مدیر بیمه های عمر و حوادث بیمه آرمان عنوان کرد:

انتقال مشکلات اقتصاد به صنعت بیمه

انتقال مشکلات اقتصاد به صنعت بیمه
کدخبر : 537760

مهم ترین معضل ما اقتصاد کشور است که بیمه هم متاثر از آن است و بازار بیمه هم متاسفانه در این چهارچوب حرکت می‌کند؛ هرکجا در اقتصاد مشکل داشته ایم این مشکل به صنعت بیمه هم منتقل شده است.

به گزارش شما و اقتصاد به نقل از نشریه اخبار مالی؛ کارشناسان عامل رشد صنعت بیمه در کشور را توسعه بیمه های زندگی و سرمایه گذاری می دانند، اما این پوشش های قدرتمند بیمه ای هنوز نتوانسته اند نفوذ قابل توجهی را در ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور کسب کنند؛ در این باره نظر عباس رنجبر کلهروردی، مدیر بیمه های عمر و حوادث  بیمه آرمان را جویا شدیم که در ادامه  نظر ایشان ملاحظه می کنید:

کارشناسان بر لزوم توسعه بیمه های زندگی و فواید آن برای جامعه و صنعت بیمه اشتراک نظر دارند اما این مهم هنوز محقق نشده است، چه موانعی دراین مسیر وجود دارد؟

درمورد بیمه‌های عمر و موانعی که اشاره کردید یک بررسی چند سال پیش داشتیم که درآن به  ۳۵ مورد اشاره شده است. این موانع بخشی به اقتصاد کشور بر می‌گردد و شاید مهم ترین معضل ما هم اقتصاد کشور است که بیمه هم متاثر از آن است و بازار بیمه هم متاسفانه در این چهارچوب حرکت می‌کند؛ هرکجا در اقتصاد مشکل داشته ایم این مشکل به صنعت بیمه هم منتقل شده است. در مورد محصولات هم مشکلاتی در صنعت بیمه داریم اما خوشبختانه چند سال اخیر و شاید دهه اخیر محصولات خوبی به بازار عرضه شده از جمله محصول بیمه عمر و سرمایه گذاری که از سال ۸۷ از طریق شرکت کارافرین شروع شد. خوشبختانه این محصول بازار را متحول کرد و به تبع آن محصولات دیگری هم ارائه شد. از این نظر تحولات خوبی صورت گرفته ولی باز هم در زمینه محصولات نیاز به نوآوری‌های زیادی داریم.

بخش دیگری از مشکلات ما به فرآیندهای صدور و پرداخت خسارت مرتبط است. چرا که هنوز نتوانسته ایم خودمان را از فرآیندهای سنتی نجات دهیم, دراین مقوله شاید بانک‌ها از شرکت‌های بیمه جلوتر باشند. آن‌ها توانسته اند خود را با تحولات نوآوری تطبیق دهند ولی شرکت‌های بیمه از این بابت عقب هستند و نتوانسته اند از این موضوع بهره برداری لازم را داشته باشند.

مشکل دیگری که شرکت‌های بیمه ممکن است با آن در ارتباط باشند بحث نماینده‌های فروش است. در فروش بیمه نامه، همچنان روش‌های سنتی اعمال می شود. همانطور که مستحضر هستید ما بیمه نامه هایمان را از طریق نماینده‌های شرکت‌های بیمه و کارگزاری‌ها و نماینده‌های بیمه عمر ارائه می‌کنیم و البته بخشی از آن به صورت مستقیم نجام می پذیرد. لازمه بهبود کار، صورت گرفتن تحولات است؛ خوشبختانه مدتی است که استارت آپ‌ها در این حوزه شروع به کار کرده اند ولی هنوز تحولات لازم صورت نگرفته و استفاده‌ از روش‌های کنونی مشکلات زیادی با خود به همراه آورده است. مثلا فروش بیمه نامه‌های زندگی خصوصا نیازمند تخصص فروش است که شاید هنوز بخشی از شبکه فروش ما این امکان را ندارند. در این باره هم شرکت‌های بیمه باید اقداماتی را انجام دهند و هم نماینده‌های ما باید بتوانند فعالیت‌های خوبی در این زمینه داشته باشند.

بخش دیگری از مشکلات ما به قوانین و مقررات مربوط می شود. در این موارد اقداماتی صورت گرفته و یا در دست اجرا است اما کافی نیست. البته بنده مدتی دبیر کارگروه بیمه‌های زندگی بوده ام و الان هم کماکان عضو کارگروه هستم. در کارگروه اقدامات زیادی صورت گرفته و موانعی که شرکت‌های بیمه با آن روبرو بوده اند بررسی شده است. برخی مقررات دیگر هم هست که باید به مرور زمان باید تحول پیدا کند و با شرایط روز ما سازگاری پیدا کنند .

در مقایسه با کشورهای پیشرو در زمینه بیمه های عمر در چه وضعیتی قرار داریم؟

چیزی حدود ۱۵-۱۶ درصد سهم بازار بیمه ، به بیمه‌های زندگی اختصاص پیدا کرده است. در کشورهای پیشرو مانند ژاپن و امریکای شمالی و برخی کشورهای اروپایی این سهم ۶۰ درصد است. باتوجه به این تفاوت به نظر می‌رسد که خیلی کار داریم و شاید سالیان سال طول بکشد که بتوانیم به آن سهم برسیم. اعتقاد من این است که بیمه‌های عمر هم مانند یک فرزندی می‌ماند که باید به بلوغ لازم برسد و شاید راهکارهای خیلی سریعی نداشته باشیم که رشد یکباره ایجاد کنیم. این مهم زمان می‌برد ولی  اتفاق خواهد افتاد اگر به گذشته برگردیم خواهیم دید که بیمه‌های زندگی حدود ۲۰ درصد رشد متوسط داشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: