تامین سرمایه تمدن/

نیروی انسانی دارایی اصلی شرکت های بازار سرمایه

نیروی انسانی دارایی اصلی شرکت های بازار سرمایه
کدخبر : 556608

کتایون جان بزرگی مدیر منابع انسانی تامین سرمایه تمدن در پنل تخصصی سمینار جایگاه سرمایه انسانی در افق پیشروی بازار سرمایه تحت عنوان نقش سرمایه انسانی در توسعه بازار سرمایه گفت: سال ها قبل، باور و اعتقاد صاحبنظران این بود که کارکنان اصلی ترین دارایی سازمان‌ها هستند. بعد ها این باور، به این ترتیب تکمیل شد که کارکنان شایسته را باید اصلی‌ترین سرمایه و ارزشمندترین دارایی سازمان‌ها تلقی کرد و اخیراً این ایده این گونه تصحیح و کامل شده است که کارکنان شایسته وقتی در مشاغل و جایگاه های کلیدی و تعیین کننده سازمان قرار داشته باشند، می‌توانند مؤثر واقع شوند و دارایی اصلی سازمان به حساب آیند و تغییر و تمایز ایجاد کنند.

به گزارش شما و اقتصاد: به گفته جان بزرگی کارکنان کلیدی کسانی هستند که به سازمان، در مقایسه با رقبا،  مزیت رقابتی پایدار می بخشند. وی افزود: آنها در بازار کار کمیاب هستند و ارزش آفرینی می‌کنند.

مدیر منابع انسانی تامین سرمایه تمدن در تشریح مشاغل کلیدی اظهار کرد: مشاغل کلیدی مشاغلی هستند که می‌توانند تغییر ایجاد کنند و آن‌ها را می‌توان با سطوح متفاوتی از کیفیت و اثربخشی انجام داد. این مشاغل چنانچه توسط کارکنان شایسته و درجه یک انجام شوند، ستون فقرات موفقیت شرکت‌ها خواهند بود.

وی تصریح کرد: امروزه جذب نیروی باکیفیت و شایسته رقابت شدیدی را در  بازار سرمایه ایجاد کرده است. افراد شاغل در حوزه بازار سرمایه باید دانش و مهارت کافی در حوزه بازارهای مالی، تجربه لازم جهت بکارگیری دانش، دارا بودن اخلاق حرفه ای در فضای بازار که این از شاخص های مهم شاغلین در بازار سرمایه است را در کنار هم داشته باشند و این امر  شناسایی و تامین این افراد با این خصوصیات را برای شرکت های حوزه بازار سرمایه سخت کرده است.

جان بزرگی یادآور شد: تامین سرمایه تمدن و همینطور شرکت های زیرمجموعه آن طی این سال ها توانسته نیروهای شایسته و ماهری را جذب کند و موفقیت های پیاپی خود را حاصل تلاش های بی وقفه همکاران حرفه ای و ارزشمند خود می داند.

تبدیل شناسایی مدیریت استعدادها به جنگ استعدادها در دنیای امروز

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در این پنل تخصصی ضمن تاکید بر این نکته که شناسایی نیروی کلیدی و مدیریت استعداد امروزه در دنیا اهمیت بسزایی پیدا کرده گفت: موضوع مدیریت استعداد در سازمان ها بخصوص حوزه بازار سرمایه کشور بااهمیت شده است.

مدیر منابع انسانی تامین سرمایه تمدن ادامه داد: براساس تحقیقی که توسط مکنزی صورت گرفته امروزه شناسایی مدیریت استعدادها به جنگ استعدادها تغییر یافته و همه سازمان ها درگیر جنگ استعدادها هستند و باتوجه به سطح نیاز بازار سرمایه به افراد شایسته و کلیدی باید برای تامین نیروی انسانی، کلیه مولفه های بازاریابی نظیر برند کارفرمایی، تحقیق بازار، نمایشگاه کار، مزیت رقابتی، جذب و تقسیم بندی را بکار گرفت. در واقع باید همانند یک بازاریاب، کاندیدای مناسب را پیدا و آنها را برای همکاری ترغیب کرد.

جایگاه ویژه کارکنان از نگاه تامین سرمایه تمدن

جان بزرگی ازجمله موضوعاتی که در تامین سرمایه تمدن به آن اهمیت داده شده را توجه ویژه به کارکنان همانند توجه به مشتریان عنوان کرد و افزود: برای جلب رضایت و نگهداشت آنها همواره به دنیال برنامه ریزی های گسترده ای مثل ترسیم مسیر شغلی کارکنان، تدوین برنامه توسعه فردی و سازمانی، بررسی وضعیت سلامت جسمانی و روانشناختی کارکنان جهت جلوگیری از استرس و فشارهای ناشی از وضعیت بازار، هستیم.

به گفته مدیر منابع انسانی تامین سرمایه تمدن پیدا کردن افراد متخص که علاوه بر تامین نیاز بازار سرمایه به آنها، بتوان مسئولیت سنگینی را به آنها سپرد، کار آسانی نیست و کم بودن این افراد و تقاضای بیشتر برای آنها منجر به بالا رفتن قیمت و ارزش آنها شده و موضوع بسته جبران خدمات چالش و رقابت بزرگی را برای شرکت های حوزه بازار سرمایه ایجاد کرده است. بررسی ها نشان می دهد که این موضوع در بخش IT بازار سرمایه به مراتب بیشتر است.

وی اظهار کرد: شرکت های فعال در حوزه IT بازار سرمایه که عمدتا در حوزه ایجاد پلت فرم های معاملاتی فعالیت می کنند، نیازمند نیروی انسانی کارآمد به لحاظ داشتن دانش مالی و IT هستند و نیروی انسانی با این خصوصیات (در کنار هم) بسیار کمیاب است و رقابت شدیدی بین شرکت های فعال در این حوزه بر سر جذب این نیروها وجود دارد. البته خوشبختانه تامین سرمایه تمدن در این بخش از طریق شرکت تخصصی صحرا، گام های بزرگ و اثرگذاری برداشته است.

۶ متغیر محیطی اثرگذار بر جبران خدمات

جان بزرگی خاطرنشان کرد: با نگاه استراتژیک و بلندمدت به منابع انسانی سازمان ها که حیاتی ترین و ارزشمندترین منابع هر سازمان به شمار می روند، باید جبران خدمات متناسب با شرایط سازمان و تحولات سریع محیطی به صورت پویا و انعطاف پذیر طراحی شود.

وی یادآور شد: در بررسی مفاهیم جبران خدمات، باید به متغیرهای مهم محیطی اثرگذار بر جبران خدمات از قبیل وضعیت اقتصادی، مقررات حکومتی و فرهنگی، راهبردها و خط مشی های پرداخت، تحلیل ابعاد پرداخت منصفانه، تناسب حد کفایت و رقابتی بودن و ارتباط جبران خدمات با نگهداشت کارکنان نخبه و ماهر و ایجاد تعلق سازمانی و رضایتمندی شغلی پرداخته شود چراکه این مباحث از اهمیت بالایی برخوردارند.

۴ چالشی که تغییرات رفتاری نیروی انسانی ماهر برای سازمان ها ایجاد می کند

مدیر منابع انسانی تامین سرمایه تمدن در بخش دیگری از صحبت های خود در این پنل یادآور شد: با توجه به تغییرات لحظه ای که در بازار سرمایه اتفاق می افتد به همان میزان رفتار و انتظارات کارکنان هم دستخوش تغییرات می شود لذا باید کلیه فرآیندهای منابع انسانی براساس نیازهای کارکنان و شرایط و تحولات بازار سرمایه برنامه ریزی و تدوین شود.

وی در تشریح تغییرات رفتاری که نیروی انسانی ماهر در بازار سرمایه برای سازمان ها ایجاد کرده اند، این تغییرات را به شرح ذیل برشمرد:

  تحرک و جابجایی آنها در حوزه بازار سرمایه بسیار زیاد و طول مدت همکاری آنها کمتر شده است.

  این افراد تعریف امنیت شغلی و وفاداری را هم تغییر دادند. یکی از چالش های بزرگ سازمان ها از دست دادن نیروهای کلیدی است.

  کارکنان اطلاعات زیادی از خودشان و وضعیت بازار دارند و به دنبال فرصت بهتر اشتغال  هستند و همیشه وضعیت خودشان را در معرض ارزیابی قرار می دهند و ما باید وضعیت بازار را بطور مرتب رصد کنیم و اطلاعات مربوط به وضعیت نیروی انسانی در بازار سرمایه را بدانیم و همین داده ها و اطلاعات به ما در تامین نیروی انسانی کمک خواهد کرد.

  نیروی انسانی کارآمد برای سازمان ها مزیت رقابتی ایجاد کرده و این امر باعث افزایش سطح انتظارات و خواسته های آنها شده است.

کارکنان پایه موفقیت سازمان ها در کسب مزیت راهبردی و خلق ارزش افزوده

به گفته جان بزرگی کارکنان دانشگر، متخصص، ماهر، با انگیزه، متعهد، خلاق و نوآور به عنوان مهمترین قابلیت سازمان در کسب مزیت رقابتی و همچنین عمده ترین دارایی نامشهود قلمداد شده و این امکان را برای سازمان فراهم می آورند که با ایجاد روش ها و شیوه هایی نوین، گوی سبقت را از سایر رقبا برباید. لذا کارکنان، پایه موفقیت سازمان در کسب مزیت راهبردی و خلق ارزش افزوده هستند و باید با آنها مانند یک منبع راهبردی بسیار مهم برخورد کرد. حفظ و نگهداشت چنین کارکنانی در بازار رقابتی بازار سرمایه، امری بسیار مهم و استراتژیک قلمداد می شود.

وی تاکید کرد: با این تفاسیر، در کنار سایر فعالیت های منابع انسانی، نگهداشت کارکنان از اولویت بیشتری در منابع انسانی تمدن برخوردار است و در نتیجه برنامه های توسعه ای فردی و سازمانی را مطابق با استانداردهای روز توسط اساتید برجسته داخلی و خارجی در دستور کار قرار داده است.

لزوم برنامه ریزی دقیق در جهت تربین و تامین نیروی انسانی در حوزه بازار سرمایه

جان بزرگی در جمع بندی و نتیجه گیری موضوعات مطرح شده گفت: پایه و اساس و دارایی اصلی شرکت های بازار سرمایه نیروی انسانی حرفه ای و ماهر است و باید برنامه ریزی دقیق و چشم انداز روشنی را برای تربیت و تامین نیروی انسانی انجام داد. خوشبختانه اتفاق خوبی که در حوزه بازار سرمایه افتاده است برگزاری دوره های آموزشی با تنوع موضوعات مختلف مرتبط با این بازار است و این دوره ها به افزایش دانش و تجربه و توجه به اخلاق حرفه ای در بازار سرمایه کمک شایانی کرده است.

وی ادامه داد: تامین سرمایه تمدن آموزش و پرورش نیروی انسانی ماهر را جز وظایف اصلی خود می داند و از برگزاری این نوع دوره ها که بصورت شبیه سازی شده فضای اصلی کار است حمایت می کند و برهمین اساس با کمک مرکز مالی ایران، نسبت به برگزاری بوت کمپ بورس۳۶۰ برای کسب تجربه در کنار دانش آکادمیک نیروهای جوان و مستعد در بازار سرمایه اقدام کرده است تا بتواند نیروهای ماهر و توانمندی را برای حضور در حوزه بازار سرمایه تربیت کند.

لذا امیدواریم افراد شایسته، نخبه و دارای اخلاق حرفه ای جذب بازار سرمایه کشور شوند.

روابط عمومی تامین سرمایه تمدن

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: