شما و اقتصاد گزارش میدهد:

نگاهی بر عملکرد صنایع دارویی در بورس

نگاهی بر عملکرد صنایع دارویی در بورس
کدخبر : 557584

صنعت دارویی در میان بهترین صنایع بورسی از نظر جریان نقدینگی به ارزش بازار است که توجه بالای فعالان بورسی به نمادهای دارویی‌ را اثبات می‌کند.

به گزارش شما و اقتصاد: این روزها صنعت دارویی جزء صنایعی است که انتظار تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌کشد. با این وجود، بیشتر نمادهای شرکت های دارویی ، رشد قیمتی خوبی را تجربه کرده‌اند و کمتر شرکتی پیدا می‌شود که از رشد گروه خود عقب مانده و بازدهی خوبی را در روزهای طلایی بورس به ثبت نرسانده باشد. با ما همراه باشید تا نگاهی کوتاه به نمادهای دارویی در روزهای سبز بورس با همدیگر داشته باشیم.

با توجه به متغیرهای مختلف، معمولا در هر دوره از سال صنایع مختلفی مورد توجه معامله گران قرار می گیرند. این روزها هم چند صنعت بیشتر از سایر صنایع مورد اقبال حقیقی ها هستند.

 در این باره می‌نویسد: البته مورد توجه بودن برخی از صنایع به دلیل شرایط خوب آن ها نیست، بلکه به دلیل وزن بالای آن ها در کل بازار سهام است. به این معنا که تعدای صنایع به دلیل تعداد بالای شرکت های موجود در آن صنعت و همچنین بزرگ بودن شرکت های حاضر در صنعت، وزن بیشتری نسبت به صنایع دیگر دارند و اینکه زیاد مورد معامله قرار بگیرند نمی تواند معیار خوبی برای تشخیص دادن وضعیت مثبت آن ها باشد.

صنعت دارویی مدت‌ زیادی است که در مرکز توجه اهالی بازار سرمایه قرار دارد. سرمایه‌گذاران این بازار نیز از این فرصت غافل نشده و برای انتخاب سهم دارویی مناسب و کسب سود از این محبوبیت، در تلاش هستند.

برای سرمایه‌گذاری در نمادهای گروه دارویی بازار بورس اوراق بهادار، ابتدا باید با نمادهای این گروه آشنا شوید. در بازار بورس سعی بر این است تا تمام نمادهای شرکت‌هایی که در یک صنعت خاص فعالیت دارند، با ترکیب یک حرف مشخص نمایش داده شوند. با اضافه شدن این حروف به نام نماد‌ شرکت، گروه هر سهم مشخص می‌شود. نمادهای گروه دارویی با حرف "د" نمایش داده می‌شوند؛ مانند دفارا، دسبحان، دعبید، دالبر، دزهراوی، دارو و ...  البته، در این میان استثنائاتی نیز وجود دارد که برای مثال می‌توان به نماد برکت اشاره کرد.

نمادهای گروه دارویی بورس عبارتند از: برکت، دکیمی، دلقما، دزهراوی، وپخش، شفا، دفارا، دبالک، دروز، والبر، دفرا، دسبحا، دتولید، دجابر، دشیری، ریشمک، دسینا، دابور، دسبحان، ددام، هجرت، دشیمی، درهآور، کاسپین، دتوزیع، دارو، دتماد، دیران، دپارس، تیپیکو، دعبید، داوه، درازک، دلر، دقاضی، دامین، دالبر، دکپسول، دکیمی، دسانکو، پخش، دکوثر.

با وجود اینکه تمامی کالاها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، جهش قیمت در تمام صنایع بازار رخ نداده است. برخی از گروه‌ها تاثیرات مربوط به تورم و افزایش قیمت‌ها را پیش‌خرج کرده‌اند. این در حالی است که، دیگر گروه‌ها منتظر عکس‌العمل و ورود نقدینگی برای شروع جهش هستند.

صنعت دارو مدت‌هاست در کانون توجهات سرمایه‌گذاران بورسی قرار دارد. علاوه بر جهش روزافزون قیمت‌ها در این گروه، این صنعت در میان بهترین صنایع بورسی از منظر جریان نقدینگی به ارزش بازار است که نشان از توجه بالای فعالان بورسی به نمادهای دارویی‌ست. در میان شرکت‌های دارویی، قیمت برخی نمادها از ابتدای سال چندین برابر شده‌است و کمتر شرکتی را پیدا می‌کنیم که رشد حداقل صددرصدی را به ثبت نرسانده باشد. اما سوال اینجاست که شاخص‌های بنیادی تا چه اندازه این رشد قیمت‌ها را تایید می‌کند.

یکی از مولفه‌های مهم در بازار سرمایه برای بررسی وضعیت شرکت‌ها، نسبت P/S است. این نسبت که عملکردی مشابه نسبت مشهور P/E دارد، رابطه میان ارزش بازار و میزان فروش را نشان می‌دهد که با تقسیم بر حاشیه سود خالص به نسبت P/E خواهد رسید. ساختار شرکت‌های دارویی از لحاظ استفاده از ظرفیت تمام برای تولید، حضور همیشگی خریداران و عدم وجود مشکل فروش، وجود مقام بالاسری برای کنترل قیمت محصولات دارویی و تقویت گزاره عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ادامه سال جاری و سال بعد از سوی دولت؛ استفاده از این نسبت را منطقی و بکار بردن این مدل برای ارزش‌گذاری را با اختلال کمتری مواجه می‌کند.

برای به دست آوردن وضعیت P/E، نیازمند نتیجه حاشیه سود خالص (نسبت سود خالص به فروش) شرکت‌های دارویی هستیم. برای این کار، تعمیم حاشیه سود خالص در دوره ۶ ماهه نخست سال به کل سال می‌تواند تقریب مناسبی برای سودآوری شرکت‌ها باشد. با این حال نمی‌توان به سود حاصل از سرمایه‌گذاری و اثر آن در تغییر سودآوری شرکت‌ها پس از پایان سال مالی یا در نیمه نخست سال جاری بی‌توجه بود.

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور، شاهد رشد تقاضا برخی صنایع در بورس بودیم که این مساله منجر به افزایش قیمت و تشکیل صف‌های خرید در این صنایع بورسی شده است. بازار سرمایه پس از اصلاح ارز ترجیحی روزهای خوبی را ‌سپری می کند. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از قیمت‌گذاری دستوری صنایع کشور، ناظر به یارانه پنهانی بوده که دولت به برخی صنایع می داده است.

بررسی شاخص ‌های بازار سرمایه در همین مدت کوتاه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گویای آن است که نه تنها بازار سهام به استقبال این سیاست رفته، بلکه در حال ثبت رکوردهای مثبت جدیدی پس از این اتفاق است.

در سال ۱۴۰۰ شاخص صنعت دارو روند نزولی داشت و در صورتی که دولت در سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی را به طور کامل از این صنعت حذف کند، موجب افزایش سود ریالی این شرکت‌ ها می ‌شود که در نهایت منجر به افزایش بازدهی این صنعت برای سهامداران و مثبت شدن شاخص این صنعت خواهد شد. اما دولت هنوز زیرساخت مشخصی برای پشتیبانی از مصرف کننده و حذف ارز ترجیحی این صنعت ارائه نکرده و همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو تخصیص داده می شود.

بررسی ها نشان می دهد، در وضعیت فعلی صنعت دارویی با ریسک نقدینگی مواجه است که با حذف ارز ترجیحی شرکت‌های تولیدکننده نیاز بسیاری به سرمایه در گردش دارند. این موضوع مستلزم توجه ویژه دولت به این شرکت‌ها خواهد بود، همچنین ریسک دیگر این صنعت، نوسانات نرخ ارز است. به علت اینکه بخشی از مواد اولیه صنعت دارو کشور از کشور‌های چین و هندوستان تامین می ‌شود، نوسانات ارزی می ‌تواند به ضرر شرکت‌ ها تمام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: