یادداشت/

سخنی از زبان فعالان بازارسرمایه با رئیس قوه قضاییه و مجلس

سخنی از زبان فعالان بازارسرمایه با رئیس قوه قضاییه و مجلس
کدخبر : 548984

یادداشت وارده/

بازارسرمایه سالهاست که از عدم شفافیت و تصمیمات ناگهانی و اجباری سازمان بورس رنج می برد؛ باید گفت با تغییر روسای سازمان بورس این موضوعات نه تنها کمرنگ تر نشده؛ بلکه افزایش یافته است. بعضا تصمیماتی در این سازمان اخذ شده و انتصاباتی در ارکان بورس به وجود آمده است که موجب دلخوری فعالان بازارسرمایه و بی اعتمادی مردم از بورس شده است. ناگفته نماند که در دولت فعلی انتصابات سازمان بورس و ارکان بر اساس واسطه بوده است؛ ‌نه مهارت و تسلط آنها .

 در دولت سیزدهم بنا بود هر رخدادی با نظرسنجی فعالان بازار انجام شود، ولی اصلا این اتفاق رخ نداد؛ بلکه شفافیت سازمان بورس کم رنگ تر شد و از طرفی هم نهاد ناظر مرتب اطلاع رسانی می کرد که قصد تسهیل صدور مجوزها را دارد؛ ولی چندی پیش در خصوص افزایش سرمایه مجوز نهادهای مالی برعکس تصمیم گیری شد که اصل و ریشه شفافیت در سازمان بورس را زیر سوال برد. این موضوع باعث عصبانیت و دلخوری فعالان بازار شد و حتی افرادی هستند که دو سال است درخواست مجوز  نهادهای مالی به سازمان بورس داده بودند ولی تا کنون با سنگ اندازی های سازمان و رفتارهای سلیقه ای آنها به هیچ نتیجه ای نرسیده که در این بین هم سه رئیس سازمان تغییر کردند که هر کدام نظرات و تصمیمات خود را در این خصوص داشتند.

سوال اینجاست چرا سازمان بورس نباید سامانه شفافی را در این خصوص داشته باشد؟ چرا باید فعالان بازار چندین سال در صف اخذ مجوز نهادهای مالی بمانند و از همه مهم‌تر چرا سازمان بورس هیچ توضیحی به این ابهامات نمی دهد؟

باید گفت در این مدت اعطای برخی از مجوزها به سرعت انجام شد که می‌توان از آن به عنوان اعطای مجوز به نورچشمی ها نام برد و برخی دیگر پشت درهای بسته ماندند تا این که سرمایه اخذ مجوز یکی از نهادهای مالی از ۴ به ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت و هیچ گونه توضیح و اطلاع رسانی نشد و در جواب هم گفته شد ما تصمیم گیری می کنیم نه شما.

همچنین چند روز پیش رئیس قوه قضاییه فرمودند به تخلفات بازارسرمایه رسیدگی می شود. باید گفت اهالی بازار و مردم از این خبر خرسند هستند و انتظار دارند که این رسیدگی برای تخلفات سازمانی و انتصابی سازمان بورس هم انجام شود؛ چون بیشترین مشکلات و اشتباهات، ناشی از نهاد ناظر است،‌نه فعالان بازار.

در این مدت هم خبرنگاران این موضوع را پیگیری کردند و از سازمان بورس خواستار شفافیت شدند ؛ اما در جواب فقط توهین و تهدید شنیدند.

باید دید رئیس قوه قضاییه در خصوص این تخلفات چه اقدامی انجام خواهد داد . جناب آیت آلله اژه ای امیدواریم با نظارت بر انتصابات درست و صحیح و پیگیری تصمیمات سلیقه ای نهاد ناظر و تخلفات برخی از فعالان بازارسرمایه، ‌اهالی این بازار را یاری فرموده و اعتماد عمومی را به این بازار بازگردانید. همچنین از مجلس محترم شورای اسلامی انتظار می رود بصورت ویژه طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس در سال های گذشته را با جدیت پیگیری نماید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: