تلاش بورس تهران برای پذیرش شرکت‌های حوزه فناورانه

تلاش بورس تهران برای پذیرش شرکت‌های حوزه فناورانه
کدخبر : 578982

مدیرعامل بورس تهران خبر داد: به همت بورس منطقه‌ای کرمانشاه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سوخت سبز با درخواست تامین مالی به مبلغ 3500 میلیارد تومان، در قالب شرکت سهامی عام پروژه به بورس تهران معرفی و به صورت فوق‌العاده در هیات پذیرش مورد موافقت اصولی قرار گرفت.

به گزارش شما و اقتصاد: محمود گودرزی در نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی ضمن بیان مطلب فوق، به ایجاد گفتمان بین بازار سرمایه و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: این همایش امتداد دیدگاهی است که ما از سال قبل در ۲۲ تیرماه  با همایش شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کردیم، فکر می‌کنم که ایجاد گفتمان بین بازار سرمایه و شرکت‌های دانش بنیان برای همه ما بسیار رونق بخش خواهد بود و انشاالله به غنای کار ما  اضافه خواهد کرد.

گودرزی چرایی رویکرد بورس تهران در خصوص توجه به شرکت های فناورانه را در همین نکته نهفته دانست. در حال حاضر ۴ شرکت از ۵ شرکت بزرگ دنیا در حوزه فناوری فعالیت می کنند.  در سال ۲۰۰۶ از بین پنج شرکت بزرگ دنیا فقط یک شرکت در حوزه فناوری فعال بود.

وی افزود: جالب اینجاست که شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه شرکت‌های فناوری  هم در بازارهای سرمایه در رتبه بندی به صورت عجیبی بالا آمده اند و ۵ / ۲۲ درصد از وزن شاخص) S&P) در دنیا و ۲۵ درصد از یورونکست(Euronext)برای حوزه شرکت‌های فناورانه است. سال ۲۰۲۱ حدود ۵ / ۳۲ درصد از کل عرضه های اولیه تمام بورس‌های دنیا ، در حوزه شرکت‌های فناورانه بوده است.

مدیرعامل بورس به اثرات انقلاب دیجیتال بر بازارهای مالی اشاره کرد و گفت:، در دنیا برای شرکت‌های فناورانه تابلویی طراحی نمی کنند. ماهم در بورس تهران به این موضوع فکر نمی کنیم.  اعتقاد ما این است که شرکت‌های حوزه فناوری که وارد بازار سرمایه می شوند شاخص داشته باشند. ما در بورس تهران عمیقا اعتقاد داریم که این اتفاق عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم که تا پایان همین ماه یکی از بزرگترین شرکت های حوزه ی اقتصاد دیجیتال را در بورس تهران پذیرش کنیم و تغییر چهره بازار سرمایه با تغییر ذائقه معاملاتی در بازار ممزوج کنیم.

وی اظهار داشت: امیدوارم حاصل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه ، عمق دانش و تحلیل را به همراه داشته باشد.

 مدیرعامل بورس تهران به اعتماد سازی بین حکمرانی اقتصادی و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: رویکرد جدید سازمان بورس و بورس تهران برای اصلاح روند های موجود بین حکمرانی اقتصادی با شرکت‌های دانش‌بنیان است. ان شاء الله برگزاری این همایش‌ها به بهبود این وضعیت کمک می کند.

گودرزی به طراحی و معرفی ابزارهای نوین مالی اشاره کرد و گفت: از ابتدای اسفند که روند جریان بازار سرمایه و جریان ورود نقدینگی به بازار تقویت شده،  بورس تهران تلاش های بسیار مستمر و روزانه ای را داشته که ابزار های نوین مالی زودتر به نتیجه برسند. یک از این ابزار ها اوراق آتی تک سهم و دیگری هم صندوق پوشش ریسک می باشد که به زودی اجرایی خواهد شد.

وی به تلاش های تالار های منطقه‌ای برای معرفی و بهره مندی از فرصت های استان ها اشاره کرد و گفت: اتفاق جدید دیگری که در بورس تهران رقم خورده است، بازدیدهای استانی است که از سال گذشته با کرمانشاه آغاز شد. متاسفانه سال های گذشته در شناسایی توانمندی‌ها، فرصت ها و امکانات استان‌ها و مراکز استان‌ها ضعف وجود داشته است. اما بورس منطقه‌ای کرمانشاه اولین شرکت سهامی عام پروژه که شرکت دانش‌بنیان است را به بورس تهران معرفی کرده است.

گودرزی ادامه داد: روز گذشته هیات پذیرش بورس تهران با تامین مالی ۳۵۰۰ میلیارد تومانی اولین شرکت سهامی عام پروژه که یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه سوخت و طراحی سوخت سبز بیو اتانول فعالیت می کند موافقت کرد و به زودی کارهای آن انجام می‌شود .

مدیرعامل بورس تهران به رفتار بازار سرمایه در روزهای اخیر اشاره و خاطرنشان کرد:  به نظر من رفتار بازار واکنش هیجانی است و امیدوارم سرمایه‌گذاران محترم به خصوص سرمایه‌گذارانی که با سرمایه اندک وارد بازار می شوند با هیجانات تصمیم نگیرند.

مدیرعامل بورس تهران توصیه کرد: سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری به نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس  مراجعه کنند و تحلیل‌های آنها را ملاک تصمیم‌ گیری خودشان قرار دهند.

وی با ابراز امیدواری که این مسیر سالانه ادامه یابد و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه به یک روال عادی تبدیل شود، اظهار داشت: در پایان از دست اندرکاران برگزاری این همایش بسیار تشکر می کنم و امیدوارم مسیر ایجاد گفتمان را در تیرماه با بحث حاکمیت شرکتی در حوزه شرکت های دانش‌بنیان و سایر ناشران بورسی ادامه دهیم.

 

 

روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: