حاجی اشرفی در گفتگو با شماواقتصاد:

شرکت‌های بیمه‌ای هیچگاه فرصت و تجربه حضور مؤثر در بازارهای بزرگ جهانی را نداشتند

شرکت‌های بیمه‌ای هیچگاه فرصت و تجربه حضور مؤثر در بازارهای بزرگ جهانی را نداشتند
کدخبر : 541817

کارشناس صنعت بیمه اظهار داشت: صنعت بیمه کشورمان نتوانسته به دانش و تجربه لازم و توانگری مالی و بازاریابی جذب پرتفوی از بازارهای بزرگ خارج از کشور موفق شود .

حمیدرضا حاجی‌اشرفی، کارشناس صنعت بیمه در گفتگو با خبرنگار شماواقتصاد اظهار داشت: صنعت بیمه کشورمان نتوانسته به دانش و تجربه لازم و توانگری مالی و بازاریابی جذب پرتفوی از بازارهای بزرگ خارج از کشور موفق شود.

 

حاجی+اشرفی+کارشناس+صنعت+بیمه

شش یا هفت سال که از تأسیس بیمه مرکزی ایران گذشته بود، انقلاب شد و بعد از انقلاب هم که بلافاصله وارد جنگ شدیم و تحریم‌های بین‌المللی از همان موقع شروع شد و روز به روز بر شدت این تحریم‌ها هم افزوده شد تا اینکه مذاکرات برجام اتفاق افتاد.

 

وی افزود: پس به این ترتیب قبل از برجام، تنها فرصتی که اروپایی‌ها به ما داده بودند این بود که بتوانیم بیمه‌های اتکایی را خریداری کنیم؛ یعنی ما می‌توانستیم ریسک‌هایی که سرمایه صنعت بیمه کشورمان، اتکایی‌های داخلی و بیمه مرکزی نمی‌توانستند بپذیرند، آن را به بیمه‌گران قدرتمند اروپا منتقل کنیم؛ بنابراین ما فقط خریدار بیمه‌های اتکایی مجدد بودیم. منتهی خیلی نتوانستیم در این تبادلات سرمایه‌ها را جذب کنیم.

کارشناس صنعت بیمه ادامه داد: اما صنعت بیمه با تمام تحریم‌های بین‌المللی و کمبود منابع و رکود تورمی به ویژه در دهه ۹۰ توانست خدمات مفیدی را به جامعه بیمه‌گذاران ارائه دهد و حتی بخش‌های مختلفی مانند انرژی و پتروشیمی‌ها را هم تحت پوشش قرار داده است. 

 

حاجی‌اشرفی بیان کرد: شرایط فعالیت بازار بیمه و صنعت بیمه کشورمان، شرایط ایده‌آل و مطلوب نیست؛ چون صنعت بیمه هنوز به روش سنتی اداره می‌شود و محصولات نوین به بازار ارائه نداده، پس مطلوبیت نهایی در این بازار وجود ندارد. همچنین با تحریم، رکود تورمی شدید و کاهش درآمد خانوار و بنگاه‌ها؛ محصولات بیمه‌ای که در مقابل افزایش تورم بی‌کشش هستند، ضریب نفوذشان افزایش پیدا نکرد. اما با همه محدودیت‌ها، صنعت بیمه توانست در این مقطع خدمات مفیدی را به اقتصاد خرد و کلان کشور ارائه دهد.

 

وی با بیان اینکه در دنیا صنعت بیمه خودش عامل اجرای دانش مدیریت ریسک چه ریسک‌های مشهود یا چه ریسک‌های غیرمشهود است، گفت: وقتی این کار را می‌کند درواقع مشاور سایر بخش‌های اقتصادی می‌شود و کمک می‌کند که آنها به افزایش فعالیت، افزایش درآمد، حاشیه سود بالا و بهره‌وری دست یابند.

 

این کارشناس صنعت  بیمه عنوان داشت: وقتی اقتصاد یک جامعه‌ای پویا و پربار است، شرکت‌های بیمه‌ای به میدان می‌آیند و محصولات بیمه‌ای را معرفی و خانواده‌ها آن را خریداری می‌کنند؛ یعنی صنعت  بیمه از آن منتفع می‌شود.  اما با عدم وجود نوآوری و عدم پیاده سازی مدیریت ریسک در جامعه بیمه گذاران صنعت بیمه کشور تضعیف خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: