اولین ماه تابستان در فرابورس چگونه گذشت؟/EFTها در تیرماه مرکز توجه بودند

اولین ماه تابستان در فرابورس چگونه گذشت؟/EFTها در تیرماه مرکز توجه بودند
کدخبر : 581556

تیرماهی که گذشت برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس، روزهای پررونقی را به همراه داشت که با رشد 226 درصدی حجم و 203 درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود.

به گزارش شماواقتصاد: در اولین ماه تابستان ETFهای فرابورسی معاملات پرحجمی را تجربه کردند. به این ترتیب که طی ۲۱ روز کاری تیرماه نزدیک به ۵۰ میلیارد واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش بیش از ۵۵ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شد که نسبت به تیرماه سال گذشته رشد ۲۲۶ درصدی در حجم و ۲۰۳ درصدی در ارزش را رقم زد.

گفتنی است بازارهای فرابورس طی ماهی که گذشت دادوستد بیش از ۱۴۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه انواع دارایی مالی را تجربه کردند که ارزش این دادوستدها بالغ بر ۱.۱ میلیون میلیارد تومان بود و در ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید.

بررسی مقایسه‌ای حجم و ارزش معاملات فرابورس در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد طی این مدت حجم معاملات ۹۶ درصد و ارزش معاملات ۷۳ درصد افزایش یافته است.

طی این مدت به‌طور میانگین روزانه بیش از ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگه دارایی مالی به ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان دادوستد شده است.

رتبه‌بندی بازارهای فرابورسی در تیرماه؛ کدام بازار اول شد؟

این گزارش حاکی است در رتبه‌بندی بازارهای فرابورس بر اساس ارزش معاملات بیشترین رشد متعلق به بازار شرکت‌های کوچک و متوسط بوده است. در این بازار طی ماه گذشته معاملاتی به ارزش ۹۸ میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به تیرماه ۱۴۰۱، رشد ۴۸۵۲ درصدی داشته است.

همچنین ارزش بازار ابزارهای مشتقه نیز طی این مدت با رشد ۴۹۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از ۱۷۳ میلیارد تومان رسید.

رتبه سوم نیز به معاملات بازار اول اختصاص داشت. ارزش معاملات این بازار ۱۹۴ درصد زیاد شد. طی این مدت بیش از ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سهام در بازار اول فرابورس دست‌به‌دست شد.

پس از آن معاملات بازار دوم با رشد ۱۷۳ درصدی قرار دارد. ارزش معاملات در این بازار نیز از ۱۸ هزار میلیارد تومان در تیرماه عبور کرد.

در بازار پایه فرابورس هم بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان معاملات انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۵ درصد بیشتر بود.

گفتنی است در بازارهای سهامی فرابورس طی ۲۱ روز معاملاتی به‌صورت میانگین روزانه ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۲.۵ هزار میلیارد تومان خریدوفروش شده است.

رونق معاملات ETF ها در تیرماه

گفتنی است طی این مدت بازار ابزارهای نوین مالی شاهد دادوستدهایی به ارزش ۱.۱ میلیون میلیارد تومان بود که رشد ۷۱ درصدی را به ثبت رساند.

در این بازار رونق معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طی ماه گذشته قابل‌تأمل بود. به این ترتیب که در این مدت بیش از ۴۹ میلیارد و ۹۴۰ میلیون واحد سرمایه‌گذاری ETFهای قابل معامله در فرابورس به ارزشی بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد تومان دادوستد شد که نسبت به تیرماه سال گذشته رشد ۲۲۶ درصدی در حجم و ۲۰۳ درصدی در ارزش را به ثبت رساند.

میانگین معاملات روزانه ETFها طی این مدت نشان می‌دهد که بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون واحد سرمایه‌گذاری به ارزش ۲ هزار و ۶۴۷ میلیارد تومان روزانه مورد معامله قرار گرفته است.

در این بازار بیش از یک میلیون میلیارد تومان اوراق بدهی معامله شد که رشد ۶۷ درصدی داشت. همچنین ارزش معاملات اوراق گواهی مسکن بالغ بر ۳۱۴ میلیارد تومان بود که با کاهش ۳۸ درصدی همراه بود.

در بازار مشتقه چه گذشت؟

آمار معاملات اختیار خریدوفروش در بازارهای مشتقه در ماهی که گذشت نشان می‌دهد ارزش معاملات این اوراق نزدیک به ۱۷۴ میلیارد تومان بوده است. همچنین بیش از ۵.۶ میلیارد قرارداد اختیار خریدوفروش طی این مدت مورد معامله قرار گرفته است.

نگاهی به نمادهای مورد معامله در بازار اختیارها نشان می‌دهد طی این مدت اختیار معاملات نمادهای دی، کرمان، خپارس و خاور بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

همچنین نمادهای دارای بیشترین موقعیت باز نیز متعلق به اختیارهای بانک دی بوده است.

پنج صنعت ۴۱ درصد ارزش معاملات خرد را در اختیار گرفتند

این گزارش حاکی است در ماهی که گذشت بانک‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات غذایی، خودرویی‌ها و فلزات اساسی در صدر جدول صنایع پیشرو قرار گرفتند.

ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام طی این مدت بیش ۴۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان یا در حدود ۴۱ درصد آن متعلق به پنج صنعت مذکور بود.

در پایان ماهی که گذشت شاخص کل فرابورس با کاهش ۵.۹ درصدی در سطح ۲۶ هزار و ۳۵۱ واحد قرار گرفت. ارزش بازار فرابورس هم با کاهش ۴ درصدی به عدد ۲.۵ میلیون میلیارد تومان رسید. این در حالی است که فرابورس ایران از ابتدای سال تا پایان تیرماه شاهد رشد ۸ درصدی شاخص کل و افزایش نزدیک به ۱۲ درصدی ارزش بازار بوده است.

 

منبع خبر: مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: