیاری از این مشکلات خارج از سازمان بورس است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس خواستار حمایت و کمک به سهامداران شد و گفت: با توجه به برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۱، متولیان تصمیم‌گیر باید به سهامداران کمک کنند و برای آنکه صنایع کشور پیش بینی پذیر باشند، نباید ریسک‌های جانبی به سهامدار تحمیل شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر فرمول قیمتی برای محصولی تعیین و اعلام شود و سپس براساس قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، تغییر کرده و دچار نوسان شود، سرمایه‌گذار می‌داند در چه صنایعی باید سرمایه‌گذاری کند.

وی بر پیش بینی‌پذیر بودن اقتصاد در کشور تاکید کرد و گفت: سهامدار جز پیش بینی پذیری بودن اقتصاد، خواسته دیگری ندارد زیرا با این کار، ارزش هر سهم مشخص شده و سهامداران حق انتخاب پیدا می‌کنند و اگر قرار است تصمیمی گرفته شود، نباید باعث از بین رفتن اعتماد سهامداران شود.

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: