سعید اسلامی بیدگلی در نشست مشترک کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با خبرنگاران

جای خالی استفاده از ظرفیتهای قانونی برای حمایت از سهامداران

جای خالی استفاده از ظرفیتهای قانونی برای حمایت از سهامداران
کدخبر : 563313

اسلامی تأکید کرد: کانون‌ها به دنبال این هستند تا در جهت منافع کلی بازار سرمایه حرکت کنند و اظهارنظرها همیشه با مشورت یکدیگر بوده است ضمن آنکه برگزاری این جلسه برای آن است تا سیگنال جدی به ارکان بازار سرمایه دهیم که باید در جهت توسعه منافع بلندمدت بازار سرمایه و ارتقای جایگاه بازار سرمایه در کل اقتصاد کشور حرکت کنیم.

به گزارش شما و اقتصاد: دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت : تنها دلیل قیمت‌گذاری دستوری فساد است، ما حتی نتوانستیم از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم چون طبق قانون اگر دولت در امور شرکت‌ها دخالت کند، باید زیانی که ایجاد می‌شود را جبران کند درحالی که این اتفاق اکنون رخ نمی‌دهد.

سعید اسلامی بیدگلی گفت: تلاش کانون نهادهای سرمایه‌گذاری این است که فارغ از منافع یک گروه خاص به بازار سرمایه کمک کند و همچنین تلاش کرده است نقش بیشتری در ارکان بازار سرمایه داشته باشد که این تلاش باعث شده است این کانون و کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در بخش‌های مختلف بازار سرمایه نماینده قانونی داشته باشند.

او افزود: گرچه در سال‌های گذشته همیشه همکاری نزدیک با کانون کارگزاران داشتیم و همراه یکدیگر بودیم اما همیشه در برنامه‌هایی مانند مجلس، کانون‌ها را به صورت جداگانه دعوت می‌کردند که این امر باعث شده بود تا اظهارنظرهای متفاوتی را نسبت به بازار ارائه دهیم.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ادامه داد: منافع کانون‌ها با یکدیگر متفاوت است و برای کسب نظر واحد پافشاری می‌کنیم تا تصمیمی که به نفع بازار سرمایه است، اتخاذ شود چون در صورت رشد بازار، همه بازیگران که در حال ایفای نقش در این بازار هستند، در بلندمدت دارای منفعت می‌شوند همچنین رشد بازار سرمایه کمک‌کننده به کارگزاران، شرکت‌های سبدگردان و حتی رسانه‌ها و به لحاظ اقتصادی هم در بلندمدت این اتفاق به نفع همه است.

او تصریح کرد: گره‌های فعلی که در اقتصاد کشور وجود دارد، پیچیده و طولانی است و احتمالا بازیگران زیادی هم از این گره‌ها نفع می‌برند بنابراین باز شدن این گره‌ها نیازمند این است که همه بازارها کار خود را درست انجام دهند.

اسلامی درمورد برنامه‌های این کانون افزود: کانون با دانشگاه‌های مختلف قراردادهای پژوهشی امضا کرده است و سعی می‌کند بدنه کارشناسی خود را تقویت کند ضمن آنکه باید به جایی برسیم که سازمان برنامه و بودجه، دولت و سایر نهادها در تدوین و اجرای قوانین نظر کانون را جویا شده و اعمال کنند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران درمورد قیمت‌گذاری دستوری گفت: تنها دلیل قیمت‌گذاری دستوری فساد است، ما حتی نتوانستیم از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم چون طبق قانون اگر دولت در امور شرکت‌ها دخالت کند، باید زیانی که ایجاد می‌شود را جبران کند درحالی که این اتفاق اکنون رخ نمی‌دهد که در این مورد اجماع حقوقی می‌تواند کمک کند تا اگر تصمیمی می‌گیرند که به زیان سهام‌داران است، آن زیان را جبران کنند.

او با اشاره به پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار افزود: درباره بررسی پیش نویس اصلاحیه قانون بازار سرمایه جلسات متعددی برگزار شد و اشکالات و ایرادات متعددی را به این پیش‌نویس متوجه دیدیم از جمله اینکه توجهی به روندهای جهانی نشده و از آنجایی که پس از ١۵ سال فرصت تغییر قانون پیش آمده باید از این فرصت به درستی استفاده کرد از این رو نامه‌ای مبنی بر شمردن ایرادات و اشکالات محتوایی را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال کردیم.

اسلامی تصریح کرد: وقتی سرمایه‌داری متوجه می‌شود، در مدت زمان شش ماهه ٢۵ درصد دارایی و ثروت خود را در بازار سرمایه از دست می‌دهد به طور قطع وارد بورس نمی‌شود و همین شرایط باعث فرار سرمایه بین انواع بازارها شده بنابراین سیاست‌گذار باید در اولویت نسبت به برقراری ثبات در اقتصاد اقدام کند.

او با بیان اینکه رتبه بورس ایران در رعایت حقوق سهام‌داران خرد بسیار پایین است، گفت: در بازار سرمایه برخی حقوق بدیهی سهامداران خرد رعایت نمی‌شود که تشکیل کانون سهام‌داران حقیقی می‌تواند کمک کننده باشد.

با بزرگ شدن بازار سرمایه همه ذینفعان منتفع می‌شوند

در ادامه نشست، محمدرضا دهقانی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه هدف این کانون کمک به توسعه بازار سرمایه است، گفت: اگر بازار سرمایه بزرگ شود، همه ذینفعان منتفع می‌شوند.

به گفته او اگر بازار سرمایه بزرگ شود همه ذی‌نفعان بازار سرمایه از این بازار منتفع می‌شوند بنابراین اگر همه اهالی بازار سرمایه هدف توسعه بازار سرمایه را دنبال کنند باعث توسعه و انتفاع از این بازار می‌شود.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود: کانون‌های سرمایه‌گذاری وظیفه خود می‌دانند که در این بازار دخالت و اطلاع‌رسانی کنند و مواردی که کلیت بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد اجماع کنند و اخبار را به افرادی برسانند که منفعتی از این بازار ندارند ضمن آنکه توسعه بازار سرمایه به توسعه کلی اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

دهقانی درمورد پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه گفت: برای تنظیم پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار کمیته‌ای تشکیل داده و از فعالان و پیشکسوتان بازار سرمایه دعوت کردیم و ۲۰ جلسه برگزار شد که نتیجه آن ارسال چند نامه به مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اقتصادی مجلس بود.

او با بیان اینکه ریشه قیمت‌گذاری دستوری این است که به سازوکارهای بورس توجه نشده است، تصریح کرد: ممکن است اهداف قیمت‌گذاری دستوری مطلوب به نظر برسد و گفته شود برای حمایت از قشر ضعیف است اما متضرر اصلی این موضوع مصرف کننده است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به این که رشد بازار سرمایه به ارتقای کارگزاران، شرکت‌های تامین سرمایه و مشاوره سرمایه گذاری، سبدگردان ها و حتی حوزه اطلاع‌رسانی و خبرنگاری این حوزه کمک می‌کند، گفت: باید به توسعه این بازار کمک کنیم. ضمن اینکه در کشور نیاز به این داریم که با استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه اقدام به گره گشایی از مشکلات اقتصادی کشور کنیم.

وی اضافه کرد: امروز نقش پررنگ‌تری نسبت به گذشته در قبال اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نسبت به تحولات بازار سرمایه داریم؛ چرا که ابعاد این بازار نسبت به گذشته گسترش بیشتری پیدا کرده است.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در سال های گذشته تلاش داشته نقش بهتری در ارکان بازار سرمایه ایفا کند. بر این اساس تلاش کردیم در ارکان و بورس های مختلف نماینده داشته باشیم و در تلاشیم در تصمیم گیری های مرتبط با حوزه بازار سرمایه نقش‌آفرین باشیم.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در خصوص قیمت‌گذاری دستوری و تاثیر آن بر بازار سرمایه نیز گفت: قیمت‌گذاری دستوری فساد آفرین است و در این خصوص از ظرفیت قانونی هم در این زمینه برای مقابله با آن استفاده نشده است؛ چرا که بر اساس قانون جایی که دولت با قانون گذاری دستوری موجب زیان بازار شود باید نسبت به جبران آن اقدام کنند. به همین دلیل باید تلاش کنیم در بدنه بازار سرمایه احقاق حق در این زمینه صورت گیرد.

اسلامی بیدگلی گفت: کانون سهامداران حقیقی یا باید دنبال منافع بدیهی سهامداران از جمله تقسیم سود مجامع، برگزاری مجامع و ... باشد و اگر بخواهد به دنبال منافع مصداق ها باشد، ممکن است در این زمینه دچار تضاد منافع شود. بنابراین پیشنهاد ما این است که کانون سهامداران در حوزه های مختلف تشکیل شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رتبه بورس ایران در رعایت حقوق سهامداران خرد در جایگاه پایینی در دنیا قرار دارد، به همین دلیل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری آمادگی دارد در راستای احقاق حقوق سهامداران، همکاری‌ها را گسترش داده که در این زمینه تشکیل کانون سهامداران حقیقی می تواند راهگشا باشد.

مدیرعامل کانون کارگزاران نیز در این نشست گفت: بازار سرمایه تنها بازاری است که تحولات آن به سرعت نمود بیرونی داشته و واکنش سهامداران و کلیت بازار سرمایه را نسبت به خبر های مختلف به همراه داشته باشد. از این جهت حوزه خبرنگاری در بازار سرمایه بسیار پر اهمیت است و به عدالت در بازار سرمایه کمک می کند. این در حالی است که با توسعه و گسترش شبکه های اجتماعی، دسترسی به اطلاعات سریع و همچنین هم گیر در بازار سرمایه قدری عادلانه شده است.

محمدرضا دهقان افزود: هدف کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران کمک به توسعه بازار سرمایه است و اگر بازار سرمایه توسعه یافته و گسترش پیدا کند، همه ذینفعان از آن سود می برد.

وی اضافه کرد: اگر نسبت به موارد پیرامون بازار سرمایه، به ویژه حوزه زیرساخت‌ها و قوانین و مقررات بی‌تفاوت باشیم کلیت بازار سرمایه از این موضوع متضرر می‌شود، به همین دلیل باید مراقب بازار سرمایه باشیم.

وی گفت: قیمت‌گذاری دستوری یکی از مثال هایی است که همه اهالی بازار سرمایه پیگیر این موضوع بوده و تلاشهایی هم برای رفع آن صورت گرفته است.

دهقان تصریح کرد: جالب است که بورس های مختلف را ایجاد می کنیم تا بر اساس آن رقابت ایجاد شده و قیمت کالاها در بستری شفاف تعیین شود، اما با قیمت‌گذاری دستوری در عمل این قیمت را دیکته می‌کنیم که این موضوع نشان می‌دهد یا از کارکردها و ساز و کار بازار سرمایه اطلاع نداریم و یا اینکه این ساز و کار را به رسمیت نمی شناسیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: