رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری سازمان بورس:

منافع سهامداران با جدیدترین رویه‌های جهانی حفاظت می‌شود

منافع سهامداران با جدیدترین رویه‌های جهانی حفاظت می‌شود
کدخبر : 572675

سید مصطفی علوی بیان کرد: حاکمیت شرکتی در بسیاری از کشورهای دنیا به شکل قانون و مکمل قانون تجارت و شرکت‌داری است و به عنوان یک قانون مترقی محسوب می‌شود. تمامی نیازهایی که در راستای شرکت‌داری و هدایت شرکت ها لازم بود به اصلاحیه دستورالعمل حاکمیت شرکتی اضافه و اصلاحات لازم برای آن انجام شده است. به جرات می‌توان گفت این دستورالعمل از جمله دستورالعمل‌هایی است که بر روی آن بسیار کار شده؛ زیرا الزاماتی چون حفظ منافع سهامدار، قابلیت اجرایی و مطابقت با منابع روز دنیا دارد.

سید مصطفی علوی، رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری سازمان بورس و اوراق بهادار، به بررسی میزان عملیاتی شدن دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی پرداخت و به بورسان گفت: دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای اولین بار در سال ۹۷ برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران الزام شد تا آن را رعایت و اجرا کنند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه جایی است که طیف گسترده‌ای از افراد و آحاد جامعه در آن حضور دارند و حاکمیت موظف است در راستای حمایت از منافع سهامداران دخالت کند و در صورت نیاز قانون، دستورالعمل و یا مقررات لازم را برای آنان تدوین کند، گفت: تعاریف متعددی برای حاکمیت شرکتی وجود دارد، از جمله تعاریف آن می‌توان به سیستمی اشاره کرد که شرکت‌ها با آن هدایت و یا کنترل می‌شوند و یا اینکه مجموعه ای از قوانین و مقررات و بایدها و نبایدها است که بر کنترل و هدایت شرکت‌ها تاکید می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: هدف نهایی این دستورالعمل حمایت از منافع سهامداران و سرمایه‌گذاران است. با دستورالعمل حاکمیت شرکتی، به شرکت‌ها اطمینان داده می‌شود که با بایدها و نبایدها و مقرراتی که بر عهده تیم راهبری شرکت گذاشته می‌شود، منافع افراد در بازار سرمایه حفظ می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه به دستورالعمل حاکمیت شرکتی، راهبری شرکتی هم گفته می‌شود، افزود: این دستورالعمل به دنبال این است که شرکت راهبری صحیح در راستای حمایت و حفاظت از منافع سهامداران داشته باشد.

علوی با بیان اینکه حاکمیت شرکتی در بسیاری از کشورهای دنیا به شکل قانون است و مکمل قانون تجارت و شرکت‌داری است و به عنوان یک قانون مترقی محسوب می‌شود، یادآور شد؛ در ایران و در بازار سرمایه به دلیل وجود برخی حساسیت‌ها، این دستورالعمل در سال ۹۷ ابلاغ و شرکت‌ها موظف به اجرای آن شدند. در همان ابتدا، برخی مفاد و مواد این دستورالعمل قابلیت اجرایی نداشت و برخی مفاد هم با چالش‌هایی مواجه شد.

وی ادامه داد: در دنیا هم همین رویه وجود دارد و این مسائل دوران گذاری دارد که به دنبال آن، اصلاحات لازم برای آن قانون و مقررات انجام می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از سال ۹۹ که تعداد سهامداران بازار سرمایه افزایش یافت، سازمان بورس علاوه بر شفافیت؛ حمایت از منافع سهامداران را در اولویت کارهای خود قرار داد. از سال ۱۴۰۰ سازمان بورس به دنبال این بود که دستورالعمل حاکمیت شرکتی را اصلاح کند. بنابراین از سال گذشته اصلاحات مربوط به این دستوالعمل شروع شد.

به گفته علوی؛ به جرات می‌توان گفت این دستورالعمل از جمله دستورالعمل‌هایی است که بر روی آن بسیار کار شده زیرا الزاماتی چون حفظ منافع سهامدار، قابلیت اجرایی و مطابقت با منابع روز دنیا دارد.

وی با اعلام اینکه اصلاح این دستورالعمل یک سال و نیم زمان برد، تصریح کرد: در اصلاح این دستورالعمل، نظرات نخبگان دانشگاهی، فعالان بازار، ذی نفعان، ناشران و نهادهای مالی، سهامداران عمده و وزارتخانه های دیگر اتخاذ شد که نظرات آنان بسیار ارزشمند بود.

رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: دستورالعمل اصلاح و ابلاغ شده دارای پشتوانه علمی و فنی بالایی است و قابلیت اتکایی زیادی از لحاظ مستندات دارد.

علوی افزود: تمامی نیازهایی که در راستای شرکت داری و هدایت شرکت ها لازم بود به این دستورالعمل اضافه و اصلاحات لازم برای آن انجام شده و مطابق با استانداردهای دنیا است.

وی با یادآوری اینکه این دستورالعمل از لحاظ اجرایی شدن قابلیت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: بندهای دستورالعمل منافع شرکت‌ها و سهامداران را در نظر گرفته است به طوری که بایدها و نبایدهای آن چالش‌های شرکت را مرتفع کرده و منافع سهامداران را حفظ می‌کند.

 

سنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: