با توجه به پوشش‌های جذاب بیمه سلامت در سال ۱۴۰۲ مشخص شد:

برنامه‌های بیمه‌ای برای ارتقای سطح سلامت جامعه

برنامه‌های بیمه‌ای برای ارتقای سطح سلامت جامعه
کدخبر : 579372

سازمان بیمه سلامت ایران برنامه‌های خود را در سال ۱۴۰۲ بر مبنای حمایت حداکثری از اقشار مختلف جامعه خصوصا سه دهک ابتدایی قرار داده است تا در این مسیر بتواند با حمایت‌های خود در جهت کاهش هزینه‌های درمانی در حوزه‌های دندان‌پزشکی، بیماری‌های خاص، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، اقشار ضعیف و کم‌درآمد، جوانی جمعیت و پوشش خدمات ناباروری و... نقشی اساسی را در داشتن جامعه سالم و توانمند ایفا نماید.

به گزارش شما و اقتصاد: سازمان بیمه سلامت ایران اهداف برنامه‌ای و طرح‌های پوششی خود در سال جاری را با استفاده از ظرفیت‌های موجود در پوشش‌های موردنیاز بیماران شهری و روستایی و همچنین حمایت‌های پوششی از بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان بهزیستی وکمیته امداد قرار داده است. حوزه‌های فعالیتی که این سازمان در سال ۱۴۰۲ برای مجموعه خود در جهت رفاه حال بیماران قرار گرفته است، عبارتند از: حوزه دندان‌پزشکی، بیماران خاص و صعب‌العلاج، بیمه رایگاه سه دهک ابتدایی جامعه، پزشکی خانواده، طرح دارو رسان، افزایش اعتبار صندوق بیماران خاص و صعب العلاج و... .

سازمان بیمه سلامت ایران، در بحث بیمه کردن رایگان افراد که یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم بود برای سه دهک پایین جامعه اقداماتی را به انجام رسانید که تاکنون بیش از ۶ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند. در سال ۱۴۰۱ حدود ۶ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر به صورت رایگان بر اساس اطلاعات وزارت رفاه، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.
در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰ درصد افراد بیمه رایگان بودند و منابع آن نیز تامین شده است. به گفته مدیرعامل این سازمان، در سال جاری نیز اعتبار این موضوع پایدار شده و در ابتدای سال جاری نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند و حداقل ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سه دهک پایین جامعه در صندوق‌های مختلف سازمان بیمه سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.
پرداخت برای سایر دهک ها عبارتست از؛  ۱۰ درصد برای دهک چهارم، ۲۰ درصد دهک پنج و دهک ۶ نیز ۳۰ درصد و به همین ترتیب پرداخت افزایش پیدا می‌کند. دهک آخر نیز باید همه مبلغ را به میزان  ۱ میلیون چهارصد و سی و پنج هزار و دویست تومان به عنوان حق بیمه امسال پرداخت کند.
البته طبق اعلام، بیمه سلامت تلاش می‌کند تا برای سایر دهک ها نیز بیمه رایگان شود که خدمات جراحی، آزمایشگاهی ، آی وی اف و ... برای درمان ناباروری تا ۹۰ درصد در بخش‌های دولتی پرداخت می‌شود.
در حال حاضر ۱۴ خدمت پیشگیری تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد که این خدمات در مراکز شهری و روستایی برای مادران باردار و فرزندان رایگان هستند، علاوه بر این،  ۱۰ گروه از بیماران خاص تحت پوشش صندوق صعب‌العلاج قرار دارند. 

افزایش پوشش دندانپزشکی بیمه سلامت

با توجه به این‌که هزینه خدمات دندان پزشکی بسیار بالاست، هدف سازمان بیمه سلامت بر تحت پوشش قرار دادن خدمات پیشگیری حوزه دندان پزشکی است، به همین منظور بیمه سلامت در سال ۱۴۰۲ قصد دارد تا ۱۰ برابر در زمینه دندانپزشکی هزینه کند.
پیشنهادهایی در این زمینه به شورای عالی بیمه ارسال شده است که یکی از موارد ارایه یک دست دندان کامل مصنوعی به افراد بالای ۶۰ سال و تلاش برای تحت پوشش قرار دادن خدمات بیشتر در حوزه دندانپزشکی می‌باشد که این موضوع پس از تصویب اعلام می‌شود.

پزشکی خانواده از دیدگاه بیمه سلامت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ، طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع را طرحی می‌داند که اجرای درست آن قطعا به سلامت مردم کمک خواهد کرد. حضور فرد به عنوان کمک در کنار مردم و مادران باردار و سایر بیماری‌های پرخطر و ارائه خدمات پیشگیرانه بسیار مهم است. برای این منظور در ۵۸ شهر که شرایط اولیه را از لحاظ پزشک و غیره داشتند، این طرح توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت شروع شد که اجرای این طرح قطعا منجر به ارتقای مناسبی در نظام سلامت شده و منجر به ارتقای سلامت جامعه می‌شود.

اقدامات بیمه سلامت برای بیماران صعب‌العلاج

سهم بیمه تامین اجتماعی و نیروهای مسلح در صندوق بیماران صعب‌العلاج بیمه سلامت پرداخت شده است که حدود ۲۱۰۰ مورد در این مورد هزینه شده که مبلغی حدود ۳ هزار میلیارد تومان است. ناصحی معتقد است با توجه به اینکه امسال بودجه این صندوق کمتر شده، باید هزینه‌کرد آن کمک کرد.
بیماری sma چند تیپ دارد، در مرحله اول چند بیمار تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و صددرصد هزینه‌های این بیماران را پوشش داده شد و برای امسال نیز قرار است پروتکل جدید و سنین جدید برای پوشش بیمه ارایه شود.
علاوه بر موارد گفته شده، بیمه سلامت در بخش توانبخشی و روانشناسی در حال تعریف یک برنامه مناسب برای دریافت خدمات روانشناسی به بیماران خاص است. در اوتیسم و ام اس خدمات روانشناسی بیمه شده است و ارائه می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: