شما و اقتصاد گزارش می دهد؛

"بیمه" به تداوم گردش چرخ‌های اقتصاد کمک می کند

"بیمه" به تداوم گردش چرخ‌های اقتصاد کمک می کند
کدخبر : 549277

الهه سی ستار

فعالیت بیمه‌ای در ایران برای اولین بار در سال ۱۲۸۹ آغاز شده است. از این تاریخ تا سال ۱۳۱۴، حدود ۱۳ شرکت خارجی کار خود را در زمینه صنعت بیمه شروع کردند.

ایده تشکیل بیمه ایرانی سال‌ها بعد یعنی در سال ۱۳۱۰ توسط یک فرد ایرانی مطرح گشت. نام وی دکتر الکساندر آقایان بود. او سابقه کار و فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را نیز در پرونده خود داشت. وی بعدها نام خود را به علی اکبر داور وزیر مالیه وقت تغییر داد. در سال ۱۳۱۴ شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان اولین شرکت ایرانی بیمه تاسیس شد. بر اساس این گزارش امروزه صنعت بیمه در تمام شئونات زندگی انسان ها وارد شده است تا جایی که در کسب و کارها و حتی در حوزه مسایل مختلف خانواده و اجتماع نیز بدون بیمه حتی نمی‌توان یک گام برداشت. بی‌تردید، صنعت بیمه در تسهیل و رونق فعالیت‌های اقتصادی در جامعه نقش اساسی دارد و این صنعت در اقتصاد و بازار سرمایه یکی از بخش‌های پیشرو و مهم است. 

در شرایط فعلی بیمه و بانکداری از ملزومات اقتصاد مدرن است و هرگونه فعالیت اقتصادی بدون پشتوانه این دو ناموفق خواهد بود. با این وجود، ارتقای جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد ملی ضروری است و با این رویکرد از یک سو می‌توان بعد حمایتی آن را در اقتصاد بهبود بخشید و از دیگر سو منابع بیشتری را برای سرمایه‌گذاری‌های این بخش ایجاد کرد.توسعه صنعت بیمه برای شکوفایی اقتصاد کشور، از طریق ارائه پوشش‌های بیمه‌ای مختلف و مناسب برای رفع نگرانی سرمایه‌گذاران و افزایش رفاه خانواده‌ها ضروری است. وجود شرکت‌های بیمه خصوصی و رقابت آنها، تاثیر تعیین کننده‌ای بر تعمیم و توسعه بیمه داشته است و لازم است تنوع بخشی خدمات بیمه‌ای و عرضه پوشش‌های جدید بیمه‌ای منطبق با نیاز جامعه برای گسترش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی کشور در برنامه توسعه صنعت بیمه دنبال شود.

 در همین حال، بیمه بعنوان یک مولفه اقتصادی، نقش مهمی در اقتصاد کشورها داشته و هرچه سهم صنعت بیمه در تولید ناخالص داخلی و ضریب نفوذ آن بیشتر باشد اقتصاد آن کشور پیشرفته‌تر خواهد بود. بر این اساس، کارشناسان حوزه اقتصادی، صنعت بیمه را یکی از عوامل افزایش تاب‌آوری جامعه در برابر مشکلات و بلایای طبیعی می‌دانند.

 کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند؛ بیمه برای کنترل و بی‌اثر کردن فشارهای حوزه‌های مختلف در اقتصاد مقاومتی، نقش حیاتی دارد و حتی می‌تواند چنین فشارهایی را به فرصت تبدیل کند.به طور کلی، نقش اصلی بیمه کاهش ریسک است. هر چه احتمال ریسک بالاتر باشد، احتمال اینکه کسب و کار در آن زمینه سرمایه‌گذاری کند، کمتر است، اما شرکت‌های بیمه در اقتصاد و اقتصاد مقاومتی نقشی بیش از این دارند.

به طور کلی می‌توان گفت که بیمه یکی از ابزارهای مهم مدیریتی است که می‌تواند موجب تداوم گردش چرخ های اقتصاد شده و ضریب موفقیت را بالا ببرد. بدیهی است رونق اقتصادی همواره رفاه اجتماعی را به دنبال داشته و موجب افزایش پس انداز و سطح امید به زندگی در بین افراد جامعه می شود. البته این امر نیازمند حمایت دولت در فرهنگ‌سازی، تمرکز زدایی و ایجاد فضای رقابتی سالم برای شرکتهای بیمه گر و ترغیب بخش‌های دولتی و خصوصی برای استفاده از بیمه به عنوان یک عامل حمایتی و اساسی در گردش مالی و سرمایه گذاری اقتصاد کشور است.

بر اساس این گزارش در کشور ما نگاه به بیمه، یک نگاه فنی و تکنیکی است و بیشتر به شأن اجتماعی آن توجه می‌شود، در دنیای امروز در اقتصادهای توسعه‌یافته شأن مالی صنعت بیمه مورد تأکید است. صنعت بیمه می‌تواند از یک طرف با نقشی که در ترکیب دارایی‌های مالی چه در بلندمدت ازطریق بازار سرمایه و چه درکوتاه‌مدت ازطریق سپرده‌ها و سیستم بانکی ایفاء کند، جایگاه مهمی در نظام تأمین مالی داشته باشد. از سوی دیگر نقش صنعت بیمه در پوشش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در اقتصاد موجب اهمیت مضاعف این صنعت در نظام تأمین مالی است .صنعت بیمه به این باور رسیده که با وجود همه موانع و کج‌اندیشی‌‌ها چاره‌ای جز موفقیت ندارد تا بقا پیدا کند. گروه گسترده‌ای در کشور وجود دارند که علاقه‌مندند صنعت بیمه رشد و پیشرفت داشته باشد و متعهد می‌شوند که این صنعت یک بار بزرگ اجتماعی و اقتصادی را برای آرامش و اطمینان خاطر مردم بر دوش بگیرد.

اما سوال این است که چگونه صنعت بیمه را رونق دهیم؟

وظیفه کسانی که در صنعت بیمه کار می‌کنند این است که برای ترغیب مردم به استفاده از انواع بیمه‌نامه، خدمات متنوع جدید عرضه کنند و بیمه مرکزی اجازه جاری‌سازی محصولات جدید بیمه‌ای را در اجتماع بدهد تا از این طریق به گسترش فرهنگ بیمه در کشور کمک شود.

بیمه مرکزی نهادی سیاست‌گذار و حاکمیتی است و باید تمام توان کارشناسی بالایش را صرف اعمال حاکمیت، نظارت، فرهنگ‌سازی و ایجاد تسهیلات کند تا باعث رونق گرفتن صنعت بیمه در جهات مختلف شود. اگر این تغییر سیاست به طور واقعی اتفاق بیفتد، پتانسیل بالقوه‌ای که برای گسترش صنعت بیمه در کشور وجود دارد و به فعلیت خواهد رسید.

شاید کسی را کمترین گمانی نباشد که پیشرفت بیمه با توسعه اقتصادی کشور همواره لازم است و به ترمیم وضع اقتصادی یک کشور، افزایش مبادلات، ترقی سطح زندگی و توسعه سرمایه‌گذاری، موجب پیشرفت و به بهبود وضع معیشت افراد کشور، حفظ ثروت ملی و تشکیل پس‌انداز‌های بزرگ کمک می‌کند.

شاید بتوان با قطعیت گفت اگر اقتصاد یک کشور به بیمه و حمایت‌های ناشی از آن متکی نباشد، در معرض خطرهای بزرگ وجبران ناپذیری قرار می‌گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: