رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

مسیر شفاف عرضه خودرو، برگشت ناپذیر است

مسیر شفاف عرضه خودرو، برگشت ناپذیر است
کدخبر : 563594

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرده، مسیر شفاف عرضه خودرو، برگشت ناپذیر است.

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین عرضه خودرو در بورس کالا با تاکید این نکته که بورس کالا یکی از ارکان بسیار مهم بازار سرمایه و اقتصاد کشور است، گفت: بالغ بر ۱۰ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی GDP کشور محصول هایی است که در بورس کالا معامله شده این عدد بر فعالیت های اقتصادی از جنبه های مختلف تاثیرگذار است.

وی افزود: یکی از کارهای بزرگی که در چند سال اخیر پیگیری شده، تکمیل زنجیره این محصول هاست. زمانی که همه زنجیره های ارزش در بورس کالذ عرضه نمی شود و در سازوکارهای دیگری، قیمت گذاری صورت می گیرد که باعث می شود حجم سرمایه گذاری در زنجیره متناسب نباشد و در نتیجه کمبودهایی در برخی محصول ها اتفاق بیافتد و با مشکل جدی مواجه شویم.

عشقی خاطرنشان کرد: در بورس کالا توجه ویژه ای به این امر داریم و تمایل داریم سیاست گذاران کمک کنند زنجیره ها تکمیل شود و قیمت گذاری منصفانه در تمام زنجیره انجام شود.

وی با تاکید این نکته که رابطه تنگاتنگی میان بورس کالا و بازار سرمایه و اوراق بهادار وجود دارد، اظهار کرد: یکی از موفقیت های بورس کالا این بوده که معاملات کالای شرکت های پذیرفته شده در بازار سهام را رقم زده و سبب شده فروش شرکت های بورسی منصفانه شده و با قیمت واقعی نزدیک شود. چراکه بخشی از مشکلات ناشی از قیمت گذاری ها و عدم رعایت انصاف در فروش شرکت ها بوده و بورس کالا کمکز یادی به بازار سهام کرده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: صنعت پتروشیمی و فولاد از قیمت گذاری دستوری نجات پیدا کرد، هر چند در مقاطعی فشارهایی از سوی رانت خواران برای فروش پیش آمد اما با منطق و استدلال درست در مدت کمتر از چند ماه این موضوع حل و فصل شد و توانستیم به قیمت های بازار نزدیک شویم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این نکته که سرکوب عرضه و تقاضا به بهانه اختلال و افزایش قیمت درست نیست، ادامه داد: یکی از مزیت های معاملات بورس کالا این است که در فرآیند کشف قیمت و عرضه و تقاضا می توان نواقص در طرف های مختلف را فهمید و با ابزارهای مختلف و با سیاست گذاران و فروشندگان مشکلات را برطرف کرد. بنابراین بورس کالا در شفاف شدن صورت های مالی شرکت های بورسی کمک کرده و این مسیر بی بازگشتی است و این مسیر شفاف را با تمام قوا دنبال خواهیم کرد که شرکت ها به منافع واقعی برسند و تاکید ما بر قیمت های منصفانه است.

عشقی عنوان کرد: صنعت خودروسازی از سال هایی دور مورد توجه دولت ها بوده و قیمت گذاری به دلیل شرایط خاص این صنعت پر رنگ بوده و به نحوی سرکوب شده بود و همواره دو خودورساز بزرگ زیان زیادی داشتند و اگر این فرآیند ادامه یابد، این عدد بیشتر و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم خواهد شد. دوره وصول قطعه سازان در حال افزایش است و شبکه بانکی هم قادر به پوشش آن نیست، لذا این فرآیند قابل تداوم نیست.

وی تاکید کرد: مشکل صنعت خودروسازی فقط بحث قیمت گذاری نیست و یکی از مشکلات اساسی قیمت گذاری است، اما حکمرانی و موضوع های ناشی از تحریم ها و تامین قطعات باید اصلاح شود. در جلسه شورای عالی بورس و ستاد اقتصادی دولت تاکید شده که وزارت صمت به تعهدات خود پایبند باشد و امیدواریم در این مسیر حرکت کنیم.

به گفته عشقی در بحث منطق عرضه خودرو در بورس کالا احکام دایمی و ۱۸ تاکید دارد که محصول هایی که در بورس کالا عرضه می شود باید از شمول قیمت گذاری خارج شوند و امیدواریم عرضه ها را در سایر کلاس ها هم داشته باشیم و به شفافیتی که دنبال آن هستیم کمک کنیم.

وی گفت: از خودروهایی شروع کردیم که حساسیتی در آنها وجود ندارد. خودروهایی که قبلا هم مشمول قیمت گذاری نبودند. نتایج حاصل از عرضه ما را مصمم کرد با همین فرمان جلو برویم و برای عرضه های دیگر برنامه ریزی هایی داشته باشیم. متناسب با تقاضا عرضه ها تداوم یابد و قیمت های منصفانه کشف شود.

وی در بخش دیگری تاکید کرد: بورس کالا فقط بازار فیزیکی نیست و با بخشنامه سازمان امور مالیاتی بحث ارزش افزوده و معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی حل شد و از این پس شاهد رونق معاملات در تمام کالاهای صنعتی خواهیم بود و یکی از این کالاها خودرو خواهد بود.

رییس سازمان بورس افزود: تامین مالی خودروسازان هم در دستور کار است. عرصه خودرو در بورس کالا قدم اول و محکمی بود که برداشتیم و با قدرت ادامه خواهیم داد و از تمام افرادی که همکاری کردند تشکر می کنم.

وی در خاتمه اظهار کرد: بحث های حاکمیت شرکتی در این صنعت با جدیت دنبال خواهد شد و یکی از مطالبات ما از وزارت صمت و سیاستگذار این است که در واگذاری این خودروسازها حاکمیت شرکتی را در نظر داشته باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: