فرهنگ توسعه گرا و توسعه گرایی فرهنگی

فرهنگ توسعه گرا و توسعه گرایی فرهنگی
کدخبر : 536321

برخی از کارشناسان علت عدم استفاده از بیمه در جامعه را نبود اطلاع رسانی صحیح و نا آشنایی آحاد جامعه با مقوله بیمه عنوان کرده اند و بسیاری نیز شرایط و پدیده های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... را از عوامل تاثیرگذار بر توسعه فرهنگ بیمه دانسته اند، اما به نظر می رسد در این میان، نقش تبلیغات و آموزش در استفاده عمومی از بیمه و توسعه فرهنگ آن، نقش بسزائی دارد.

 

کریم+همتی+مدیر+روابط+عمومی+شماواقتصاد

مسأله تبلیغات در کسب و کار‌های امروزی به عنوان یک نیاز اساسی و مهم شناخته می‌شود و موضوعی مهم در حوزه‌ی فروش و بازاریابی شرکت‌های بیمه است و موجب آشنایی هر چه بیشتر مردم با برند‌ شرکت و خدمات آن و نیز ترغیب مشتری به خرید محصول مورد نظر می گردد.

در حال حاضر هر یک از شرکت‌های بیمه سعی می‌کنند با انجام تبلیغات به نحو مقتضی فرهنگ بیمه را گسترش دهند اما این تبلیغات صرفاً برای فروش یک محصولِ انحصاری است و مقطعی؛ و به نهادینه شدن فرهنگ بیمه کمک چندانی نمی‌کند؛ صنعت بیمه باید در کنار معرفی محصولات بیمه‌ای و «برند سازی»؛ به اصل «اعتماد سازی» بپردازد چرا که بیمه یک اقدام تعاملی است و فرهنگ بیمه در واقع همان تصویر خوشایند از فعالیت‌های بیمه‌ای است که در ذهن بیمه گذاران نقش می‌بندد و در این میان پایبندی شرکت‌های بیمه به اصول بیمه گری، وفاداری به

عهدها و ایفای بموقع تعهدات در مقابل مشتری، نقش اساسی ایفا می‌کند و برای توسعه فرهنگ بیمه تعیین کننده است.

در توسعۀ فرهنگ بیمه، نقش روابط عمومی های صنعت بیمه برجسته و حائز اهمیت است و در واقع، این مجموعه می تواند با همفکری و برنامه ریزی منسجم در قالب شورای اطلاع رسانی صنعت بیمه با تبلیغات و اطلاع رسانی هدفمند، نقش اصلی این صنعت را که همان ایجاد اطمینان و آرامش و رفاه اجتماعی در جامعه است، نمایان و بیمه را به عنوان یک نیاز اساسی جامعه در فضاهای مختلف معرفی و زمینه همگانی شدن این صنعت اطمینان بخش را فراهم سازند.

در کنار این اقدامات بایسته، شبکه فروش نیز نقش کلیدی در توسعه و گسترش فرهنگ بیمه دارد و موضوعاتی مانند نحوه تعامل، برخورد و ارتباط اثربخش با مشتریان و جلب رضایتمندی آنها، اصلاح فرایندهای سرویس دهی و ارائه محصول بیمه‌ای شفاف و متناسب با نیاز مشتری نیز حائز اهمیت و ‌ای بسا از مهم‌ترین مؤلفه های توسعه فرهنگ بیمه است و باید مدنظر بیمه گران و شبکه فروش قرار بگیرد.

مسأله آموزش در صنعت بیمه نیز یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه و پیشرفت این صنعت است و توسعه آموزش پایدار در این زمینه باید در سطوح مختلف شرکت‌های بیمه مورد توجه قرار بگیرد و به نیازهای آموزشی و اولویت بندی این نیازها توجه شود. مقوله آموزش در صنعت بیمه را می توان در سه بخش خلاصه کرد:

در سطح آموزش پایه، با گنجاندن مفاهیم بیمه ای در کتب درسی مقاطع مختلف تحصیلی و انتقال مفاهیم بیمه ای بویژه به نونهالان و دانش آموزان می­توان فرهنگ بیمه را از سنین پایین و کودکی نهادینه کرد و در نهایت به رفاه اجتماعی پایدار رسید. در این صورت است که دانش آموزان هنگام بزرگسالی و در جریان فعالیت اجتماعی و اقتصادی به خوبی نیاز بیمه ای خود را در مقاطع مختلف زندگی احساس می­کنند و به دنبال آن می­روند و از بیمه بهره مند می شوند.

در سطح آموزش عمومی و بخش تقاضا نیز از طریق تبلیغ و با استفاده از ظرفیت رسانه ها و ابزارهای مدرن ارتباطی می توان به این مقوله دست یافت و مخاطبان را با کارکردها و مزایای بیمه آشنا ساخت.

در بخش عرضه و درون صنعت هم بویژه برای شبکه فروش، آموزش باید یک اصل باشد؛ به گونه ای که بتواند توانایی و دانش فنی و بازاریابی فروشندگان بیمه را به صورت مستمر بهبود بخشد و ارتقا دهد تا اینها به اصطلاح سفیران خوبی برای فروش بیمه باشند و بتوانند در میان مردم اعتمادسازی کنند و در توسعه فرهنگ بیمه سهیم باشند.

قطعاً با تحقق موارد فوق الذکر، زمینه همگانی شدن این صنعت اطمینان بخش در سطح جامعه و کشور در کنار تعامل و همکاری متقابل و هم اندیشی شورای اطلاع رسانی صنعت بیمه و رسانه‌های جمعی که نقشی بی بدیل و تعیین کننده در توسعه فرهنگ بیمه دارند، فراهم خواهد شد و به سرمنزل مقصود خواهد رسید.

کریم همتی/ مشاور مدیرعامل و مسئول حوزه روابط عمومی بیمه میهن

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: